۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۳۹۴۵۴

چند خبر کوتاه از خوزستان

چند خبر کوتاه از خوزستان
برگزاری نخستین پاتوق مقاله خوانی انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در تهران و برپایی نمایشگاه کتاب چند خبر کوتاه از نهاد کتابخانه‌های خوزستان است.
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، منصور کوهی رستمی دبیر اجرایی همایش ملی کارکرد‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، از برگزاری نخستین پاتوق مقاله خوانی در استان تهران با عنوان بازاندیشی در رسالت مدنی کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

کوهی رستمی افزود: با توجه به برگزاری همایش ملی کارکرد‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در اوایل اردیبهشت ۹۹ به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان مقرر گردید چندین پاتوق مقاله خوانی در راستای محور‌های همایش در استان‌های مختلف کشور برگزار گردد.

کوهی رستمی هدف از این نشست‌ها را افزایش آگاهی جمعی در خصوص کارکرد‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی و معرفی همایش عنوان کرد و افزود تا کنون برگزاری پاتوق در چندین استان از جمله تهران، خوزستان، کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و همدان نهایی شده است که اولین پاتوق روز شنبه مورخ ۲۶ بهمن ماه ۹۸ در ساختمان شماره یک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران برگزار خواهد گردید. محور این پاتوق بازاندیشی در رسالت مدنی کتابخانه‌های عمومی خواهد بود. مهمانان این جلسه دکتر مهدی شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر عباس کاظمی پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و فرهنگ هستند و دبیر این نشست خانم زهرا معظمی، دبیر پاتوق‌های مقاله خوانی انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران خواهد بود.

گفتنی است همایش ملی کارکرد‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۹ برگزار خواهد گردید و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت همایش به نشانی  hamayesh.ipla.ir مراجعه نمایند.

رونمایی از کتاب «از شانه‌های من پاییز را ببین»

آیین رونمایی از مجموعه شعر «از شانه‌های من پاییز را ببین» سروده‌ی یاسر زیدونی با حضور محمدرضا غبیشاوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدیه؛ محمدرضا شکاری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی امیدیه؛   سعید شعبانی، مسئول انجمن نویسندگان امیدیه و جمعی از نویسندگان و شاعران برجسته و فرهنگیان این شهرستان در کتابخانه عمومی شهید بهشتی امیدیه برگزار شد.

محمدرضا شکاری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان امیدیه با بیان اهداف و فلسفه وجودی کتابخانه‌های عمومی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در صدد است تا خدماتش را تبدیل به خدماتی فرهنگی و اجتماعی نماید. به این معنا که هر جا نامی از حوزه‌ی فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی شنیده شود، نام کتابخانه‌های عمومی در ذهن تداعی شود.

شکاری اظهار داشت: طبق مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان امیدیه، از این پس جلسات رونمایی یا نشست نقد و بررسی کتاب از آثار نویسندگان بومی شهرستان به صورت ماهیانه برگزار می‌شود.

وی افزود: چنین جلساتی می‌تواند به عنوان یک اقدام فرهنگی ارزشمند و تاثیرگذار گام مهمی در زمینه اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شهرستان به شمار آید.

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدیه ضمن بیان تاثیر نویسندگان در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به تشریح چگونگی مسیر چاپ و نشر کتاب پرداخت و به نویسندگان شهرستان در زمینه چاپ کتابهایشان قول مساعدت و همکاری داد.

یاسر زیدونی، نویسنده اثر ضمن بیان خاطراتی از کتابخوانی و مطالعه در کتابخانه شهید بهشتی از تاثیر و فواید مطالعه برای نویسندگان گفت و بیان کرد: نویسنده خوب باید کتابخوان خوبی باشد، مطالعه مرکز خلاقیت هر نویسنده‌ای است و مطالعه و کتاب باید دوست همیشگی یک نویسنده باشد.

برگزاری مراسم یادبود سپهبد  شهید حاج قاسم سلیمانی در بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی

ویژه برنامه یاد بود و بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش ۱۳۹۸ در بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از پخش سرود ملی  کشورمان یکی از اعضای نوجوان سیدعباس کرملاچعب به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت. پس از آن محسن رضایی از دیگر اعضای کتابخانه به قرائت زیارت عاشورا پرداخت و آقای یاسری مداح نابینا به مرثیه خوانی و روضه خوانی مبادرت کرد.

در ادامه محمدحسن احساندوست، مسئول بخش نابینایان به ترجمه و شرح پاره‌ای از آیات قرآن که مرتبط با فرهنگ شهادت و جهاد بود مانند آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران، آیه ۴۱ سوره حج، آیه ۹۶ سوره مریم و نیز ۷۶ سوره نسا پرداخت. بعد از تدبر در قرآن، نوید هاشمی اهوازی از اعضای نوجوان نابینا دکلمه‌ای مرتبط با شهدا خواند و در انتها جناب آقای محسن رضایی به بحث و گفتگو با حضار پیرامون فلسفه شهادت و جهاد وز دفاع از حرم اهل بیت و تبیین دلایل مجاهدت‌های سرداران سپاه در میدان‌ها و جبهه‌های برون مرزی مبادرت کرد./۹۴۵۶/ت303/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات