۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۳۷۹۷۴

سیـل مهربانـی

سیـل مهربانـی
از زمان وقوع سیل حدود 20روزی می‌گذرد و همچنان دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل قرارگاه جهادی خود در این مناطق به مردم کمک‌رسانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، بارش حدود ۲۰۰ میلیمتر باران در یک روز، آن هم در استانی محروم و درگیر خشکسالی که اصلا آمادگی مواجهه با چنین وضعیتی را نداشت، خسارت‌های سنگینی را به بار آورد و برخی مردم منطقه را از هستی ساقط کرد. این دقیقا اتفاقی بود که طی دو روز شنبه 21 و یکشنبه 22 دی‌ماه امسال در سیستان‌وبلوچستان رخ داد. آن‌طور که منابع آماری اعلام کردند، آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی استان سیستان‌وبلوچستان 3.4 هزار میلیارد تومان خسارت به جنوب این استان وارد کرد که بخش راه 29درصد، مسکن 25درصد، کشاورزی 23درصد، شهرداری 10درصد، آب و فاضلاب هفت درصد و سایر بخش‌ها نیز هرکدام درصدهایی از خسارت را متحمل شدند.

14شهرستان و هزار و 542 روستا در این حادثه گرفتار سیلاب شدند که این سیلاب منجر به قطع محورهای ارتباطی 500 روستا و مسدود شدن 31محور مواصلاتی فرعی و اصلی شد. قطع برق 179 روستا، تخریب 214 اصله تیربرق، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی 245 روستا نیز از دیگر خسارت‌های اعلام شده بود.دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن 6 واحد، دو مرکز و 25 پردیس آموزشی فعال در سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری استان به‌لحاظ وسعت و جذب دانشجو وارد میدان شد و مانند حوادث ابتدایی سال که در برخی استان‌های جنوبی و غربی رخ داد، به‌خوبی درخشید.

از همان زمان که قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان، گلستان و لرستان تشکیل شد، احمد صالحی‌آرا نیز به‌عنوان مسئول این قرارگاه کار خود را آغاز کرد. او در گفت‌وگویی که هفته گذشته در «فرهیختگان» منتشر شد، آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را بحرانی عنوان کرده و می‌گوید: «وضعیت در مناطق سیل‌زده همان حالت بحرانی خودش را کماکان دارد. با وجود اینکه امدادرسانی نسبت به روزهای اول افزایش پیدا کرده، با توجه به نوع محرومیتی که در این مناطق وجود دارد و مشکلاتی که گریبانگیر مردم است، همچنان وضعیت نامطلوب ادامه دارد. از طرفی نزولات آسمانی در روزهای پنجشنبه و جمعه مجددا در مناطق سیل‌زده شروع به بارش کردند که در نوع خود کم‌سابقه بوده و حدود 20 تا 40 میلی‌متر در برخی مناطق بارش باران را شاهد بودیم. این بارش‌ها بر مشکلات هفته گذشته که بر اثر سیلاب ایجاد شده بود، اضافه کرده است.»

سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان نیز می‌گوید: «بلافاصله از لحظات اولیه بحران، قرارگاه جهادی استان تشکیل شد و همه واحدهای استان به‌ویژه واحدهای درگیر با سیل در آماده‌باش کامل بودند. امتحانات پردیس‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز لغو شد تا خسارت جانی نداشته باشیم. پس از فروکش کردن آب، ستاد اسکان این قرارگاه اعلام آمادگی کرد تا سوله‌های ورزشی و اماکن اقامتی واحدها برای اسکان سیل‌زدگان در خدمت مردم قرار گیرد.»

از زمان وقوع سیل حدود 20روزی می‌گذرد و همچنان دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل قرارگاه جهادی خود در این مناطق به مردم کمک‌رسانی می‌کند. در اینفوگرافی زیر به برخی از اقداماتی که این قرارگاه برای مردم مناطق سیل‌زده انجام داده است، اشاره کرده‌ایم.

/1360/

ارسال نظرات