۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۳۸۶۶۹
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

ازدواج حضرت علی با ام البنین به وصیت حضرت زهرا بود

ازدواج حضرت علی با ام البنین به وصیت حضرت زهرا بود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شأن و جایگاه والای حضرت ام البنین(س) تأکید کرد که ازدواج امیرالمؤمنین(ع) نیز با ایشان به وصیت حضرت زهرا(س) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم سالروز وفات حضرت ام البنین(س) که در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) برگزار شد، اظهار داشت: علومی که در دنیا هست حد و حصر ندارد مخصوصاً امروز که در هر زمینه ای بشر به معلوماتی دسترسی پیدا کرده است.

وی افزود: اما یک سری علوم هست که با سرنوشت ما گره نخورده یعنی اگر آنها را ندانیم برای ما مشکلی ایجاد نمی شود اما شما حتماً می‌دانید که «شرافت العلوم بموضوعاتها او بغایاتها» یعنی شرافت علوم به موضوع و نتیجه و فایده آن است. مثلاً علم شیمی و فیزیک خوب است اما آن علمی که دست ما را می گیرد فقه است همچنین علم قرآن و علم معارف.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد تصریح کرد: در داستانی هست که پیامبر اکرم(ص) از جایی عبور می کردند دیدند عده ای جمع شدند، حضرت پرسیدند چه خبر است گفتند هذا علامه یعنی اینجا شخصی کثیر العلم است؛ پیامبر فرمود چه می دارد؟ گفتند علم انساب فرمودند علمی است که اگر کسی ندارد به اشکالی بر نمی‌خورد و در ادامه فرمودند العلم آیةٌ محکمه، فریضة عادله و سنت قائمه و ما سواهن فضلٌ.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: آیت محکمه یعنی علوم اعتقادی؛ شما هم سعی کنید از همین ابتدا اعتقادات خود را برای خود اثبات کنید و در زمینه اصول و معارف غنی شوید.

وی با بیان این که فریضه عادله به معنای اخلاق است، ابراز داشت: سنت قائمه فقه است و این علومی است که انسان باید بداند؛ شما که جوانید و در آغاز راه هستید هر چه می توانید درس را خوب فرا بگیرید و به ادبیات و اصول بسیار به اهمیت دهید که وقتی سن و سال بالا رفت دیگر راحت نمی توان کار کرد چون جوانی زودگذر است اما با این حال مهمترین بخش زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به ایام شهادت حضرت ام البنین(س) خاطرنشان ساخت: اما در مورد حضرت ام البنین باید بگوییم این که قبیله ایشان با قبیله شمر یکی است این است که کلاب بن ربیعه که سر شاخه قبیله بنی کلاب است ده تا پسر داشته که هرکدام سررشته قبیله ای دیگر است؛ جد اعلای حضرت ام البنین(س) وحید است و شمر ابن ذالجوشن ممکن است از یک پسر دیگر باشد و این طبیعی است همانطور که قریش هم شامل ۱۰ تا ۱۲ قبیله بود که یکی بنی هاشم بود.

وی اضافه کرد: اما در مورد ازدواج حضرت ام البنین(س) با امیر المؤنین(ع) باید بگوییم حضرت امیر بعد از حضرت زهرا به وصیت ایشان با امامه دختر زینب ازدواج کردند بعد از او حضرت با خوله دختر جعفر که مادر محمد حنفیه شد ازدواج کردند بعد از او با اسماء بنت امیس ازدواج کردند که بعد از مرگ ابوبکر است و اسما مادر محمد بن ابی بکر است؛ بعد از این سه نقل شده که حضرت با فاطمه ام البنین ازدواج کردند./1330/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 11
ارسال نظرات