۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۳۸۶۹۱

مهارت و سبک زندگی، دلیل حذف انتگرال از کتاب‌های درسی

مهارت و سبک زندگی، دلیل حذف انتگرال از کتاب‌های درسی
حجت‌الاسلام علی ذوعلم گفت:علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم از کتاب های درسی حذف شده‌اند باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود.

به گزارش گروه خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع " نظام آموزشی و گام دوم انقلاب "، در واکنش به حذف انتگرال از کتاب‌های درسی اظهار‌ کرد: علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم از کتاب های درسی حذف شده‌اند؛ باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود.

ذوعلم با بیان اینکه از میان کلیدواژه های گام دوم انقلاب، چند کلید واژه مرتبط با تعلیم و تربیت را عرض می‌کنم، گفت: کلیدواژه نخست، جوانان است که پایه‌های ارزشی و نگرشی آنها در آموزش و پرورش نهاده می‌شود، جوانان چگونه باید تربیت شوند که بتوانند در گام دوم انقلاب نقش آفرینی کنند؟

وی افزود: باید جایگاه‌ها، مسئولیت‌ها، تصمیم گیری‌ها و مشارکت فعال را به جوانان بسپاریم و آنها بتوانند وارد میدان شوند، معتقدم باید هرچه بیشتر موانع را برطرف و آیین‌نامه‌ها و قواعد را اصلاح کرد تا جوانان وارد این مسیر شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به سه مرحله‌ای که باید در گام دوم انقلاب طی کنیم اشاره کرد و گفت: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی؛ این سه گام هستند که نقش آموزش و پرورش در هر سه گام مهم است. باید بررسی کرد موانع در راه چیست و آیا مدیریت کلان در جهت ایفای این نقش به آموزش و پرورش کمک می‌کند؟

ذوعلم با بیان اینکه کلیدواژه سوم، سبک زندگی ایرانی اسلامی است، ادامه‌ داد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید در 40 سال دوم انقلاب به این امر بپردازیم که نقش آموزش و پرورش و نقش جوانان در آن مهم است و باید طوری نظام آموزشی را بازطراحی کنیم که نوجوانان بخصوص در دوره متوسطه خودشان هم نقشی برای حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی- اسلامی داشته باشند.

وی مطرح‌ کرد: اجرای کامل برنامه درسی به همین سمت می‌رود و از رسالت‌هایی است که سازمان پژوهش برای خود تعریف کرده است. طرح بوم نیز در همین راستا اجرا شد تا متناسب با هر کلاس درس محتوای خاصی تنظیم شود البته طرح بوم در ابتدای راه است و باید غنی‌سازی شود و به یک تعریف مشترک در همه مدارس برسیم.

ذوعلم گفت: باید به یک بازطراحی عمیق در هر چهار دوره ابتدایی تا متوسطه بپردازیم. در این میان بازطراحی دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه باید همزمان شروع شده و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، روش‌های تدریس، رویکردهای ما و سایرموارد در این بازطراحی باید لحاظ شوند.

نگاه حاکم به کتاب درسی فقط نکات کنکوری است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به کنکور به عنوان مانعی بزرگ در این مسیر افزود: این بازطراحی می‌تواند کنکور را نیز تحت‌الشعاع خود قرار بدهد و در نهایت کمک کند تا دانش‌آموزان هویتی عمیق پیدا کرده و خودشان را عنصری موثر در تمدن‌سازی دانسته و بتوانند نقش ایفا کنند. اگر بتوانیم رویکرد و نگاه حاکم امروز به کتاب درسی که فقط نکات کنکوری در آن مهم است را تعدیل کنیم و فرهنگ خانواده‌ها و مدارس در این زمینه اصلاح شود گام خوبی برداشته‌ایم.

آیا تمام مباحث ریاضی باید در دوره متوسطه مطرح شود؟

وی ادامه‌ داد: قطعاً بازطراحی برنامه درسی و تربیتی در دوره متوسطه دوم می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. باید فهم مشترکی در این باره شکل بگیرد. فراتر از سازمان ما نهادهای بالاتر چون شورای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی هستند که موارد و طرح‌ها را تصویب می‌کنند. کل سیستم مدیریتی کشور نیز همینطور. به تازگی بحث حذف انتگرال از کتاب ریاضی مطرح شد؛ اینکه انتگرال بخش مهمی از ریاضی است کاملاً درست است، اما آیا همه مباحث ریاضی باید در دوره متوسطه مطرح شود؟ همه مقدمات بار دانشی دانشگاه را ما باید برعهده بگیریم؟ این کار در دوره بنده انجام نشده بود اما از حیث کارشناسی از آن دفاع و حمایت کردم.

ذوعلم با بیان اینکه اگر بخواهیم همه مقدمات بار دانشی دانشگاه را بر دوش آموزش و پرورش بگذاریم یک مانع برای پرداختن به مهارت‌های دیگر گذاشته‌ایم، اظهار‌ کرد: در واقع دیگر انتگرال در کنکور هم نباید مطرح‌ شود. از زمان تصویب برنامه درسی ملی از 11 حوزه یادگیری، 4 حوزه یادگیری جدید افزوده‌ایم که سبک زندگی از این جمله است.

انتگرال باید کنار برود تا جا برای سبک زندگی باز شود

وی درباره گلایه رهبر انقلاب در دیدار با معلمان مبنی بر عملیاتی شدن کمتر از 10 درصد سند تحول بنیادین گفت: زیرنظام برنامه درسی تقریباً اجرا و وارد فرایند همسوسازی شده است. علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم حذف شده‌اند. باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود، حرکت‌هایی شروع شده و سازمان پژوهش می‌تواند بازطراحی دوره دوم را تا سال 1400 انجام دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اگر نتوانیم برنامه‌ها را پژوهش‌محور کنیم، خود به خود برنامه‌های دیگر با چالش مواجه می‌شوند. محدودیت ساختاری از چالش‌های فعلی است و اگر قرار باشد معاونت‌ها ادغام شوند یکی از موارد مطرح شده ادغام معاونت پژوهشی است که ما را دچار چالش می‌کند.

مسائل زیر پوست آموزش‌وپرورش با حرکت بوروکراتیک حل نمی‌شود

وی با بیان اینکه به ثبات و مرجعیت علمی فرهنگی در رأس آموزش و پرورش نیاز داریم، اظهار‌ کرد: وزیر معتقد است مسائلی زیر پوست آموزش و پرورش است که باید به آنها توجه کرد و تنها حرکت بروکراتیک نمی‌تواند پاسخگو باشد.

برای تغییر مدیران آموزش‌وپرورش از شورای اعالی انقلاب فرهنگ نظر خواسته شود

ذوعلم با اشاره به نقش جوانان گفت: آموزش و پرورش باید حمایت‌کننده و توانمند‌کننده جوانان باشد، زمینه فراهم است و اگر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ثبات مدیریت نیز فراهم باشد می‌توان کارهای خوبی انجام داد. به عنوان مثال اگر رئیس دانشگاهی بخواهد تغییر کند باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه بدهد اما آیا تغییر مدیرکل آموزش و پرورش استان ها اینگونه است‌؟ اگر چنین مجوزی وجود داشته باشد فشارهای منطقه‌ای، جناحی و سیاسی کارساز نمی‌شود چند سال قبل هم پیشنهادی مطرح شد که برای انتخاب وزرا هم استمزاجی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز باشد.

وی با بیان اینکه ورودی دانشگاه از آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش هم مصرف‌کننده محصولات دانشگاه است با چرخه ای مواجهیم که باید یک همسویی وجود داشته باشد. از دانشگاه‌ها دو گونه می‌توان استفاده کرد، نخست عرضه مسائل به دانشگاه است که انجام می‌شود و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با دانشگاه‌ها در ارتباط است، گونه دوم این است که نهاد دانشگاه به عنوان قوه عاقله نظام باید به مسائل آموزش و پرورش توجه کند و دانشکده‌های علوم تربیتی باید به آموزش و پرورش توجه جدی‌تری داشته و حتی خودشان هم از آموزش و پرورش مطالبه داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متذکرشد: تا وقتی آموزش و پرورش مسئله اول کشور تلقی نشود کار به خوبی پیش نمی رود./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات