۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۳۷۷۶۱

نخ تحریم جشنواره در آستین رسانه سعودی؟

نخ تحریم جشنواره در آستین رسانه سعودی؟
بین اهالی رسانه شایع بود که خط تحریم جشنواره توسط یک منتقد سینمایی دنبال می‌شود. منتقدی که البته ایران نبود.

به گزارش خبرگزاري رسا، از زمانی که زمزمه‌های تحریم جشنواره فیلم فجر توسط سینماگران شروع شد، خیلی از اهالی رسانه و خبرنگاران و سینماگران هرچند نگاه مثبتی به آن نداشتند، اما ترجیح می‌دادند وارد فضای دوقطبی و حیدری و نعمتی نشوند و ضمن آن‌که احتیاط لازم را در برخورد با تحریم‌کنندگان داشته باشند، اما با آن همراهی نکنند. هرچند ما ضمن یک یادداشت تحلیلی به این موضوع پرداختیم که بنا به بعضی دلایل، تحریم جشنواره فیلم فجر کار عبث و بیهوده‌ای است.

همان روز‌ها بین اهالی رسانه شایع بود که خط تحریم جشنواره توسط یک منتقد سینمایی دنبال می‌شود. منتقدی که البته ایران نبود. حالا، اما خبر رسیده که این منتقد سینمایی به احتمال زیاد به شبکه ماهواره‌ای سعودی ایران‌اینترنشنال خواهد پیوست و برنامه سینمایی خودش را هم روی آنتن این شبکه خواهد فرستاد.

همان روز‌های بعد از اعلامیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و پذیرفتن مسؤولیت سقوط هواپیمای اوکراینی به تدریج جو تحریم و حضور در جشنواره‌های فرهنگی فجر اعم از تجسمی، شعر، تئاتر و فیلم بالا گرفت. هرچند سایر جشنواره‌ها به دلیل فضای کاملا تخصصی نسبت چندانی با افکار عمومی برقرار نمی‌کردند، اما در این میان جشنواره فیلم فجر از این قاعده مستثنا بود.

جشنواره‌ای که به جرات می‌توان آن را در کنار اردو‌های راهیان نور و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از چند رویداد مهم فرهنگی سال در ایران دانست که تا حدی در میان افکار عمومی و عامه مردم هم جایگاه خاصی دارد. در همان روز‌ها حرف‌ها و شنیده‌های اهالی رسانه و حوزه فرهنگ و سینما حاکی از آن بود که محرک اصلی این ایده یک منتقد سینمایی است.

امیر پوریا هرچند به عنوان یک منتقد سینمایی مطرح بود، اما در چند سال اخیر عمده فعالیت‌هایش حول فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای بود. برنامه‌های سلسله‌واری که به منظور بزرگداشت بعضی چهره‌های فراموش‌شده سینما و تلویزیون مانند فریماه فرجامی، علی مزینانی و فردوس کاویانی برگزار می‌شد از فعالیت‌هایی بود که با هدایت و برنامه‌ریزی امیر پوریا انجام می‌شد. حرکت‌های بدون توپ پوریا در مورد اخیر تحریم جشنواره و تحریک سینماگران برای پیوستن به این پویش ناکام دوباره نام او را به حاشیه رسانه کشانده بود.

حضور در ترکیه، تحریم در ایران
جالب آن‌که پوریا در ایران حضور نداشت، اما مایه تحریک یک جریان سیاسی را در جشنواره فراهم آورده بود. او به اذعان بعضی از دوستان و نزدیکانش در ترکیه بود و هنوز هم در این کشور به‌سر می‌برد. همان زمان هم خبر‌هایی به گوش می‌رسید که پوریا در حال نهایی کردن توافق خود برای پیوستن به شبکه ماهواره‌ای سعودی ایران‌اینترنشنال است. شنیده‌ها همچنین از روی آنتن رفتن یک برنامه سینمایی با محوریت او در این شبکه ماهواره‌ای حکایت می‌کرد. برنامه‌ای که بر حسب بعضی شنیده‌ها قرار است تحت عنوان «کات» روی آنتن برود و سینما را دستمایه تولید تلویزیونی قرار دهد.

باز هم رد پای رسانه سعودی؟
حالا و با ناکام شدن کمپین تحریم جشنواره بعضی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند پوریا به ایران‌اینترنشنال خواهد پیوست. پایگاه خبری تابناک روز گذشته در ضمن یک گزارش تحلیلی و سینمایی این حرف و حدیث‌ها را به واقعیت نزدیک کرده و نوشته: «پوریا به‌تازگی با شبکه ایران اینترنشنال وابسته به خاندان سعودی همکاری‌اش را آغاز کرده و دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک به بریتانیا انتقال داده شود تا برنامه سینمایی را برای این شبکه راه‌اندازی کند.»

این رسانه همچنین تحلیل جالبی از کمپین ناکام تحریم جشنواره فیلم توسط پوریا دارد: «از این منظر به باور برخی موضع‌گیری‌های اخیرش، بدون اعلام این‌که از ایران رفته، می‌تواند زمینه‌ساز حضور در این شبکه باشد؛ موضوعی که به مرور زمان و در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بدون حضور معدود چهره‌های تحریمی از جمله این منتقد، با نمایش ۲۸ فیلم بلند داستانی، بار دیگر فرصت تماشای بهترین‌های سینمای ایران و بی‌شک همان‌گونه که جشنواره کن، برلین و ونیز به صرف دولتی بودنشان کم‌رونق نمی‌شوند، مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران نیز به روال گذشته پیش خواهد رفت.»

در انتظار زمان
پوریا هنوز واکنشی به این حرف و حدیث‌ها نداشته است. حرف و حدیث‌هایی که هر روز بیش از گذشته رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. در‌صورت به حقیقت پیوستن این حرف‌ها باید اذعان کرد نخ تحریم جشنواره فیلم فجر این مرتبه از آستین سعودی‌ها بیرون آمده است.

اگر پیوستن پوریا به ایران‌اینترنشنال واقعیت داشته باشد، او اولین نفری نخواهد بود که از رسانه‌های داخلی به این شبکه سعودی پیوسته است. پیش از این مزدک میرزایی، مجری ورزشی برنامه‌‍‌های تلویزیون هم بعد از یک مدت غیبت به ایران اینترنشنال پیوسته بود. او اخیرا هم یک برنامه ورزشی را در این شبکه روی آنتن فرستاده است. حالا باید دید آیا این مسیر برای امیر پوریا هم تکرار می‌شود یا نه!

البته هنوز برای پاسخ قطعی دادن به این پرسش زود است. باید در انتظار گذر زمان نشست و دید آیا این فرضیه به واقعیت می‌پیوندد یا نه! شبکه ماهواره‌ای ایران‌اینترنشنال از شبکه‌های ماهواره‌ای است که با پشتیبانی مالی عربستان سعودی پا به دنیای رسانه‌ها گذاشته است. سعودی‌ها در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را برای ورود به اذهان و افکار عمومی مخاطبان ایرانی کرده‌اند.

به جز ایران‌اینترنشنال، بخشی از سهام نسخه فارسی ایندیپندنت انگلیس هم توسط سرمایه‌‎گذاران سعودی خریداری شده است. این‌ها به جز فعالیت‌های اخیر شبکه ماهواره‌ای ام‌بی‌سی‌پرشیاست که خبر حضور بعضی از چهره‌های فرهنگی و سینمایی داخلی مانند مهناز افشار در برنامه‌های آن‌ها رسانه‌ای شده است.

شبکه ماهواره‌ای ایران‌اینترنشنال در اردیبهشت ۱۳۹۶ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران کار خود را آغاز کرد. هرچند تیم اجرایی و مدیریتی آن هنوز آمادگی افتتاح نداشت، اما بعضی قرائن حکایت از آن دارند که این افتتاحیه با فشار مسؤولان سعودی صورت گرفته و مسؤولان سعودی اصرار زیادی داشته‌اند که ایران‌اینترنشنال قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ در ایران کار خود را شروع کند. عمده بدنه رسانه‌ای این شبکه ماهواره‌ای هم از شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و من و تو تامین شده است. در اوایل شروع به کار این شبکه حق‌الزحمه‌هایی که عمدتا بالاتر از معدل پرداختی‌های سایر شبکه‌های فارسی‌زبان بود، باعث شده بود تا خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سایر شبکه‌های فارسی‌زبان انگیزه زیادی برای پیوستن به این شبکه داشته باشند./1360/

ارسال نظرات