۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۳۶۷۲۲
حجت الاسلام جوادی حسینی مطرح کرد؛

ضرورت داشتن نقشه علمی برای تخصص گرایی در حوزه های علمیه

ضرورت داشتن نقشه علمی برای تخصص گرایی در حوزه های علمیه
حجت الاسلام جوادی حسینی به ضرورت داشتن نقشه راه برای تخصص گرایی در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: بدون نقشه در تخصصی شدن دچار فرسایش و هرز رفتن امکانات خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار حجت الاسلام سید امیر جوادی حسینی، مسؤول اداره ارزیابی و نظارت شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران در نشست تخصصی با عنوان تخصص گرایی در علوم حوزوی آسیب ها و فرصت ها که به همت دبیرخانه  شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مجتمع ولایت برگزار شد به ملاک و مبنا برای تخصص گرایی در حوزه های علمیه اشاره کرد.

وی با اشاره به رسالت های حوزه های علمیه گفت: با توجه به مستندات موجود و فرموده های رهبری حوزه علمیه باید پشتوانه نظام باشد، ایجاد علم و تبلیغ کند و هدف نهایی آن نیز هدایت مردم است پس اگر به حوزه با این پشتوانه نگاه کنیم که تئوریسین انقلاب باشد و کمک کند تا نیازهای انقلاب را پاسخگو باشد در این ضورت افق پیش روی حوزه افقی متفاوت خواهد بود.

حجت الاسلام جوادی حسینی بیان داشت: در رویکرد 50 ساله انقلاب اسلامی در سند الگوی پیشرفت و بیانیه گام دوم  کلید واژه پیشرفت و درگاه تمدن اسلامی قرار داده شده است و در صورتی محقق می شود که هویت فلسفه وجودی خود را پاسخگو باشد و گرنه این تحقق نمی یابد همچنین برای پیشرفت و تمدن سازی نیاز به نظامات اسلامی داریم و برای رسیدن به نظامات اسلامی نیز چاره ای جز تخصصی شدن نداریم.

مسؤول اداره ارزیابی و نظارت شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران به گستردگی نیازها و لزوم همکاری مجموعه های مختلف حوزه برای پاسخگویی به این نیازها تأکید و ابراز کرد: حجم نیازها گسترده است و با کار یک فرد و نهاد تحقق نمی یابد، باید مجموعه های حوزه سازماندهی شوند تا پاسخگو باشند.

وی بر ضرورت داشتن نقشه راه برای تخصص گرایی در حوزه های علمیه اشاره و اظهار کرد: حرکت حوزه ها به سمت تخصص گرایی به صورت فرد محور نیست و نیاز به یک نقشه ای دارد که انواع علوم و جایگاه علوم و نسبت بین علوم را برای ما تشریح کرده و ما براساس آن نقشه حرکت کنیم، بدون نقشه در تخصصی شدن دچار فرسایش و هرز رفتن امکانات خواهیم شد.

حجت الاسلام جوادی حسینی افزود: تخصصی شدن باید با پشتیبانی نقشه علمی حوزه باشد و این نقشه براساس هدف، اقتضائات حوزه و نیازها طراحی شود تا در آینده در مسیری که انقلاب به دنبال آن است و ما به عنوان تئوری پرداز این انقلاب هستیم، نقش خود را به درستی ایفا کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات