۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۳۸۰۰۱

بررسی جایگاه روحانیت تراز انقلاب اسلامی در کتاب طلبه انقلابی

بررسی جایگاه  روحانیت تراز  انقلاب اسلامی  در  کتاب طلبه  انقلابی
هلالیان در کتاب طلبه انقلابی به سیمای، ضرورت و ویژگی ­های طلبه انقلابی در ساحت­ های بینشی و انگیزشی و رفتاری و نیز آسیب ها و شبهات متوجه طلاب انقلابی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار  سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات شهید کاظمی کتاب «طلبه انقلابی؛ جایگاه توصیفی ـ تحلیلی طلبه انقلابی» را به قلم سعید هلالیان منتشر و راهی بازار نشر کرد.

انقلابی بودن و انقلابی ماندن، از دغدغه ­های جدی و راهبردهای همه دلسوزان و علاقه­ مندان نهضت اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب است که در سال­های اخیر در دیدارها با گرو­ه ها و بخش های مختلف نمود برجسته یافته است.

 درباره حوزه انقلابی، نشست ها و همایش های مهم برگزار شده است و به مطالب نسبتا زیادی دست می یابیم؛ اما در باب طلبه انقلابی که عموم حوزویان و به ویژه نسل جوان حوزه، نیاز بیشتری به دانستن درباره آن دارند و به طور مستقبم به حیات صنفی آن مرتبط است؛ محتوای چندان وجود ندارد و تنها مطالبی جسته و گریخته یافت می­ شود.

 پرسش ها و دغدغه­ ها بسیاری در این باره مطرح است که مهم­ترین آنها عبارت­ند از:

 ـ انقلاب اسلامی چه نسبتی با حوزه و در نتیجه با طلبگی دارد؟

 ـ آیا انقلاب اسلامی رسالت و وظایف خاصی را متوجه حوزه و طلبه کرده است؟

 ـ انقلابی بودن چیست؟ طلبه انقلابی یعنی چه؟

 ـ معیار انقلابی بودن طلبه چیست؟

 ـ مشخصات و ویژگی های طلبه انقلاب چیست و چطور می تواند به آنها رسید؟

 ـ آیا اصول و وقواعد خاصی در زمینه انقلابی بودن و انقلابی ماندن طلبه هست؟

 ـ چرا طلبه باید انقلابی باشد؟

ـ چه آسیب­ های و آفت­ هایی ممکن است متوجه طلبه انقلاب شود؟ و...

 نویسنده در این نوشتار کوشش کرده است با رهنمون یابی از اندیشه ناب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان حوزه، به ترسیم سیمای طلبه انقلاب، ضرورت انقلابی بودن طلبه، ویژگی­ های طلبه انقلابی در ساحت­ های بینشی و انگیزشی و رفتاری، رفتارهای رسیدن بدان­ ها و نیز آسیب ها و شبهات متوجه طلاب انقلابی بپردازد.

ساختار کتاب

نویسنده این کتاب را در پنج فصل با عنوان های: نهضت پیامبران، انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و طلبگی، انقلاب اسلامی و رسالت عصری حوزه و طلبه، هویت طلبه انقلابی و ضرورت انقلاب بودن طلاب، ویژگی ­های طلبه انقلابی و راهکار و قواعد متربط، آفت­ها و آسیب­ ها و شبهات متوجه طلبه انقلاب، تنظیم کرده و در پایان نتیجه گیری مطالب را آورده است.

نویسنده در فصل اول به بررسی مطالبی همچون: نهضت پیامبران و اوصیای الهی، حوزه چیست؟ رسالت و اهداف کلان ان کدام است؟، طلبه کیست و رسالت کلان او چیست؟ پرداخته و در فصل دوم عنوان­ های: وِیژگی جهان معاصر، انقلاب اسلامی و هویت آن، مهم ترین کنونی نهضت اسلامی، مبحث راهبرد فرایند تحقق اهداف اسلامی، رسالت عصری حوزه معاصر و طلبه عصر انقلاب را بررسی کرده است.

نگارنده در فصل سوم به موضوعاتی همانند: طلبه انقلابی کیست؟ چرا باید انقلابی باید؟ توجه کرده و در فصل چهارم نیز مطالبی همچون: شخصیت طلبه انقلابی و چگونگی دست یابی به آن، انگیزه و روحیات طلبه انقلاب، رفتارها و مهارت­ های طلبه انقلابی و ویژگی ­ها طلاب بانوی انقلابی را بررسی کرده است. در  فصل پنج هم  آفت ها و آسیب­ های متوجه طلبه انقلاب و برخی شبهات متوجه طلبه انقلاب واکاوی شده است.

برشی از کتاب:

ورود به عالم طلبگی، پیوستن به جرگه عالمان دین و حرکت در مسیر نهضت توحیدگستری انبیاء و اوصیاء همواره مسؤولیت آفرین و دشوار بوده است، اما ویژگی­های عصر خمینی(ره) و تأثیرات عمیق نهضت اسلامی بر جهان، معاصر و ظرفیت ­های پدیدآمده بسیار گسترده ناشی از آن برای تحقق هر چه بیشتر اهداف اسلامی، باعث شده تا مسؤولیت ­های بسیار بیشتر؛ خطیرتر و مشکل تری متوجه حوزه های علمیه، طلاب و عالمان گردد.

 اساسا به سبب اموری همانند اهداف مشترک و هم افق، پیوند و علاقه مادر و فرزندی، خطر تضعیف حوزه و ضربه خوردن اسلام ناب، اقتضائات رشد و تعالی صنفی حوزه و حوزویان در عصر کنونی و نیز تکالیف اجتماعی، حوزه و طلبه امروز باید ضرورتا از صراط نهضت اسلامی بگذرد تا بتواند رسالت ­ها و مأموریت­ های عصری­ اش را به درستی شناخته و به خوبی انجام دهد.

 بدین گونه، طلبه عصر انقلابی می تواند در پرتو تشخیص و انجام واجبات صنفی عصری­ اش رشد سلوکی متناسب با زمانه­ اش، یعنی عصر امام خمینی(ره) داشته باشد.

 از سوی دیگر، طلبه عصر انقلاب در چنان مختصات تاریخ و تمدنی حساس، پیچیده و دشورای قرار گرفته است که در صورت انتخاب مسیر نورانی طلبگی، باید برای اداء دقیق و صحیح رسالت­ ها و وظایف عصری­ اش، خود را به اوصاف و ویژگی­های بسیاری آراسته مجهز کند وگرنه، بدون توجه به مقتضیات انقلابی بودن و بدون تجهیژ بایسته خود به ویژگی­ هایی که این امر می ­طلبد، دیر یا زود به مشکلات بسیاری در مسیر انقلابی بودن و ایفای وظایف صنفی اش برمی خورد.

انتشارات شهید کاظمی کتاب «طلبه انقلابی؛ جایگاه توصیفی تحلیل طلبه انقلابی» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۸۰ صفحه و قطع رقعی به قمیت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات