۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۳۶۸۹۵
آیت الله فاضل‌لنکرانی:

آموزه های حضرت زهرا در کتب درسی حوزه و دانشگاه منعکس شود

آموزه های حضرت زهرا در کتب درسی حوزه و دانشگاه منعکس شود
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه قیام حضرت زهرا(س) در راستای اسلام و ولایت بود تأکید کرد: آموزه های ایشان باید در کتاب های درسی مدارس، دانشگاه و حوزه ‌علمیه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به ایام فاطمیه اظهار داشت: در مورد حضرت زهرا(س) دو موضوع خیلی مهم وجود دارد، یک موضوع مقامات آن حضرت است که مع الاسف هنوز این جهات برای خیلی از خواص هم روشن نیست چه برسد به عموم مردم، مقاماتی که این بانو با عنایت خاص خدای تبارک و تعالی پیدا کرده انسان را به خوبی به این نتیجه می‌رساند که خدای تبارک و تعالی یکی از پاداش‌هایی که به پیامبر اکرم عنایت فرمود وجود مبارک حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: یک جنبه اصلی‌ مقامات حضرت زهرا(س) قول خداوند متعال است که می‌ فرماید: «إنا أعطیناک الکوثر» و این که مشهور این آیه را بر حضرت فاطمه(س) تطبیق می‌کنند درست است، ولی جنبه دیگر إن شانئک هو الابتر مسئله اعطای پاداش به پیامبر اکرم در مقابل این زحماتی که برای اسلام کشیده است که خود همین خیلی بحث دارد.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با تأکید بر این که شناخت حضرت زهرا(س) باید در کتابهای درسی حوزه‌های علمیه و دانشگاه و دانش‌آموزان قرار بگیرد، گفت: موضوع دیگر مصائب آن حضرت است و این هم عجیب است یعنی واقعاً مصائبی است که به تعبیر خود حضرت «لَو أنّها صبّت علی الأیامِ صِرنَ لیالیاً» است باید خیلی مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: غفلت از موضوع اول و دوم درست نیست و سالهای گذشته عرض کردم اساساً خود شناخت حضرت زهرا(س) باید در کتابهای درسی حوزه‌های علمیه و دانشگاه و دانش‌آموزان قرار بگیرد و نباید اکتفا کنیم به اینکه پیامبر اکرم(ص) یک دختری به نام فاطمه داشت و زوجه امیرالمؤمنین(ع) بود و در سن 18 سالگی از دنیا رفتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید ببینیم این بانو کیست و چه موجودی است؟‌ روایتی است؛ مَا تَكَامَلَتِ النُّبُوَّة لِنَبِی حَتَّی اَقَرَّ بِفَضلِهَا وَ مَحَبَّتِهَا؛ هیچ پیامبری از انبیاء گذشته نبوتش به حدّ اعلی نرسید مگر این که به فضل حضرت زهرا و محبتش اقرار کرده باشد.

وی در ادامه با اشاره به روایاتی مبنی بر این که حضرت در همان بدو خلقت عالم به علوم ربانیه بوده است، گفت: از این رو همین تاریخ کوتاه زندگی حضرت نشان می‌دهد، هر مسأله‌ای و یا هر سؤال فقهی و آیه‌ای را از حضرت می‌پرسیدند می‌توانست جواب بدهد، به همین جهت می‌ بینید ایشان ‌چقدر در خطبه فدکیه به آیات قرآن استدلال کرده، اینها را حتی نمی‌شود بگوئیم پیش امیرالمؤمنین درس خوانده، خدای تبارک و تعالی همان علم لدنی که به ائمه معصومین(ع) عنایت کرد همان علم و همان قوه معنویه الهیه را در وجود مبارک حضرت قرار داد.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با بیان این که حضرت فاطمه(س) نه فقط شیعیان و مسلمانان بلکه بشر را تا قیامت از جهل نجات می‌دهد، گفت: طبق روایات ما یک معنای کلمه «فاطمه» یعنی موجودی که جامعه و بشر را از جهل نجات می‌دهد، این چه معنای بلندی پیدا می‌کند؟ فاطمه موجودی است نه فقط شیعیان ومسلمانان بلکه بشر را تا قیامت از جهل نجات می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قم ادامه داد: اگر بشر بخواهد از جهل نجات پیدا کند باید با فاطمه ارتباط داشته باشد یعنی شناخت داشته باشد، نه فقط مردم زمان خودش، بشر امروز اگر بخواهد خدا را بشناسد باید فاطمه را بشناسد، خود این یک افقی باز می‌شود بر اینکه انسان بحث‌های زیادی را در مسئله فاطمه شناسی  مطرح کند.

وی تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی می‌فرماید «إِنِّي فَطَمْتُكِ بِالْعِلْمِ وَ فَطَمْتُكِ مِنَ اَلطَّمْثِ» یعنی حتی این وجود اینقدر وجود نورانی است که نه تنها وجودش را غرق در علم کرده حتی این آلودگی‌های ظاهری که یکیش آن طمث و حیض در زنان است، می‌فرماید من تو را از او جدا کردم. در بعضی از روایات داریم که إن بنات الانبیاء لا یطمثن، دختران انبیاء طمث نمی‌شوند ولی در اینجا فطمتک من الطمث مطلق هر آلودگی است.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه این روایت یک اشاره‌ی اجمالی به مقام حضرت زهرا(س) دارد، گفت: اگر کسی این روایت را باور داشته باشد در صدیقه بودن این بانو تردید می‌کند؟ در راستگو بودن این بانو تردید می‌کند؟‌ برای ادعایی که نسبت به فدک دارد از او مطالبه دلیل می‌کند؟ اینها برای این بوده که از مقامات این بانو دور بودند. همان طور که در سرزمینی رسول خدا و امیرالمؤمنین را نشناختند، این مصائب عجیب را بر این بانو به وجود آوردند، ما مصائب حضرت زهرا را وقتی می‌فهمیم، انسان آتش می‌گیرد، با همه وجود باید خون گریه کند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه(س) برای اساس اسلام و ولایت قیام کرد، خاطرنشان کرد: فاطمه یک زن معمولی نبود، این برخوردها، این اهانت‌ها و مصیبت‌ها، این جنایت‌ها بر این بی‌بی وارد شد. نه فقط مجرد اینکه قول او را قبول نکردند و او را از ارث محروم کردند حق او را ضایع کردند، اینها در مقابل آن جنایت‌هایی که وارد کردند ناچیز بود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: باید فاطمه را بشناسیم، فاطمه چه زنی بود؟ یعنی واقعاً بعد از ارتحال پیامبر در همین مدت کوتاه 75 یا 90 روز، این بی‌بی برای ولایت امیرالمؤمنین و برای اصل اسلام چه کرد؟، ممکن است یک آدم نادانی در ذهنش بیاید چون امیرالمؤمنین شوهرش بود دنبال این بود که حقّ او از بین نرود.

وی اضافه کرد: فاطمه برای اساس اسلام و ولایت قیام می‌کرد، این عبارت‌هایی که وجود دارد فقط نباید به خطبه‌ی فدکیه مراجعه کنیم از همان روزی که پیامبر به رحمت خدا رفت یا شهید شد، فرمایشات این بی‌بی در خطبه‌ها، حرف‌ها، صحبت‌های با زنان مهاجر و انصار، را کنار هم بگذارید آدم می‌بیند یک محور هم دارد و آن این بود که فاطمه فریاد می‌زد انحرافی در بشر به وجود آمد که تا قیامت بشر دراین انحراف باقی بماند، برای این می‌سوخت.

وی تأکید کرد: او می‌فرمود نجات بشر در این است از پیامبر تبعیت کنید و ولایت علی بن ابیطالب را بپذیرید، اینها مطالبی است که خودتان می‌توانید با مراجعه به کلمات آن حضرت ببینید./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات