۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۳۶۰۶۳
پژوهشگر تاریخ اسلام؛

هیات ها نباید از حضور سخنرانان فاضل و انقلابی خالی شود

هیات ها نباید از حضور سخنرانان فاضل و انقلابی خالی شود
رجبی دوانی انقلابی گری را از شاخصه های مهم هیئات مذهبی برشمرد و گفت: هیات های مذهبی در جامعه مروج اخلاص، اخلاق و سبک زندگی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام، امروز در نشست تخصصی «الگوی هیئت های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» که در دارالقرآن همین سازمان برگزار شد، گفت: در تمدن سازی یکی از مولفه های مهم ایجاد نهادهای فرهنگی است.

وی افزود: از زمانی که مکتب اثنی عشری به عنوان مذهب رسمی اعلان شد نهادهای مذهبی نیز شکل گرفت؛ هیئات مذهبی نهادهای بی نظیری هستند که در هیچ تمدنی وجود نداشتند و تنها مختص اسلام و شیعیان است.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه هیئات از دوران صفوی شکل و در زمان قاجار به اوج شکوفایی خود رسید، ابراز کرد: متاسفانه در دوران پهلوی با ترویج فرهنگ غربی و با سخره گرفتن مسائل مذهبی رژیم طاغوت به سرکوب و نفی هیئات مذهبی پرداخت اما نتیجه عکس از آن گرفت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه با بیان اینکه هیئات مذهبی ریشه در باورهای مردم دارد، اظهار داشت: تاثیر هیئات در پیروزی انقلاب اسلامی و به میدان آوردن مردم در تظاهرات ضد طاغوت و حضور در دوران دفاع مقدس امری بسیار قابل توجه و انکارناپذیر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی سبب شد معنویت و اخلاق در جامعه به صورت چشمگیر افزایش یابد؛ رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی سبب شد جوانان را جذب و انقلاب اسلامی را به سوی پیروزی هدایت کند.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب 7 محور را برای پیشرفت کشور ترسیم و تبیین می فرمایند، عنوان کرد: یکی از این محورها بعد از علم و فناوری، اخلاق و معنویت است و هیئات مذهبی در تحقق این محور نقش قابل توجهی دارند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی بود که جوانان در عرصه های مختلف ورود کردند و به فعالیت مشغول شدند، یکی از این عرصه های هیئات مذهبی بود. هیئات مذهبی مایه برکت انقلاب اسلامی بوده و از گذشته با ظلم ستیزی به مقابله با طاغوت پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه روحیه انقلابی از همان دیرباز در هیئات مذهبی حاکم بود، عنوان کرد: همین روحیه انقلابی باعث بصیرت می شود و جامعه را از فتنه ها حفظ می کند؛ امروز دشمنان بسیار تلاش می کنند در هیئات نفوذ کنند تا آنان از انقلابی گری دست بردارند بنابراین هیئات باید مراقب سکولاری شدن باشند و از ترویج باورهای خرافی اجتناب کنند.

رجبی دوانی ادامه داد: هیئات سکولار نمی توانند در عرصه معنویات و اخلاق نقش آفرینی داشته باشند و این یک خطر جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، هیات ها نباید از حضور سخنرانان فاضل و انقلابی خالی شود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه هیئات باید مروج اخلاص، ایثار، اخلاق و سبک زندگی در جامعه باشند، گفت: اگر هیئات به درستی مدیریت و رهبری شوند در جامعه مفید به فایده خواهند بود همچنین هیات های مذهبی در رفع مشکلات جامعه می توانند بسیار مثمرثمر باشند؛ امروز بسیاری از هیات ها دارای مراکز خیریه هستند و این یک امر مبارک بوده که باید گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه امروز جوانان حرف اول را در هیئات می زنند، خاطرنشان کرد: جوانان با ورود در این عرصه های نورانی می توانند اهداف انقلاب را تسریع و تضمین کنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات