۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۳۶۹۶۷

بازنمایی آیین‌های عزاداری در ایران در «تراژدی جهان اسلام»

بازنمایی آیین‌های عزاداری در ایران در «تراژدی جهان اسلام»
کتاب «تراژدی جهان اسلام: عزاداری شیعیان ایران(از صفویه تا جمهوری اسلامی)به بازنمایی آیین های عزاداری در ایران از دیدگاه مستشرقان و ایرانشناسان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب سه جلدی «تراژدی جهان اسلام: عزاداری شیعیان ایران به روایت سفرنامه نویسان، مستشرقان و ایرانشناسان (از صفویه تا جمهوری اسلامی)» با اعلام دبیرخانه سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نامزد گروه علوم اجتماعی این جایزه شده است.

مدیر نشر آرما، ناشر این اثر در این رابطه گفت: این کتاب پیرامون آیینهای عزاداری در تاریخ و فرهنگ ایران است. «تراژدی جهان اسلام»، به بازنمایی آیینهای عزاداری در ایران از دیدگاه سفرنامه نویسان، مستشرقان و ایرانشناسان پرداخته است.

 برای تدوین این کتاب حدود ۵۰۰ کتاب و مقاله فارسی، بیش از ۱۵۰ منبع به زبانهای دیگر بهقلم بیش از ۳۱۰ شرقشناس، ایرانشناس و سفرنامهنویس از سوی مولف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این کتاب دو بخش کلی دارد؛ بخش اول شامل گزارشها و توصیفات است و هشت فصل را شامل میشود که بر اساس نقاط عطف تاریخ حیات مجالس عزاداری و آیینهای سوگواری تفکیک شدهاند. در این فصول بهترتیب گزارشهای عزاداری در دوره صفویه، مابین صفویه و قاجار، دوره قاجار از ابتدا تا میانه مشروطه، از مشروطه تا سالهای آغازین حکومت رضاشاه، سالهای پایانی حکومت رضاشاه، دوره پهلوی دوم تا آستانه انقلاب، سالهای پیروزی انقلاب و در نهایت دوره جمهوری اسلامی، تحلیل و بررسی شدهاند.

شاه مرادی افزود: در این هشت فصل گزارشها و نیز اسناد تصویری مربوط به هر دوره به ترتیب تاریخ نگارش آورده شده است. در مورد هر گزارش و سند، ابتدا یک معرفی مختصر از نویسنده و کتابش آورده شده و در ادامه به بررسی و ارزیابی گزارش یا سند مربوط به او پرداخته شده است. در انتها نیز متن کامل گزارش یا اسناد تصویری به نقل از سفرنامه با ذکر مشخصات آورده شده است. نخستین این گزارشها مربوط به میکله ممبره و آخرین آنها مربوط سرژ میشل است.

وی در پایان گفت: در بخش دوم کتاب (جلد سوم)، تحلیل‌ها و بررسی‌های ۴۰ نفر از مستشرقان و ایران شناسان و شیعه پژوهان درباره عزاداری آورده و بررسی شده است. به همان ترتیب بخش اول، در این بخش نیز تحلیل‌ها به ترتیب تاریخی و همراه با معرفی محقق آورده شده است. نخستین برش تحلیلی مربوط به هرمان اته و آخرین از یان ریشار است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات