خشم و امید
رسانهها باید به سهم خود در کاهش آلام و التیام مشکلات گام مهم را بردارند. فشارهای عاطفی و استرسهای روحی و روانی جامعه را کم کنند. مودت، دوستی، اخوت، نیکی و کمک به یکدیگر و مولفههای امیدبخش را در جامعه منتشر کنند.
به گزارش خبرگزاري رسا، دکتر علی دارابی، روزنامهنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، طی یادداشتی در روزنامه هفت صبح درباره وظایف رسانهها در شرایط بحران نوشت:
در یک هفته اخیر ایران و حوادث مرتبط با آن در صدر اخبار رسانههای جهان بوده است؛ به شهادت رساندن سردار صلح و امنیت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، کشته، مجروح و مصدومشدن جمعی از هموطنان عزیز در کرمان در روز تشییع پیکر پاک شهید جهان اسلام، سقوط هواپیمای اوکراین با ۱۷۶ سرنشین در حومه تهران بر اثر خطای پدافند که بسیار خسارتآمیز و تأسفبار است و بالاخره اعلام تشدید مرحله جدید تحریمها از سوی آمریکا یک روی سکه حوادث و رخدادهای مربوط به ایران بوده است.
آن روی سکه که پر از امید و پیروزی بود؛ موشک باران پایگاه نظامی آمریکا در عراق از سوی ایران که بزرگترین پایگاه نظامی آنان در منطقه محسوب میشود و بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون برای اولین بار از سوی یک دولت پایگاه آمریکا مورد تهاجم قرار میگیرد، و متعاقب آن اعلام آمریکا برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرط، مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از عراق و تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران برای آغاز مرحله پنجم برجام که به نوعی «خروج ایران را از برجام» را معنی میدهد و بالاخره حضور حماسی و میلیونی مردم ایران در سراسر کشور در جریان تشییع پیکر پاک شهیدان مقاومت که موجب افزایش وحدت و اتحاد بینظیر ایرانیان گردید را باید از نقاط بارز و موفقیتآمیز در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران یاد کرد.
مدیریت و هدایت افکار عمومی و بازسازی و ترمیم آن در شرایط کنونی وظیفهای خطیر است که رسانهها کشور برعهده دارند. در یک دستهبندی کلی اهم وظایف و رسالت رسانهها اعم از دیداری، شنیداری، مطبوعاتی، فضای مجازی، خبرگزاریها عبارتست از:
(یکم): بیان واقعیتها؛ رسانهها باید به دور از کتمان حقایق به بیان واقعیتها در اندازه آن حادثه و رخداد بپردازند. اقناع افکار عمومی داخل کشور و باور مردم به آنچه که توسط رسانهها مطرح میشود مهمترین سرمایه است. اعتبار، روایی، حفظ مرجعیت، نفوذ و باور افکار عمومی نسبت به طرح مسائل و تبیین و تحلیل رخدادها یک اصل حرفهای در کار است؛ و صد البته سرعت، صحت، دقت و امانتداری در اطلاعرسانی و بیان رخدادها یک اصل انکارناپذیر در بیان واقعیتها و حفظ مرجعیت رسانههای داخلی و اعتبارزدایی از رسانههای بیگانه است.
(دوم): مقابله با جنگ رسانهای؛ واقعیت آن است که جنگ رسانهای جبهه استکبار در برابر جبهه مستضعفان و آزادگان نابرابر و بسیار ناپیمودنی است. رسانهها و شبکههای ماهوارهای معاند و استکباری راست یا دروغ را در هم میآمیزند و فریب افکار عمومی را برای آنچه که خود میخواهند میسازند. ما در کشور نیاز به قرارگاه یا ستاد مشترک رسانهای برای هماهنگی و عملیات آفندی و پدافندی علیه کینهتوزی و جنگ رسانهای ظالمانهای که استکبار همواره علیه ما به راه انداخته، هستیم و تاکنون عدم این مرکزیت خسارات زیادی را متوجه ما کرده است.
(سوم): پرهیز از حدس و گمان؛ رسانهها میتوانند از تحلیلها و یادداشتهای مختلف برای بیان رخدادها، پدیدههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی استفاده کنند. اما رسانه نباید افکار عمومی را بر پایه حدس و گمانهای خود به سمت رادیکالیسم و بالابردن غیر واقعی مطالبات مردم و ... قرار دهند. داوری و صدور حکم برای پدیدهها و رخدادها برعهده مقامات و نهادهای ذیصلاح و معتبر قانونی است. کار نظامیگری را برعهده نظامیان باید گذاشت؛ و رسانهها در قامت نظامی گری نباید بر طبل بکوبند. همانگونه که نباید نظامیان در حوزه اطلاعرسانی خود را مرجع بدانند. بیتردید حفظ شجاعت، استقلال و صداقت و صراحت شاخصههایی است که از رسانههای داخلی انتظار میرود و این مساله نباید تحتالشعاع محافظهکاری قرار گیرد.
(چهارم): ترمیم روحیهها؛ رسانهها باید به سهم خود در کاهش آلام و التیام مشکلات گام مهم را بردارند. فشارهای عاطفی و استرسهای روحی و روانی جامعه را کم کنند. مودت، دوستی، اخوت، نیکی و کمک به یکدیگر و مولفههای امیدبخش را در جامعه منتشر کنند. تولید و اشاعه ادبیات نفرت و اختلاف نسبت به همدیگر در شرایط کنونی سم مهلک است که رسانهها باید از آن اجتناب کنند. این امر زودگذری نیست بلکه یک رسالت دائمی است.
(پنجم): پیشیران توسعه و سازندگی؛ رسانهها باید در خط مقدم بسیج نیروها و امکانات و افکار عمومی برای پیشرفت، سازندگی، آبادانی و توسعه کشور باشند.
در شرایط تشدید تحریمها باید بغض، کینه و نفرت نسبت به دشمنان قسم خورده انقلاب و جبهه مقاومت را در دلها زنده نگه داشت و یاد و راه شهیدان را با قوت ادامه داد. اما آنچه که انتقام سخت ملت ایران از دشمنان لجوج و کینهتوز استکباری در شرایط کنونی است همانا اتکاء به منابع داخلی، کاهش مصرف، افزایش بهرهوری و تلاش برای خدمت و کار، اهتمام عملی به اقتصاد مقاومتی و رونق کسبوکار است. همچنین مراکز علمی و دانشگاهی باید در این شرایط خطیر به وظایف و مأموریتهای خود اهتمام ویژهای داشته باشد؛ و صد البته رسانهها با درک دقیق شرایط حساس و تاریخی کشور و داشتن تحلیل روشن از حوادث و مسائل داخلی و جهانی با صراحت، سرعت و شجاعت پرچم اطلاعرسانی، روشنگری، تحلیل و تبیین رخدادها را مقتدرانه بهدست گیرند و این انتظار مهمی است که از رسانهها در شرایط و موقعیت کنونی مورد توقع است./1360/
منبع: روزنامه جوان
ارسال نظرات