۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۳۶۸۷۸
گزارشی از یازدهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین؛

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه
برگزاری یازدهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با هشدارهای صریح آیت الله یزدی درباره خطر تجمل گرایی و اشرافی گری در بین روحانیت همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «گام دوم انقلاب و اندیشه تحول و تعالی در حوزه های علمیه» با حضور آیت الله محمد یزدی و اعضای جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، اساتید برجسته و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن همایش های این نهاد برجسته حوزه، برگزار شد.

برخی از آخوندها هم فکر کردند باید عبا به سر بکشیم و منزوی شویم

آیت الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان سخنران اصلی همایش تاکید کرد: امروز بعد از چهل سال بیانیه گام دوم انقلاب حوزه مطرح شده و امید من به حوزه در میان فضلای جوان است، به شرطی که بر شرایط زمان و مکان مسلط باشند و از قبول مسئولیت در مساجد و مراکز فرهنگی نترسند.

آیت الله محمد یزدی با بیان این که انسان باید در کارها رضای خداوند را موردنظر داشته باشد، افزود:اگر رضای خداوند وجود داشته باشد، انسان نباید از نعمت های الهی فاصله بگیرد، زهد به معنای کناره گیری از امکانات و جامعه نبوده و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد.

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه انسان یک گوشه ای بنشیند و بگوید کاری به کار کسی نباید داشته باشیم، زهد نیست.

آیت الله یزدی ادامه داد: امام خمینی(ره) می گفتند که دشمن آنقدر کار تبلیغاتی کرد که برخی از ما آخوندها هم فکر کردیم که بهتر است عبای خود را به سر خود بکشیم و منزوی شویم.

وی اضافه کرد: در همین شهر قم تعدادی از مساجد هستند که امام جماعت ندارند، در حالی که در همه محله های این شهر روحانیون حضور دارند، مردم اگر توجهی نمی کنند نکنند، اما ما روحانیون باید این امور را در مساجد احیا کنیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دشمن امروز از مسجد و روحانیت شروع به تخریب کرده و با پول، زن و مقام به دنبال نفوذ در جمهوری اسلامی است.

آیت الله یزدی بیان کرد: دشمن به دنبال این است که از یکی از این سه راه افراد شاخص انقلاب را منحرف کند تا بتواند به مرور پایه های حکومت را تضعیف کند.

وی ادامه داد: بنده در گذشته در جلساتی که با قضات داشتیم به کرات بیان می کردم که از وسوسه های پول و زن حذر کنید، پول هایی که به عنوان رشوه به افراد داده می شود و آن ها با عنوان رد مظالم قبول می کنند، تنها وسوسه شیطان بوده است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر چه می توانیم باید از دنیا فاصله بگیریم؛ وظیفه همه ما این است که در حد توان خود در ترویج احکام و آداب و اخلاق اسلامی فعال باشیم تا مدیون خون شهدا نباشیم.

آیت الله یزدی تصریح کرد: اگر انسان از چیزی می ترسد باید مراقب باشد که به دلیل ترس هایش مسئولیتش را کنار نگذارد، انسان های ترسو معمولا شکست می خورند؛ البته نباید بی حساب و کتاب نیز کاری را انجام داد؛ در واقع بین خوف و کار بی حساب و کتاب عمل کرد و با دقت و شجاعت به انجام امور پرداخت.

وی یادآور شد: امروز با پیشرفت های تکنولوژی هیچ چیز مخفی نمی ماند، برخی ها در اوایل کار با امام راحل بودند، اما بعدها متاثر از امواج اجتماعی به بی راهه کشیده شده اند؛ خیلی باید مراقب بود که انسان لغزش پیدا نکند.

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: چرا باید از بیرون کشور ما به ما پیغام دهند و بگویند روحانیت ما آهسته آهسته به سمت تشریفات می رود، ما روحانی هستیم و زندگی ما هر چه ساده تر باشد، بهتر می توانیم خدمت کنیم.

آیت الله یزدی اظهار داشت: برخی از روحانیون در گذشته خیلی خدمت می کردند، اما امروز گرفتار دنیا شده اند و زندگی تشریفاتی دارند.

وی افزود: امروز بعد از چهل سال بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده و امید من به حوزه در میان فضلای جوان است، به شرطی که بر شرایط زمان و مکان مسلط باشند و از قبول مسئولیت در مساجد و مراکز فرهنگی نترسند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال:

اهتمام ویژه مجمع عمومی جامعه مدرسین نسبت به بیانیه گام دوم

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال نیز در این مجمع از اهتمام ویژه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خبر داد.

وی ضمن تشریح گزارش اقدامات این مجمع گفت: هر هفته و حداقل هر دو هفته یک بار جلسات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می‌شود و جریانات سیاسی و غیرسیاسی که حوزه باید درباره آن موضعی داشته باشد بررسی می‌شود.

وی افزود: با تصویب هیئت رئیسه از طریق این فرآیند بیانیه‌ها صادر می شود؛ مجمع عمومی بازوی جامعه مدرسین بوده و با وجود اختیار حق ’لا و نعم” در تقویت جامعه مدرسین و در حفظ این میراث گران سنگ تاریخ انقلاب کوشش کرده است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، مجمع عمومی جامعه مدرسین تا امروز توانسته حلقه وصلی در بین نهادهای حوزوی باشد، کار تصدی‌گری و عملیاتی متکفل نشود، اما بتواند ساماندهی کند.

وی بیان کرد: تمامی اساتید ما بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب در همه ابعاد آن آغاز به کار کردند؛ مراکز حوزوی ما مانند طرح و برنامه حوزه های علمیه و معاونت های حوزه های علمیه با تمام امکانات وارد ابعاد مختلف بیانیه شده اند.

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: امروز بیش از ۵۰۰ نفر اساتید برجسته سطوح عالی و خارج حوزه علمیه عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین می‌باشند  که همین عضویت و همکاری‌های دیگر باعث شده که جامعه مدرسین بسیار غنی‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط مجمع عمومی جامعه مدرسین با مراجع عظام تقلید و مسئولین نهادهای عالی حوزوی در جهت همفکری و هم‌افزایی بسیار خوب و جلسات مشترک و مفیدی در همین راستا برگزار گردیده.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: اهمیت گام دوم و موضوع تحول آفرینی و تعالی بخشی از مهم‌ترین حرکت‌ها و فعالیت‌هایی است که در درون حوزه‌های علمیه می‌تواند بسبار مفید باشد، از این‌رو موضوع یازدهمین مجمع بر همین اساس‌، تعیین گردید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد:

حوزه در حال پوست اندازی در بخش آموزش است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نیز در یازدهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین که با موضوع «گام دوم انقلاب و اندیشه تحول و تعالی در حوزه های علمیه» برگزار شد، عنوان کرد: توسعه کمیته های علمی، سازماندهی دروس خارج شهرستان ها، آئین نامه امتحانات شفاهی و مباحثی از این دست از کارهای انجام شده در معاونت پژوهشی حوزه های علمیه است.

وی با بیان برنامه های سطح یک حوزه افزود: ورودی های حوزه یکی از اشکالات ما بود، سنوات تحصیل، متون آموزشی، نیازهای نظام جامع و اختلاف سلائق از ضعف های موجود در سطح یک حوزه بوده و رهبر معظم انقلاب از ابتدا این مطالبات را از ما داشته اند.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: سالی که ما قبول مسئولیت کردیم، حدود ۱۲ مدرسه تحت پوشش برنامه آموزشی سطح یک بودند، امروز بیش از ۲۵۰ مدرسه تحت پوشش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: ۵۴ منبع در بخش منابع آموزشی تولید یا اصلاح شد، در این منابع و برنامه ها به قرآن و حدیث توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: در ۳۰ متنی که تولید شده، بیش از ۴ هزار حدیث و بیش از ۸ هزار بار مباحث قرآنی مطرح شده است؛ این برنامه آموزشی حاصل کار جهادی متخصصین است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد مطرح کرد: در این برنامه دروس اقتضائی دیده شده، یعنی ۱۲۸ ساعت برای این برنامه جدید آموزشی سطح یک پیش بینی شده که در اختیار مناطق قرار گرفته است، این برنامه برای اتفاقاتی است که در زمان های مختلف رخ می دهد، دست مدیران در این برنامه برای دنبال کردن مسائل روز باز است.

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

وی اضافه کرد: منابع جدید را ما به عنوان کتب بدیل برای همین سطح یک جاری حوزه ها تجویز کردیم، به این معنا کتبی که در برنامه جدید تدوین شده، برای افراد فعال در برنامه جاری و سنتی نیز قابل استفاده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امتحانات شفاهی یکی از گلوگاه های حساس حوزه است، اما چند مسئله را دارد، یکی اینکه طلاب برای چند بار یک درس را به صورت شفاهی امتحان می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ابراز کرد: در پایه هفتم شاهد بوده ایم خیلی از طلاب پشت یک درس گیر کرده اند، با یک توازن سازی که اتفاق افتاد گفتیم چرا از رسائل در پایه دوم امتحان می گیریم، اما تا پایه هشتم هیچ امتحانی نیست، طرحی برای شورای عالی رفت که این امتحانات پس از پایان هر درس گرفته شود.

وی یادآور شد: در قالب آئین نامه امتحانات شفاهی، چهار درس حذف شد و در پایان مقاطع امتحانات از کتب اصلی برگزار شود، با توجه به بسیاری از مسائل، این کار یک اتفاق مبارک بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه یادآور شد: برای سطح یک ۹۷ نفر و برای سطوح عالی ۳۱ نفر استاد در قم وجود دارد و برای سطوح مختلف حوزه در سراسر کشور جمعا ۳۱۱ استاد وجود دارد که با این ظرفیت بسیاری از خلأها جبران شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری:

مدیران نالایق ضربه می زنند

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری سخنران دیگر اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین با موضوع «گام دوم انقلاب و اندیشه تحول و تعالی در حوزه های علمیه» بود؛ وی در سخنرانی خود گفت: کشور ما در جنگ فرهنگی و دینی و نظامی قرار دارد و در تمامی این جنگ ها دشمن را شکست داده است.

وی افزود: امروز کشور ایران هزاران انسان های ساخته شده از بعد سیاسی دارد؛ اگر این فشار دنیا بر هر کشوری بود آن کشور ساقط می شود و این به دلیل مدیریت قوی در کشور است، بعضا مدیران نالایق نیز البته ضربه می زنند.

از هشدارهای صریح نسبت به رواج تجمل گرایی تا پوست اندازی آموزشی حوزه

عضو  مجمع عمومی جامعه مدرسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمن احمدالحسن ها را مطرح کرد و بیان کرد که هر کس از او تبعیت نکند باید نابود شود و حوزه های علمیه باید به حاشیه برود، درست است که در حوزه علمیه اختلاف نظر وجود دارد، اما شهادت سردار سلیمانی نشان داد که همه در اهداف بزرگ مشترک هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری بیان کرد: 90 درصد امنیت کشور به برکت دین بوده و حافظ و نگهبان این دین روحانیت است، حوزه امروز صدها و بلکه هزارها نیروی ورزیده دارد.

وی با بیان اینکه حوزه نسبت به قبل از انقلاب بسیار رشد کرده است، ادامه داد: اینکه ما دشمن را شکست دادیم یک مسئله است، رشد ما هم مسئله دیگری بوده و گام دوم انقلاب باید این رشد به صورت بیشتر و چشمگیرتری رقم بخورد. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
آثار تولیدی حوزه علمیه، جهانی نباشد شناخته نمی شود
0
0