۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۳۸۳۵۷
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تبیین کرد؛

رسالت علما و ائمه جمعه در جامعه

رسالت علما و ائمه جمعه در جامعه
حجت الاسلام لطفیان گفت: رهبر معظم انقلاب هدایت معنوی، هدایت فکری و سیاسی و غم خواری مردم را به عنوان منشور مأمویتی علما بیان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام لطفیان، دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور امروز در همایش «راهكارهاي اميدآفريني در امت اسلامي در گام دوم انقلاب» در زائرسراي رضوي به شخصیت ممتاز امام خمینی از دیدگاه فلاسفه و نظریه پردازان اروپایی اشاره کرد و گفت: اروپایی ها در مورد شخصیت ممتاز امام می گویند شخصیت امام به گونه ای بود که کاخ های اروپا و شرق را سراسر از هراس کرد.

وی با اشاره به رسالت روحانیت و علما با توجه به فرمایش رهبری، اظهار کرد: رهبر انقلاب هدایت معنوی، هدایت فکری و سیاسی و غم خواری مردم را به عنوان منشور مأمویتی علما بیان کردند.

حجت الاسلام لطفیان رساندن انسان به مقام محمود را از رسالت های علما خواند و ابراز کرد: انسان برای رسیدن به مقام محمود به سلسله مراتبی از جمله معرفت، تسلیم، تصدیق، تطهیر، تنویر، بصیرت و حیات طیبه نیاز دارد که باید توسط روحانیت در جامعه نهادینه شود.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور به جایگاه روحانیت اشاره و بیان داشت: وقتی سخن از روحانیت به میان می آید، معرفت، صداقت، اطاعت، اجابت و بصیرت از واژگانی است که در ذهن انسان تجلی می یابد که در روحانیت وجود دارد، واژه هایی در قرآن مانند أُولِي الْأَبْصَارِ و أولي الألباب وجود دارد که این ها در چهره اولیا الله یافت می شود و در جامعه امروزی روحانیت مصداق این واژه ها هستد.

وی افزود: جامعه جهانی را عقلا نمی توانند اداره کنند چون عاقل کسی است که تشخیص خیر و شر را دارد اما اسلام فقط همین را خواسته است؟ اسلام می خواهد انسان تشخیص حقیقت و غیر حقیقت را داشته باشد، تنها کسی می تواند جامعه را وارد وادی حقیقت کند که خود در وادی حقیقت گام نهاده باشد و این در تشخیص علما است و این اندیشه در هیچ دانشگاهی پیدا نمی شود.

حجت الاسلام لطفیان به مأموریت علما با توجه به بیانات امامان معصوم اشاره و ابراز کرد: اصلاح فکر خراب انسان ها، اصلاح اخلاق و رفتار انسان ها، تزکیه قلب، ایجاد امید از مأموریت های علما است که فقط از طریق علما امکان پذیر است و در هیچ درمانگاهی انجام نمی شود همچنین زدودن شبهه از فکر و ذهن جامعه بشری از مأموریت سنگین و حساس علما است و در این جا علما کاری انجام می دهند که از مجاهد ساخته نیست.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور راهکارهای نفوذ در دل ها را بیان و ابراز کرد: با قرائت، کتابت و تبیین و تبلیغ باید در دلها نفوذ کرد همچنین فهم درست معارف دینی، تبیین درست معارف دینی و اقامه حدود الهی بر عهده علما است و در هیچ برهه ای از تاریخ شرایط مانند امروز برای انجام این رسالت ها مهیا نبوده است.

وی در ادامه به شیطنت های دشمنان اسلام در منطقه و بیان معامله قرن اشاره و اظهار کرد: معادله قرن ماجرای پیچیده ای است که به خاطر غفلت ما روحانیون تحقق یافت و پذیرش این به معنای پذیرش ظلم و ستم ودردهای امروز برای امت اسلامی است، روحانیت باید ابعاد این معامله زشت قرن را برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام لطفیان بیداری و بصیرت افزایی را از رسالت های روحانیون و ائمه جمعه دانست و گفت: امروز بسیاری از قلمروهای منطقه وضعیتی مانند زمان شاه در کشور ما را دارند و مستشاران آمریکایی و خارجی با تجهیزات نظامی بسیاری در کشورهای آن ها حضور دارند اما نمی توانند حرفی بزنند و همان گونه که شاه ایران نیز به تنگ آمده بود که برای رفتن به شمال و جنوب کشور باید از آن ها اجازه بگیرند، این کشورها نیز چنین هستند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور افزود: امروز ما باید خواب رفته ها را بیدار کنیم و بیدارسازی و هشیار سازی در سنگر نماز جمعه انجام شود و نباید ناامید شویم، پایگاه نماز جمعه باید محل دشمن شناسی و دشمن ستیزی باشد، هرچه ما بیشتر در برابر اندیشه مقابل مسیر اندیشه انقلابی و اندیشه جهادی آماده باشیم، بیشتر لرزه بر دشمن می افتد.

حجت الاسلام لطفیان بیان داشت: ریزش سیاسی، ریزش اقتصادی، ریزش مردمی و ریزش مکتبی از نقشه های دشمن برای امت اسلامی با توجه به آیات قرآن و داستان طالوت و جالوت است که روحانیت در برابر این حربه ها باید به تبیین و بیداری مردم بپردازند.

وی با تأکید بر دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات در تریبون های نماز جمعه، گفت: در جریان تأیید صلاحیت ها افرادی هستند که مشکل داشته وقتی پیگیری می شود و شورای نگهبان دلیل عدم صلاحیت وی را بیان می کند می فهمیم که از چه کسی حمایت می کردیم پس نباید این عدم صلاحیت ها موجب دلسردی شود و باید افرادی که صالح و اصلح هستند انتخاب شوند و در تریبون نماز جمعه بر حضور حداکثری مردم تأکید شود چون هرچه قدر مشارکت بیشتر باشد اقتدار جمهوری اسلامی بیشتر می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات