۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۳۶۶۱۵
آیت الله اعرافی در همایش کتاب سال حوزه:

نیازمند برداشتن گام های جدی در زمینه پژوهش های حوزوی هستیم

نیازمند برداشتن گام های جدی در زمینه پژوهش های حوزوی هستیم
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه اگر تحقیقات دینی درست صورت بگیرد حیات جاویدان بشریت تضمین می شود، گفت: از سنت های اصیل پژوهش در حوزه های علمیه غفلت نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش های دارالشفا برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه و با تسلیت ایام فاطمیه گفت: حوزه پژوهش حوزه بسیار مهمی است، اما هنگامی که پژوهش در قلمرو معارف دینی قرار بگیرد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی صحیح و اخلاق متناسب با پژوهش از عناصر و ارکان شکوفایی پژوهش در قلمرو دین است، ادامه داد: پژوهش آنگاه که در خدمت معارف الهی و تولید اندیشه دینی قرار بگیرد حساسیتش فوق العاده بیشتر می شود، زیرا خروجی های پژوهش های دینی را به شارع مقدس اسناد می دهیم.

گزاره های فقهی و خروجی پژوهش های دینی با تعالی و کمال بشریت ارتباط مستقیم دارد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه گزاره های فقهی و خروجی پژوهش های دینی با تعالی و کمال بشریت ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: هنگامی که تحقیق به سوی شریعت و عالم تشریع سوق پیدا می کند از حساسیت بیشتری برخوردار می شود، زیرا در پژوهش های غیر دینی چیزی به شارع مقدس اسناد داده نمی شود، اما در پژوهش های دینی خروجی نظریه ها را به شارع قدس اسناد داده می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه اگر تحقیقات دینی درست صورت بگیرد حیات جاویدان بشریت را تضمین می کند، خاطرنشان کرد: اگر یک پژوهش دینی به صورت صحیح صورت نگیرد، بدون شک سبب گمراهی بشریت شده و حیات جاویدان بشر را به خطر می اندازد.

وی افزود: حساسیت مسأله پژوهش در قلمرو دین اقتضا دارد تا شخصیت های بزرگ همه عمر خود را در زمینه روش شناسی درست صرف کنند تا پژوهش های دینی به صورت صحیح انجام شده و نظریه درست به خداوند اسناد داده شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: با احترام به هه سنن پژوهشی در دنیا باید بگوییم سنن و روش های اصیل و دقیق پژوهش در حوزه های علمیه امروز نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ سنت مباحثه استاد و شاگرد، سنت تقریر دروس، سنت تعلیقه نویسی و حاشیه نویسی، سنت مذاکره علمی و سنت تحقیق هایی که به امور مادی گره نخورده باشد از جمله سنن اصیل حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: عالمان بزرگ ما همچون علامه طباطبایی(ره) سالیان سال به تحقیق و پژوهش پرداختند و همواره از امور مادی پرهیز می کردند؛ پژوهش هایی که با امور مادی گره نمی خورد سالیان سال برکات معنوی و علمی خود را به حوزه نشان می دهد و نور افشانی می کند.

وی تأکید کرد: امروز نیازمند برداشتن گام های جدی در زمینه پژوهش در حوزه هستیم؛ ما امروز فاقد نقشه جامعی هستیم که بتواند همه مراکز علمی را به یکدیگر گره بزند.

تجلیل مدیر حوزه از شخصیت علمی آیت الله خرازی

آیت الله اعرافی به ابعاد شخصیت علمی، اخلاقی و انقلابی آیت الله خرازی اشاره و عنوان کرد: آیت الله خرازی از دوران نوجوانی به عنوان یک استاد و فاضل و شخصیت اخلاقی کامل شناخته می شوند؛ اخلاق و کرامت اخلاقی ایشان در تواضع و فروتنی، حسن خلق و معاشرت، تعامل زیبا با همگان و گشاده رویی از ویژگی های این شخصیت بزرگ است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایشان از لحاظ عبادی نیز مقید به نماز جماعت هستند و زهد و پرهیز جدی نسبت به امور مادی و دنیوی داشته و دارند؛ ایشان فرزند عصر و عالم زمانه و پاسخگوی نیاز زمان خود به شمار می روند؛ روحیه انقلابی ایشان و همراهی که با امام راحل داشتند نیز درخور توجه است.

وی با اشاره به تقید آیت الله خرازی به سنت تعلیقه نویسی دروس افزود: تحقیق اصولی آیت الله خرازی دارای 7 جلد است؛ ایشان از چند چهره حوزوی است که یک دوره اصول را نوشته است؛ ایشان در زمینه مکاسب محرمه، فقه پزشکی و علوم اعتقادی کارهای ممتازی انجام داده اند، با این حال آثار بسیاری دارند که به چاپ نرسیده است و باید چاپ و منتشر شده و مورد استفاده قرار گیرد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: آیت الله خرازی در همه آثار خود نقد منصفانه و ادب علمی را نسبت به عالمان بزرگ را رعایت کرده اند و این ویژگی ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله سبحانی با دغدغه مندی مسائل حوزه را پیگیری می کنند

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضرت آیت الله سبحانی و دغدغه ایشان نسبت به مسائل درون حوزه گفت: ایشان با احاطه ای که بر مسال حوزه دارند پیگیر مسائل هستند و نکات مورد توجه را تذکر می دهند./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 1
حسین ثالث موید
ارسال نظرات