۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۳۸۲۹۵

محکومیت مخفی‌کاری ریاض در پرونده فاجعه بزرگ طی اشغال مسجد الحرام

محکومیت مخفی‌کاری ریاض در پرونده فاجعه بزرگ طی اشغال مسجد الحرام
گروه موسوم به هیأت بین المللی نظارت بر چگونگی مدیریت عربستان بر حرمین شریفین پرده پوشی در قضیه جان باختن هزاران حاجی در اشغال مسجد الحرام را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، گروه موسوم به هیأت بین المللی نظارت بر چگونگی مدیریت عربستان بر حرمین شریفین پرده پوشی ریاض در قضیه جان باختن هزاران حاجی در حادثه سرکوب شورش مکه و اشغال مسجد الحرام را محکوم کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، گفت: «برخورد خونین با واقعه ذکر شده، بار دیگر شکست تاریخی رژیم سعودی در مدیریت حرمین شریفین از جمله استفاده از نیروهای خارجی و هتک حرمت دو حرم برای یک هدف و آن حفظ مدیریت انحصاری این دو حرم را نشان می‌دهد».

برنامه «ما خفی أعظم» (آنچه پنهان است، بزرگ‌تر است) که از تلویزیون الجزیره پخش می‌شود دو روز پیش جزئیات دقیقی را از عملیات خونبار سرکوب شورش مکه به دست گروهی سلفی موسوم به «جهیمان در سال 1979 میلادی منتشر کرد که در آن بر خلاف روایت عربستان درباره اینکه این کشور به تنهایی عملیات مذکور را برعهده داشته نیروهای خارجی با هتک حرمت مسجد الحرام در آن نقش اساسی داشتند.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از افسر فرانسوی فرمانده نیروهای فرانسوی شریک در این عملیات گفت: «بر خلاف ادعای عربستان این حادثه با کشته شدن پنج هزار نفر از جمله سه هزار حاجی همراه شد».

ریاض برای نخستین بار در نوامبر 2019 تصاویری مربوط به این عملیات آزادسازی مسجد الحرام را منتشر کرد، اما روایت عربستان حضور هر گونه نیروی خارجی در آن را تکذیب می‌کند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، هیأت بین المللی نظارت بر چگونگی مدیریت عربستان بر حرمین شریفین تاکید کرد: «حادثه محاصره مسجد الحرام و کشتار هزاران بی گناه که اغلب آنها از حجاج بودند لکه ننگی در تاریخ رژیم آل سعود و مدیریت خونبار آن بر حرمین شریفین است و بار دیگر صلاحیت مطالبه پایان مدیریت انحصاری ریاض بر حرمین شریفین را تایید می‌کند».

در بیانیه این سازمان آمده است: «با توجه به شکست و قصور دولت کنونی عربستان در مدیریت مقدسات به شیوه‌ای مسالمت آمیز که به قداست این مکان و جایگاه آن نزد مسلمانان احترام گذاشته شود، ما خواهان برداشته شدن گام‌های عملی برای شریک کردن نهادها و دولت‌های اسلامی در مدیریت مقدسات اسلامی در عربستان هستیم»./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات