۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۶۳۸۷۰۰
رئیس جامعةالمصطفی:

انقلاب اسلامی خود را به رساندن پیام اسلام به همه بشریت متعهد می‌داند

انقلاب اسلامی خود را به رساندن پیام اسلام به همه بشریت متعهد می‌داند
حجت الاسلام عباسی گفت: امام خمینی همواره از اصطلاح «مستضعفان و مستکبران عالم» استفاده می‌کردند، زیرا انقلاب اسلامی خود را به رساندن پیام اسلام به همه بشریت متعهد می‌داند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در نشستی که با حضور استادان و طلاب جامعةالزهرا (س) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت چهل‌ و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای انقلاب و مقاومت، به ویژه «شهید سردار سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، عنوان کرد: حادثه بزرگ و تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در تاریخ کشور ما، دنیای اسلام و حقیقتاً در تاریخ بشریت بود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) اشاره کرد و اظهار داشت: بنا به تصریح رهبر فرزانه انقلاب(مدظله‌العالی)، چهار دهه اول به عنوان گام نخست و از این پس، به عنوان گام دوم انقلاب مطرح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به لزوم بررسی و ارزیابی فعالیت ها، دستاوردها، موفقیت‌ها و همچنین کمبودها و کاستی‌ها در چهل سال اخیر اشاره کرد و گفت: همان گونه که بنا بر روایت «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم»، محاسبه برای انسان مؤمن توصیه شده، برای جامعه ایمانی و مجموعه انسانی هم لازم است.

وی ادامه داد: باید نگاهی به گذشته خود بیندازیم و نعمت‌ها، موفقیت‌ها و دستاوردها را ببینیم. در عین حال ضعف‌ها، مشکلات و خلأها را برای آینده شناسایی کرده، گام دوم را با عزم و اراده قوی و عنایت و توکل بر خدا برداریم.

رئیس جامعة المصطفی عنوان کرد: وقتی رضاخان به قدرت رسید، ابتدا با تظاهر به دین‌داری، در مجالس و دسته‌های عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کرد، ولی پس از چند سال، که در موقعیت مناسب قرار گرفت، گذشته را کنار گذاشت و با مظاهر دین مبارزه کرد، تا جایی که مانع برگزاری عزاداری می‌شد و مؤمنان مجبور بودند به صورت پنهانی مجالس عزاداری برگزار کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: رضاخان با اجبار و با قتل و کشتار، کشف حجاب را در کشور اجرا نمود و براساس نقشه‌هایی که اربابانش ترسیم می‌کردند، کشور را پیش می‌برد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: امام خمینی(ره) در برخی بیانات خویش در اوایل انقلاب در خصوص شرایط قبل از انقلاب می‌گفتند شرایط به گونه‌ای بود که گاهی علما برای درس خواندن، اول صبح به سمت خاکفرج و خارج شهر می‌رفتند و هنگام غروب برمی‌گشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که انسان برای مسیر و آینده خود باید فکر کند، یادآور شد: شهید مطهری در نوجوانی و در سخت‌ترین دوران حوزه و روحانیت، که اوج محنت و مشکلات حوزه‌های علمیه بود، در مسیر طلبگی قرار گرفت.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه به سخنان شهید مطهری درباره دلایل انتخاب مسیر طلبگی در یکی از آثارشان اشاره کرد و افزود: شهید مطهری می‌گوید: زمانی در حجره طلبگی نشسته بودم و فکر می‌کردم اگر به جای مسیر طلبگی، مسیر دیگری را انتخاب می‌کردم، چه می‌شد؟ اگر مسیر دیگری را انتخاب کرده بودم، وضعیت زندگی من از نظر دنیایی بهتر بود، ولی‌ بی‌شک، اگر این مسیر را نمی‌رفتم، چنین نگاه معرفتی به جهان نداشتم؛ جهان‌بینی و نگاه معرفتی که اکنون به جهان دارم، محصول عمری است که در حوزه گذراندم و حاضر نیستم آن را با دنیا عوض کنم.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی، در ادامه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، در حقیقت انقلاب معرفتی، گفتمانی و فرهنگی است و حامل و پرچم‌دار پیام و رسالتی برآمده از متن اسلام برای همه بشریت است و اختصاص به مسلمانان ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اضافه کرد: امام خمینی(ره) همواره از اصطلاح «مستضعفان و مستکبران عالم» برای بیان این حرکت الهی و انقلاب الهی استفاده می‌کردند، زیرا انقلاب اسلامی خود را به رساندن پیام اسلام به همه بشریت متعهد می‌داند.

وی با بیان این که باید از این حادثه تاریخی ارزیابی داشته باشیم، گفت: امروز امپراتوری رسانه‌ای در دنیا مأموریت دارد تا افکار عمومی و اذهان انسان‌ها و احساست آنان را در کنترل خود نگه داشته و مدیریت نماید.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در دوره استعماری، قدرت‌های بزرگ از طریق نظامی کشورها را تصاحب می‌کردند، ولی امروز دنیای سلطه و صاحبان قدرت و ثروت پس از تجربه‌های فراوان فهمیدند با قدرت نظامی و ارتش نمی‌توانند دنیا را تصرف نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند ثروت و قدرت کشورهای استعمارگر، محصول تلاش آنهاست؛ شاید بخشی از آن محصول تلاش باشد، ولی باید بدانیم امکاناتی که در اختیار قدرت‌هاست، منابع دنیاست که در حقیقت با زور تصرف شده و در خدمت پیشرفت جمع اندکی قرار گرفته است.

وی افزود: انگلستان نزدیک به هشتاد میلیون جمعیت دارد، ولی روزی منطقه‌ای با وسعت بیش از دومیلیارد نفر، مستعمره انگلستان بود و همه ثروت، منابع و داشته‌های این انسان‌ها در خدمت آن مجموعه قرار داشت.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: مستکبران رفاه و پیشرفت خود را در عقب‌ماندگی ملت‌ها تعریف نموده‌اند و در غارت آنان از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند، حتی امروز که ظاهراً استعمار کهن تمام شده است، وقتی به کشورهای افریقایی می‌رویم، امکانات، ثروتها و منابع خدادادی را می‌بینیم که مردم آن جا هیچ نقشی در اداره آنها ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: کشورهای سلطه‌گر امنیت خود را به بهای ناامنی برای دیگران تعریف کرده‌اند. برای آنان اهمیت ندارد که در یمن صدها هزار کودک و انسان در سختی باشند، ولی در عوض مسیر تأمین انرژی و نفت آنان اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: امروز کشورهای سلطه‌گر از طریق نیروها و تربیت‌یافته‌هایی که مطابق فکر خود پرورش داده‌اند، بر کشورهای دیگر تسلط پیدا می‌کنند. در این جا ارتش‌های کشورهای استعماری حضور ندارند، ولی ارتش فکری آنان وجود دارد.

رئیس جامعةالمصطفی به فرانسه اشاره کرد و گفت: فرانسه از نظر جمعیتی، کشوری مشابه کشور ماست، ولی محدوده بزرگی از عالم به عنوان مستعمرات این کشور و در خدمت مردم این کشور بود و وقتی برخی ملت‌ها همانند الجزایر دم از استقلال زدند، با قتل و کشتار بی‌رحمانه روبه‌رو شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: اینها مدعی انسانیت و حقوق بشر در دنیا و پرچم‌دار و مدافع حقوق بشر هستند، ولی فقط خود را بشر می‌دانند و دیگران در نظر آنان، انسان‌های درجه دومی هستند که قتل و کشتارشان برای آنان مهم نیست.

وی اظهار کرد: امروز کشورهای استعمارگر به سمت رسانه رفته‌اند؛ نزیک به 20 تا 30 درصد شبکه‌های خبررسانی و اطلاع‌رسانی دنیا در اختیار «رابرت مرداک» یهودی است و ذهن و فکر جوانان و تحصیل‌کرده‌ها و توده مردم ما شب و روز تحت بمباران رسانه‌ای آنان است و این غول‌های رسانه‌ای جای ارتش‌های گذشته را گرفته‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی بیان داشت: امروز نیازی نیست کشورهای سلطه‌گر از طریق ارتش بر ملت‌های دیگر حکومت کنند، بلکه با قدرت رسانه‌ای می‌کوشند افکار و اذهان انسان‌ها را در اختیار بگیرند؛ آنها چنان تأثیر می‌گذارند که جامعه هدف، واقعیت‌ها را نبیند و آنچه واقعیت ندارد، واقعی جلوه دهند و بدین ترتیب دنیایی از اوهام برای انسان‌ها درست کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اضافه کرد: تمام تلاش آنان این است که فکر و ذهن جوانان و مردم ما براساس افکار آنان شکل بگیرد و ما موفقیت‌ها و توفیقات خود را نبینیم، ولی در مقابل ناامیدی، کمبودها و کاستی‌ها را به ملت ما القا می‌کنند.

وی تصریح کرد: دنیای غرب، که امروز خود را در رؤیای جوان ما بهشت موعود معرفی می‌کند، سرشار از مشکلات است؛ بی‌شک درصد قابل توجهی از مردم این کشورها، زندگی دشوارتری در مقایسه با مردمان منطقه ما و آسیای جنوب غربی دارند، ولی هیچ انعکاسی از این واقعیت‌ها در جهان دیده نمی‌شود، یعنی این شبکه ذهنی و رسانه‌ای چنان نشان می‌دهد که جوان تصور می‌کند که آن جا بهشت موعود است.

رئیس جامعةالمصطفی تأکید کرد: نعمت‌ها، الطاف خدا و دستاوردهای بزرگ، که حادثه عظیم انقلاب اسلامی ایجاد کرد، چنان زیاد است که دنیای قبل و بعد از این حادثه فرق کرده است به صورتی که تاریخ عالم را می‌توان به قبل و بعد انقلاب اسلامی تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که انقلاب اسلامی در چهار دهه، معادلات عالم را تغییر داد و حقیقت و باطن این واقعیت روز به روز آشکارتر می‌شود، به برخی از واقعیت‌هایی اشاره کرد که باید به آنها توجه کنیم و یادآور شد: موفقیت‌هایی که انقلاب اسلامی با ایثارگری‌ و اهدای خون پاک‌ترین انسان‌ها به دست آورد، در اوج سختی‌ها و تنگناها رخ داد و مسیر همواری پیش روی ما نبود، بلکه این موفقیت‌ها با عبور از سنگلاخ‌ به دست آمد.

وی ادامه داد: یک هفته از پیروزی انقلاب نگذشته بود که پادگان مهاباد به دست تجزیه‌طلبان تصرف شد و هزاران سلاح در اختیار آنان قرار گرفت. تجزیه‌طلبان به تحریک جاسوس‌خانه امریکا اقداماتی انجام می‌دادند و جنگ‌های تجزیه‌طلبی در حاشیه‌های کشور رخ داد. اعمال تروریستی توسط گروهک‌ها و هشت سال جنگ تحمیلی با مشارکت بسیاری از کشورهای مستکبر دنیا بر ما تحمیل شد، چنانچه ما در جنگ تحمیلی از بیش از بیست کشور اسیر داشتیم.

رئیس جامعةالمصطفی اضافه کرد: کشورهای مختلف مانند شوروی سابق، امریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان و...، جنگ جهانی را ضد انقلاب اسلامی آغاز کردند، ولی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) ایستادند و آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ به یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است. سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.» برای ملت ما محقق شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: اگر ملتی در راه خدا ایستادگی کند و ثبات‌قدم داشته باشد، قدرت‌های باطنی عالم و ملائکةالله به یاریشان می‌شتابند و در خدمت چنین جوامع و انسان‌هایی قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که پیشرفت‌های ایران در کنار ایستادگی‌های مردم این مرز و بوم به دست آمد، اظهار داشت: دشمنان فتنه داعش را به راه انداختند تا خاورمیانه جدید با محوریت امریکا و اسرائیل ایجاد شود. آنان گمان می‌کردند برای ده‌ها سال منطقه را درگیر نزاغ خونین خواهند کرد، ولی امروز خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت ایجاد شده است و همه اینها نتیجه ایستادگی و استقامت در راه خداست.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که پیشرفت‌های ایران در کنار سختی‌های بسیار رخ داد، گفت: ایران تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ پیشرفتی در تولید علم نداشت، ولی مراکز علم‌سنجی دنیا در سال 2002 اعلام کردند ایران در تولید علم رتبه 48 را دارد و در سال 2012م به رتبه شانزدهم رسید که سریع ترین نرخ رشد علمی در عالم و یازده برابر رشد متوسط علمی در جهان بود و امروز ایران رتبه پانزدهم را در تولید علم کسب کرده و در برخی رشته‌ها هم به رتبه چهارم و پنجم رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: برخی می‌گویند اگر دیگران هم بودند، همین رشد علمی را داشتیم، حال آن که برخی از پیشرفت‌ها، پیشرفت عمومی عالم است، ولی برخی مربوط به ضرب دست انقلاب اسلامی و محصول ابتکار، توانایی و تلاش‌ جوانان فداکار و ایثارگر این سرزمین است که نمونه کارهای آنان را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، به شاخص امید به زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی، معدل عمر مردم ایران 54 بود، ولی اکنون به 76 رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی همچنین به انشعابات گازرسانی در کشور اشاره کرد و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، ده‌هزار انشعاب گاز برای واحدهای مسکونی داشتیم و امروز 25میلیون انشعاب گاز در ایران وجود دارد که بیشترین توزیع گاز در جهان است.

وی اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی، در روستاهای ایران 26000 کیلومتر جاده‌های روستایی عمدتاً خاکی وجود داشت، ولی با تلاش جوانان و ملت ایران، بیش از دویست‌هزار کیلومتر جاده روستایی آسفالت‌شده داریم. همچنین جاده‌های شهری از سی‌هزار کیلومتر به 220هزار کیلومتر افزایش یافته است.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که سوادآموزی در ایران از از 38٪ به 96٪ ارتقا یافته است، تصریح کرد: صدها اقلام آماری، نشانه‌های موفقیت انقلاب اسلامی با همه سختی‌ها و تنگناهاست، ولی امپراتوری رسانه‌ای دشمن می‌خواهد این موفقیت‌ها را نبیینیم و فقط بر تنور ناامیدی بدمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی همچنین به استقلال ملت اشاره کرد که برترین نعمت‌هاست و افزود: بنا به گفته «فردوست»، دوست محمدرضاشاه، اگر کسی در ایران می‌خواست نخست وزیر و وزیر شود، این کار باید با اجازه سفیر امریکا صورت می‌گرفت، ولی امروز معادلات منطقه‌ای بدون تصمیم، اراده و همراهی انقلاب اسلامی رقم نمی‌خورد و اینها نعمت‌های الهی است که در گام اول انقلاب به دست آورده‌ایم.

وی تأکید کرد: برای ادامه کار و آینده درخشان باید در همه رشته‌ها و زمینه‌ها مانند علم و اقتصاد قوی‌تر شویم. جوانان و نسل آینده ما باید با همت، اراده، عزم و ایمان راسخ و با نگاه امیدوارانه، آینده روشن را ببینند و برای ساختن آن بکوشند.

رئیس جامعةالمصطفی یادآور شد: مراکز علمی و مجموعه مراکزی که در خدمت تولید علوم انسانی هستند، به عنوان زیرساخت تمدن نوین اسلامی باید برای افق آینده انقلاب اسلامی بکوشند و اینها دور از دسترس نیست و بی‌تردید وعده خداوند متعال محقق خواهد شد که «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد»./1370/د102/ب1

ارسال نظرات