۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۳۶۳۹۹

انتشار «آقای کاف میم»

انتشار «آقای کاف میم»
تاب «آقای کاف میم: خاطرات شفاهی حسن کمالیان» (مستندساز و عکاس دفاع مقدس) با تحقیق و تدوین رضا پاک سیما به همت انتشارات «راه‌یار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «آقای کاف میم: خاطرات شفاهی حسن کمالیان» (مستندساز و عکاس دفاع مقدس) با تحقیق و تدوین رضا پاک سیما به همت انتشارات «راه‌یار» منتشر شد.

کتاب «آقای کاف میم» خاطرات شفاهی «حسن کمالیان» مستندساز و عکاس دفاع مقدس است. کمالیان از ابتدای انقلاب با عضویت در واحد سمعی بصری حزب جمهوری اسلامی عکاسی را شروع می کند. یکی از فعالیت های او در سال 13۵۸ رفتن به روستاهای دور و نزدیک استان خراسان و پخش فیلم برای مردم بوده است.

کمالیان از سال 13۵۹ عضو واحد تبلیغات سپاه می شود و به عنوان عکاس، فیلمبردار و بیسیم چی به مناطق جنگی اعزام می شد. او در سالهای جنگ چند مستند و مجموعه های تلویزیونی در مورد وقایع مرتبط با دفاع مقدس ساخته است.

در سال های بعد از دفاع مقدس نیز او به فعالیت هایش در قالب تله تئاتر، مستند و فیلم کوتاه و بلند در مجموعه‌هایی چون سپاه، صداوسیما و روایت فتح ادامه می دهد. از جمله افتخارات او کسب دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند برای فیلم «یلدای نرگس» در دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس است.

محتوای کتاب

کتاب «آقای کاف میم» در پانزده فصل تنظیم و تدوین شده است: هجرت، راز هدیه، دست سرنوشت، علمیات مولای متقیان(ع)، عملیات رمضان، عملیات مسلم بن عقیل، پشت جبهه، کامیاران، عوارض حرفه ای شدن، ارومیه، قربانی فرهنگ سینما، پایتخت نشینی، بازگشت، فراز و نشیب.

برش هایی از کتاب

  1. من طوری نشستم که مقابلم آقای رجایی بود. آقای واعظ طبسی و آقای غفوری فرد، استاندار وقت خراسان هم دوطرف آقای رجایی نشستند. شهید رجایی کمی نان برداشت و خورد. آقای طبسی گفت: «آقای رجایی چرا غذا میل نمی کنید؟!»

 تولیت آستان قدس رو کرد به آقای چراغچی که مستخدم آنجا بود و گفت: «برای آقای نخست وزیر غذا بکش.» آقای غفوری فرد آمد غذا را بردارد که خودش بریزد، آقای رجایی ممانعت کرد. رجایی با لحن تندی گفت: «من الآن کلی راجع به قشر مستضعف و تهیدست جامعه حرف زدم، چطور پای این سفره بشینم؟!»

  1. دو جوان داشتند دوشکا را روی پایه اش نصب می کردند. به محض اینکه دوربین را دستم دیدند گفتند: «یک عکس هم از ما بگیر.» رو کردم سمتشان گفتم: «دنبال سوژه ام.»

آنها هم جواب دادند: «حتماً باید شهید بشیم که سوژه بشیم؟! خب، عکس بگیر دیگه!»

 کوتاه آمدم. دوربین را تنظیم کردم و از این دو نفر عکس گرفتم.

پنج شش قدمی که از آنها دور شدم، صدای مهیبی مرا از زمین کَند و چند متر آن طرف تر پرت کرد. پشت سرم را که نگاه کردم، خمپاره ای روی زمین خورده بود. این دو جوان با چهره ای خونین روی زمین افتاده بودند. وقتی بالاسر آنها رسیدم، هر دویشان شهید شده بودند و سوژه عکاسی.

آشنایی با مجموعه کتب گنج

«گنج» نام مجموعه‌ کتابهای واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. منتشر در این مجموعه به تأثیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر هنر و فرهنگ ‌و علم پرداخته می‌شود و کتاب ‌های آن بر اساس مصاحبه با افرادی که در این حوزه ‌ها فعالیت کرده ‌اند، تدوین شده است. این مجموعه که در دسته تاریخ شفاهی قرار می ‌گیرد، اطلاعاتی درباره سال‌های آغاز انقلاب تاکنون و افراد موثر و نخبه که در این دوره فعالیت کرده ‌اند به مخاطب می‌ دهد. کتاب «آقای کاف میم» جلد سوم از رده مستند و سینمای مردمی انقلاب است که کتابهای «هشت میلی متر از انقلاب» (خاطرات شفاهی علی میرقطبی، هنرمند و مستندساز سبزواری) و «آپاراتچی» (خاطرات شفاهی جلیل طائفی، عکاس، مستندساز و فیلمساز تبریزی) جلدهای اول و دوم این رده هستند.

مشخصات

چاپ اول کتاب «آقای کاف میم» در ۲۶۴ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰۰۰ تومان عرضه شده است. دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش از این، کتاب‌های «فیلم، فیگور، فلسفه: تأملاتی در مبانی زیبایی شناسی سینمای دینی»، «سکه تقدیر؛ تحلیل سریال روزی روزگاری»، «ده قاب ده قهرمان»، «سینمامردم» و «تولد یک جنبش واره» را درباره فیلم و سینما منتشر کرده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب ها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر (۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴) یا سایت‌های عماریار ammaryar.ir  و پاتوق کتاب فردا bookroom.ir و من و کتاب www.manvaketab.ir  مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند. /د ۱۰۱/ش

 

ارسال نظرات