۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۳۴۹۵۴
سی‌ان‌ان:

حرف‌های کاخ سفید درباره عین‌الاسد همه واقعیت نیست

حرف‌های کاخ سفید درباره عین‌الاسد همه واقعیت نیست
در شرایطی که مقامات کاخ سفید مدعی شدند که حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق ناچیز بوده و تلفات و خسارات چندانی در پی نداشته است، ابهامات پیرامون این موضوع، رسانه‌های امریکایی را مجاب نکرده است. شبکه سی‌ان‌ان که توانسته از این پایگاه گزارش میدانی تهیه کند، گزارش کرده که آنچه درباره حمله موشکی ایران به امریکایی‌ها گفته شده، همه واقعیت نیست و امریکا در عین‌الاسد تلفات سنگینی را متحمل شده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، با گذشت چند روز از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق، رسانه‌های امریکا ابعاد جدیدی از این حمله موشکی را افشا کرده‌اند که با ادعای مقامات واشنگتن درباره عادی بودن همه چیز در این پایگاه، در تضاد است. هرچند در روز‌های اخیر به هیچ یک از رسانه‌ها اجازه بازدید از پایگاه عین‌الاسد داده نشده بود، اما بالاخره یک رسانه مشهور امریکا مجوز تهیه گزارش از این پایگاه را دریافت کرده است. خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان روز شنبه اعلام کرد که نخستین رسانه‌ای است که پس از انتقام موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد رفته است. تصاویر منتشر شده از سوی سی‌ان‌ان، آشکارا نشان‌دهنده حجم گسترده خرابی‌های داخل پایگاه به‌دنبال حملات موشکی ایران است.
 
این حمله فارغ از میزان تلفات و خسارات وارد شده، از بُعد راهبردی حائز اهمیت بالا و نشان‌دهنده دست برتر ایران در برابر امریکا در تحولات منطقه است. آروا دیمون، خبرنگار سی‌ان‌ان در اولین گزارش تصویری از پایگاه نظامی عین‌الاسد گفت: «اینجا محل خوابگاه نظامیان بوده، این یکی از ۱۰ جایی که موشک‌های ایران فرود آمده است». وی افزود: «زنده ماندن در جایی که چنین فاجعه بزرگی رخ داده، بعید به نظر می‌رسد. ابهام‌ها در مورد سرنوشت افراد بالا گرفته است. آنچه به ما گفته شده، همه واقعیت نیست. حمله در شب اتفاق افتاده و بعید است که افراد خارج از پایگاه بوده باشند. زنده ماندن در کنار این حفره بزرگ ناشی از برخورد موشک، بسیار بعید است. این بسیار عجیب است که گفته می‌شود هیچ تلفات یا جراحاتی وجود نداشته است».
 
سی‌ان‌ان همچنین به قدرت تخریبی حمله موشکی ایران هم اشاره کرد و افزود: «بسیاری از کسانی که ما با آن‌ها صحبت کردیم، به ما گفتند حمله موشکی اصلاً شبیه هیچ چیزی نبود که هرگز تصورش را کرده بودند. البته آن‌ها همه آموزش دیده بودند، اما در نهایت باید اذعان کرد که این یک تجربه وحشتناک و یک شرایط هولناک است». گزارش سی‌ان‌ان، درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بلافاصله پس از حمله موشکی ایران، مدعی شد که همه چیز در پایگاه هوایی عین‌الاسد خوب است و هیچ نظامی امریکایی در این حمله آسیب ندیده است، اما تصاویر ماهواره‌ای که مقامات نظامی ایران از این پایگاه منتشر کرده بودند، از وارد آمدن خسارات جدی حکایت داشت. برخی رسانه‌های منطقه هم از زخمی شدن ده‌ها نظامی امریکایی در این حمله خبر دادند.

علاوه بر رسانه‌های امریکا، رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی هم از پنهانکاری مقامات واشنگتن از ابعاد حمله موشکی ایران خبر می‌دهند. پایگاه صهیونیستی دبکا روز شنبه در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهور امریکا هیچ سخنی درباره ساختمان‌هایی که به دقت در جریان حمله موشکی ایران هدف قرار گرفته‌اند، به زبان نیاورد. دبکا، ضمن هشدار به مقامات رژیم صهیونیستی، نوشت که پس از جنگ کره در سال ۱۹۵۰ به این سو برای اولین بار بود که یک پایگاه امریکایی به طور مستقیم هدف قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده است: «حمله موشکی ایران، آن‌ها (ایرانی‌ها) را به زودی به سمت حمله به اهداف اسرائیلی پیش می‌برد و تل‌آویو باید با دقت نتایج و آثار این حمله را به پایگاه عین‌الاسد مورد ارزیابی قرار دهد». دبکا افزود: «سخنرانی رئیس‌جمهور امریکا حقیقت و حجم ویرانی را در خصوص هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی‌اش در عراق توضیح نداد و ترامپ درباره تخریب ساختمان‌ها که با موفقیت به وسیله موشک‌ها صورت گرفت، حرفی نزد.»

اختلاف درباره ترور سردار سلیمانی
هرچند مقامات امریکا تلاش می‌کنند با اطلاعات غلط، کنگره را نسبت به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران فریب دهند، اما این استدلال‌ها نتوانسته است مقامات و نمایندگان کنگره را مجاب کند. روزنامه واشنگتن پست روز شنبه ادعای دونالد ترامپ را درباره سردار قاسم سلیمانی رد کرد. واشنگتن پست نوشت: «ادعای ترامپ درباره برنامه‌های قاسم سلیمانی برای هدف قرار دادن سفارت امریکا در عراق با گزارش‌های اطلاعاتی تعارض دارد». دونالد ترامپ بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی مدعی شده بود که او به همراه حشدالشعبی برای ضربه زدن به سفارت امریکا در عراق برنامه‌ریزی می‌کرد و به همین خاطر او را ترور کردند. روزنامه وال استریت ژورنال هم در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهور امریکا از ترس استیضاح و تحت فشار هم‌حزبی‌های خود دستور ترور فرمانده بزرگ ایرانی را صادر کرد. وال استریت‌ژورنال به نقل از برخی از نزدیکان ترامپ گزارش داد: «پس از ترور سردار سلیمانی، ترامپ به آن‌ها گفته که او از سوی سناتور‌های جمهوریخواه که مهم‌ترین حامیان او در جلسه آتی استیضاح در سنا هستند، برای مقابله با این فرمانده برجسته ایرانی تحت فشار بوده است». ترامپ در ماه‌های اخیر با تشدید تنش‌ها با ایران سعی کرده است روند استیضاح خود در کنگره را به حاشیه برده و از فشار‌های دموکرات‌ها خارج شود، اما مقامات امریکا نسبت به این اقدامات هشدار می‌دهند. جو بایدن، یکی از نامزد‌های دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا روز شنبه در پیامی در توئیتر به شدت از سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران انتقاد کرد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «اشتباه نکنید، اوضاع با ایران بحرانی است که دونالد ترامپ خود ایجاد کرده است. وی ما را در آستانه جنگی بی‌برنامه و بدون استراتژی قرار دارد». بایدن در ادامه نوشت: «ترامپ غیر قابل پیش‌بینی‌ترین و بی‌کفایت‌ترین فرمانده کل قوایی است که تاکنون وجود داشته است.»

راهپیمایی ضد جنگ در لندن
تعداد زیادی از مردم و فعالان صلح‌طلب در انگلیس با برگزاری راهپیمایی ضد جنگ در قلب لندن، توقف تنش‌زایی امریکا با ایران را خواستار شدند. چند صد نفر از مردم انگلیس روز شنبه با برگزاری تظاهرات از تنش‌زایی‌های امریکا در برابر ایران و تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا انتقاد کردند. شبکه «راپتلی» گزارش داد: «فعالان صلح‌طلب با درخواست برای کاهش تنش‌ها با ایران، از خیابان پورتلند پلیس در مرکز لندن تا میدان ترافالگار راهپیمایی کردند». معترضان ضد جنگ در این راهپیمایی پلاکارد‌هایی با نوشته‌های «نه به جنگ با ایران»، «ائتلاف جنگ را متوقف کنید»، «به ایران حمله نکنید» و «نه به ترامپ، نه به جنگ» با خود حمل کرده و از دیگر مردم انگلیس نیز خواستند که به آن‌ها بپیوندند. در این راهپیمایی ضد جنگ، پرچم‌های ایران و فلسطین نیز در دست فعالان صلح‌طلب به چشم می‌خورد. مردم انگلیس همچنین خواستار خروج نظامیان این کشور از عراق شدند./1360/
ارسال نظرات