۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۳۹۱۴۴
معامله قرن؛

اهداف ترامپ از یک طرح شکست خورده

اهداف ترامپ از یک طرح شکست خورده
آمریکا و اسرائیل علیرغم تلاش‌های گسترده و اطلاع رسانی قطره چکانی و شعبده بازی‌های رسانه‌ای برای کادوپیچی این طرح در دو سال گذشته، موفق نشده اند کشور‌های مهم دیگری مثل اردن، ترکیه، کویت، و.. را با خود همراه و هم‌صدا کنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، محمد عبدالهی در یادداشتی نوشت: بیش از دو سال است که  آمریکایی ها با «هدیه کردن  قدس و  جولان به  اسرائیل » هیاهوی تبلیغاتی  معامله قرن را به راه انداخته اند و اینک پس از دوسال بدون حضور فلسطینی ها برای آنها تصمیم می گیرند. طرحی با هویج هایی مثل: ایجاد یک محور اتصال بین  غزه و کرانه باختری، و اعطای چند تکه از بیابانهای اطراف غزه و در قبالش آنچه برای همیشه از فلسطینی ها گرفته می شود: پایان آرمان کشور  فلسطین از نهر تا بحر، فلسطینی ها حق  استقلال سیاسی و تشکیل  کشور مستقل با  ارتش و نیروی دفاعی را برای همیشه از دست می دهند، حق بازگشت  آوارگان (نیمی از فلسطینیان آواره اند) منتفی می شود، شهرک‌سازی‌های  صهیونیست های افراطی در سرزمینهای 1967 قانونی و تثبیت می شود.  قدس که در منابع حقوقی بین المللی به عنوان شهری اشغال شده شناخته می شود، رسما متعلق به اسرائیل می شود و در آخر: سلاح مقاومت از فلسطینی ها گرفته می شود.

اما طرح معامله قرن از پیش طرحی کاملا  شکست خورده و ناکام است. این طرح نه بین فلسطینیان با اسرائیل که طرفین آن کشورهای «عربی عبری» (عربستان، امارات، بحرین، عمان) با اسرائیل و  آمریکا هستند. نه مردم فلسطین نه هیچ یک از سازمان های فلسطینی کوچکترین موافقتی حتی لفظی را به همراه نداشته است. حتی دولت خودگردان فلسطین و محمود عباس حاضر به پذیرش این طرح نشده و آن را به جهنم حواله کرده است. آمریکا و اسرائیل علیرغم تلاش های گسترده و اطلاع رسانی قطره چکانی و شعبده بازی های  رسانه ای برای کادوپیچی این طرح در دو سال گذشته، موفق نشده اند کشورهای مهم دیگری مثل اردن، ترکیه، کویت، و.. را با خود همراه و همصدا کنند و این کشورها علاوه بر محور مقاومت (ایران، لبنان، سوریه، عراق، یمن و..) از مخالفان جدی طرح مذکور هستند.

شکست طرح چنان آشکار است که اسرائیلی ها خود به آن اذعان دارند.

پس هدف ترامپ و داماد یهودی اش از این طرح از پیش شکست خورده چیست؟

این طرح از پیش شکست خورده چند هدف دارد:

1. مشروعیت دادن و توجیه تجاوزات بیشتر اسرائیل و ارائه چهره ای صلح ستیز از فلسطینی ها

در دو سال گذشته به دنبال راهپیمایی های  بازگشت چهره اسرائیل در افکار عمومی جهان روزبه روز منفورتر شده. تا پایان سال ۲۰۱۹ ، ۲۱۵ فلسطینی در راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره غزه به شهادت رسیده‌اند که در بین آنها ۴۷ کودک وجود دارد. اسرائیل بیش از 30 هزار نفر را زخمی کرده و تحت فشارهای رسانه ای مجبور به گشایش نسبی حصر غزه شده و اینک به دنبال راهی برای فرار از فشار افکار عمومی جهانی است. گمان آنها این است که مخالفت فلسطینیان با طرحی با رنگ و لعاب «صلح و رفاه و رفع حصر غزه و..» به آنها مشروعیت برای سرکوب بیشتر خواهد داد. اما فلسطینی ها در این 71 سال آنقدر اندوخته اند و جهان دیده اند که بفهمند هر طرح سازشی صرفا برای  اشغالگری و جنایت بیشتر خواهد بود، نه  رفاه و  امنیت شان.

2. تامین امنیت اسرائیل

اسرائیلی ها از پیشرفت های نظامی  حماس در وحشت و اضطراب دائمی اند. نیروهای مقاومت در یک جنگ 24 ساعته حدود 400 بار گنبد آهنین اسرائیل را سوراخ کرده اند و امنیت پوشالی اسرائیلی ها را به بازی گرفته اند.

3. ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان

ترامپ تاجری خسیس و بخیل است. طی دو سال گذشته به دنبال مخالفت فلسطینیان با «هدیه قدس به اسرائیل» کمک های ظاهرا بشردوستانه خود به دولت خودگردان را قطع کرده و به دنبال تحریم کامل مالی فلسطینیان توسط دیگر کشورهاست.

4. بهانه برای تشدید حملات و کشتار فلسطینیان

آمریکایی ها بر این باورند مخالفت قاطعانه رهبران و مردم فلسطین با طرح تبلیغاتی «صلح و رفاه» و وانمایی چهره ای  صلح ستیز از فلسطینیان، می تواند مشروعیتی برای حملات بیشتر اسرائیل علیه آنان باشد و توجیهی رسانه‌ای برای سرکوب بیشتر.

5. ترمیم چهره داخلی ترامپ برای انتخابات بعدی

ترامپ به دنبال عملیات روانی و کسب پرستیژ داخلی است. او در همه وعده های انتخاباتی اش از جمله حل مناقشات آمریکا با دیگر کشورها از کره شمالی، تا  ونزوئلا،  ایران، و حتی روابط تجاری با  چین و.. ناکام مانده یا به خواسته های اصلی خود نرسیده است. حتی طرح انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس نیز که با سرو صدا و هیاهو آن را به عنوان یک پیروزی سیاسی بزرگ برای آمریکا! قلمداد می کرد، در عمل هیچ آورده ای نداشته و حتی ده کشور در کل دنیا حاضر به همراهی با آمریکا نشدند.

معامله قرن همچون «هدیه قدس و جولان» صرفا نوعی واکنش انفعالی و تبلیغاتی به شکست های جریان عبری – عربی – آمریکایی در منطقه است./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات