۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۳۵۶۹۵
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

ضرورت الگوپذیری از اولیای الهی و بزرگان دینی

ضرورت الگوپذیری از اولیای الهی و بزرگان دینی
حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی گفت: اگر بنا است از اولیای الهی تجلیل کنیم باید در زندگی این ها سیر کنیم که این ها چگونه به این جا رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی، استاد علوم عقلی و درس خارج حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم گرامیداشت مقام علمی و عرفانی شهید اول که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: یک بعد این مجالس تجلیل از این بزرگواران است و بعد دیگر آن این است که آن ها می توانند الگوی عملی ما باشند.

وی به الگو پذیری از شهید اول، ثانی، ثالث و رابع و شهید سلیمانی تأکید و ابراز کرد: ما با این شهدای بزرگوار و تجلیل از آن ها به جهان می گوییم که ما این هستیم و اگر دنیای بشریت الگو می خواهند در مکتب اهل بیت بیایند همچنین باید ببینیم که شهید اول و بزرگان از کجا شروع کردند که این شدند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی افزود: اگر بنا است از اولیای الهی تجلیل کنیم، این تجلیل خوب و لازم است اما کافی نیست، باید به مفاهیمی که از آن ها به ما رسیده فخر کنیم و در زندگی این ها سیر کنیم که این ها چگونه به این جا رسیده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم چهار گام را برای سیر سلوک بیان و ابراز کرد: سفر اول آغاز سیر و سلوک است و انسان به اراده خود باید حرکت کرده و همت کند، سفر دوم مربوط به «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» است، سفر سوم نیز خداوند می فرماید:«همه چیز را ما نشان دادیم» و نبوت پایان سفر ثالث است که همه حقایق را دریافت می کند و سفر چهار مقام رسالت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی با بیان این که گام اول سیر و سلوک مراعات احکام فقه است، گفت: شهید اول از ابتدایی ترین مسأله فقهی در توحید عملی شروع می کند و این مسیر را ادامه می دهد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: فقه ما را به اوج انسان کامل دعوت می کند، فقه ما را به عرفان می کشاند چون توحید امر شهودی است همچنین در فقه از همه ما خواسته شده است تا در مقام خلافت الهی دیگران را هدایت کنیم پس امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است.

گفتنی است در این مراسم از سه کتاب «شهید عارف»، «تطهیرالشریعه عن حدیقةالشیعه» و «محیی الدین شیعه خالص» رونمایی شد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات