۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۳۷۱۱۴

هشدار اندیشمند فلسطینی به سکوت رژیم‌های عربی در برابر «معامله قرن»

هشدار اندیشمند فلسطینی به سکوت رژیم‌های عربی در برابر «معامله قرن»
یک اندیشمند فلسطینی گفت: برخی رژیم‌ها با مسئله فلسطن به عنوان دری برای ارائه خدمات به آمریکا در برابر کسب رضایت آن برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا برنامه حذف مسأله فلسطین را که موسوم به «معامله قرن» است٬ به طور کامل در خدمت منافع احزاب تندوری راست‌گرای رژیم صهیونیستی اعلام کند.

در این زمینه دکتر «عزمی بشاره» اندیشمند فلسطینی در صفحه فیس بوک خود نوشت که ترامپ درباره دولت فلسطین با حاکمیتی محدود که پایتخت آن خارج از قدس در منطقه «ابودیس» باشد صحبت خواهد کرد؛ بدون اینکه سخنی از بلوک‌‌های شهرک سازی‌‌های صهیونیست‌‌ها که شهرک‌های جدا شده در ازای تبادل زمین‌ها در نوار غزه به این بلوک‌ها الحاق خواهد شد و نیز مسئله «غور اردن» سخنی به میان بیاورد.

بشاره ادامه داد که این برنامه پس از اجرای معامله قرن و با الحاق قدس اشغالی و توقف به رسمیت شناختن مسئله آوارگان و عدم اعتراض به شهرک‌سازی صهیونیست‌ها عملی خواهد شد.

این اندیشمند عربی٬ مرحله دوم معامله قرن را مرحله فشار بر کشورهای عربی برای اعلام حمایت از آن و نیز فشار بر تشکیلات خودگردان فلسطین در «رام‌الله» دانست. وی ادامه داد که برخی رژیم‌ها با مسئله فلسطن به عنوان دری برای ارائه خدمات به آمریکا در برابر کسب رضایت آن برخورد می‌کنند. عزمی بشاره تاکید کرد که کشورهای عربی تا زمانی که اولویت و مسئله اولشان٬ درگیری‌های میان خودشان باشد؛ نمی‌توانند یک موضع جدی در برابر یک طرح آمریکایی اتخاذ کنند.

بشاره در این راستا خطاب به کشورهای عربی اظهار داشت که این کشورها باید در برابر جایگزینی یک نظام آپارتاید به جای نظام اشغالگری٬ یک موضع جدی بگیرند.

وی ادامه داد که اما درباره کسانی که از این مسؤولیت فرار کرده‌اند٬ بدانند که آمریکایی‌ها نیز آنها را مسئول این امر نمی‌دانند بلکه این موضع‌گیری بر عهده ملت فلسطین است و آنها نیز به زودی آنچه را که بر سر فلسطینیان آمده تجربه می‌کنند ( به همین مصیبت دچار می‌شوند). این بهانه کشورهای عربی زمانی بود که برای خلاص شدن از بار مسئولیت٬ با توافق‌نامه‌هایی مانند «اسلو» و ... موافقت کردند.

عزمی بشاره درباره نقش فلسطین در مخالفت با این طرح آمریکایی اظهار داشت که اصل این است که ملت فلسطین موضع خود را با امکانات موجود اعلام کرده که مهم‌ترین آن ریختن به خیابان‌هاست و باید از هم‌پیمانان خود در هرمکانی بخواهند تا یک موضع قاطع و جدی در برابر این توطئه کاخ سفید و حزب لیکود و احزاب تندروی راست‌گرا در اسرائیل بگیرند.

وی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی٬ طرح معامله قرن را یک فرصت تاریخی برای حذف مسئله فلسطین می‌داند.

بشاره پست خود را اینگونه به پایان برد که بدترین کاری که رهبران فلسطین و عربی در این شرایط می‌توانند انجام دهند این است که منتظر انتخابات آینده اسرائیل یا آمریکا بمانند؛ این یک محاسبه و شرط‌بندی ناامیدانه و از پیش باخته است.

ارسال نظرات