۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۳۹۵۹۷
انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری؛

آشنایی با آیت‌الله فیاضی؛ کاندیدای مورد حمایت جامعه مدرسین در خراسان شمالی

آشنایی با آیت‌الله فیاضی؛ کاندیدای مورد حمایت جامعه مدرسین در خراسان شمالی
آیت‌الله غلامرضا فیاضی کاندیدای مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با رقابت نامزدهای انتخاباتی از روز پنجشنبه، بیست و چهارم بهمن‌ماه در استان خراسان شمالی آغاز شده است.

استان خراسان شمالی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است و از میان ۳۶ نفری که برای نامزدی در این انتخابات داوطلب شده بودند، پس از گذراندن آزمون تخصصی و سنجش توان علمی، صلاحیت پنج تن به تأیید رسید.

بر این اساس «سعید رجایی اربابی، یاسر سعادتی، غلامرضا فیاضی، علی محمدی و منصور مظاهری کرونی» پنج نامزدی بودند که باید برای ورود به مجلس خبرگان رهبری از خراسان شمالی رقابت می‌کردند؛ اما با انصراف دو نامزد، الآن غلامرضا فیاضی، یاسر سعادتی و علی محمدی سه کاندیدایی هستند که برای کسب تک کرسی خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با هم رقابت دارند.

گفتنی است، پس از ارتحال آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز در اردیبهشت‌ماه سال 97، کرسی خراسان شمالی در مجلس خبرگان خالی است.

آیت‌الله غلامرضا فیاضی

آیت‌الله فیاضی کاندیدای موردحمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه خراسان شمالی است.

پیش‌تر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از غلامرضا فیاضی، کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری در خراسان شمالی را اعلام کرده بود.

خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، شرح مختصری از زندگی و فعالیت‌های علمی این عالم فرزانه را برای مطالعه مخاطبان ارائه می‌دهد.

تولد و دوران کودکی

آیت‌الله غلامرضا فیاضی در سال 1328 در قم و در میان خانواده‌ای متدین و دوستدار روحانیت و علمای شیعه به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج اسدالله، به پیشه بنایی اشتغال داشت و از همان راه روزگار می‌گذراند.

دوران تحصیل

آیت‌الله فیاضی پس از اینکه قرآن و بخشی از دروس فارسی را نزد مادر خود و مکتب‌خانه فراگرفت، با پدر خود به بنایی ساختمان می‌رفت. در یکی از روزها که با پدر خود به منزل روحانی جلیل‌القدری برای تعمیر ساختمان رفته بود، موردعنایت آن روحانی جلیل‌القدر قرار گرفت و با عنایت او و رخصت پدر به امر اشتغال در حوزه علمیه قم رو آورد.

پس از طی مقدمات، به دروس سطح در نزد استادان مشهور آن روزگار راه یافت و سپس به درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علمیه قم رفت و سال‌ها از محضر آنان بهره‌مند شد.

او هم‌زمان با تحصیل فقه و اصول، علوم عقلی را نیز در نزد استادان خبره فراگرفت، به‌گونه‌ای که بعدها خود به تدریس آن دروس رو آورد و درس او در زمره بهترین دروس حوزه در علوم عقلی به شمار رفت.

استادان و دوستان

آیت‌الله فیاضی در سال‌های تحصیل خود به محضر استادان برجسته بسیاری شرفیاب شد. او جامع المقدمات را نزد مرحوم شیخ محمدحسن قاضی‌زاده که همانا مشوق اصلی او برای رو آوردن به تحصیل در حوزه بود، فراگرفت. سیوطی را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین باکویی ـ امام‌جمعه فریدون‌کنار ـ و مغنی را هم نزد او و نیز در محضر آیت‌الله شیخ حسن تهرانی و آقای جلیلی آموخت. حاشیه را نزد حجت‌الاسلام‌والمسلمین باکویی و مختصر را نزد آیت‌الله دوزدوزانی و معالم را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل هرندی خواند و سپس به دروس لمعه آقای سید ابوالفضل موسوی تبریزی و آقای تقدیری رفت. استاد او در رسائل آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و آیت‌الله مؤمن، در مکاسب آیت‌الله شیخ علی پناه اشتهاردی و آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی و در کفایه آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی بود.

وی از سال 51 به مدت چهارده سال در دروس خارج حضرات آیات آقایان گلپایگانی، اراکی، حائری، شاه‌آبادی، شیخ کاظم تبریزی، شیخ جواد تبریزی و وحید خراسانی شرکت کرد.

او در بخش علوم عقلی، شرح منظومه سبزواری را نزد آیت‌الله گرامی، بدایه را نزد آیت‌الله جوادی آملی، نهایه را نزد آیت‌الله مصباح یزدی و اسفار را نزد آیت‌الله جوادی آملی فراگرفت. همچنین او تمهیدالقواعد و شرح فصوص الحکم را نزد آیت‌الله جوادی آملی آموخت.

از دوستان او در سال‌های تحصیل، حجت‌الاسلام والمسلمین غروی را می‌توان نام برد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی

آیت‌الله فیاضی در سال‌های متمادی و از سال‌های آغازین تحصیل به امر تدریس اهتمام ویژه‌ای داشت. او در دروس مختلف دوره مقدمات و سطح را بارها تدریس کرده و سپس به تدریس بدایه، نهایه و شرح اشارات رو آورده است و هم اکنون نیز به تدریس اسفار اشتغال دارد. تبیین زیبا و استوار علوم عقلی از ویژگی‌های اوست و دروس و حتی نوارهای تدریس او همواره مورد استفاده طلاب بوده است.

از آیت‌الله فیاضی تعلیقه‌ای بر نهایة الحکمه علامه طباطبایی به چاپ رسیده است. او از اعضای جامعه مدرسین است و هم اکنون در قم ضمن اشتغال به تدریس، به پژوهش در مؤسسه امام خمینی (ره) می‌پردازد./9314/پ202/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
ایشان از فضلای برجسته و از دانشمندان علوم عقلی و حکمت در حوزه هستند.
شاگردان آیت الله فیاضی امروزه در کرسیهای دانشگاهی و حوزوی حضور فعالی دارند.
1
0
علیزادگان
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
این عالم حوزوی انقلابی مورد عنایت بزرگان و عموم مردم است.
در ذات روحانیت نوعی روحیه جهادی و انقلابی وجود دارد، زیرا مبارزه با بدخواهان انقلاب از وظایف ذاتی حوزویان به شمار می رود؛ امروز تقویت انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار بدون تقویت روحیه انقلابی ممکن نیست.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
تعجبم چرا ایشان را این جوری معرفی کردید. واقعا ظلم به استاد است. اگر کسی با تحقیقات استاد آشنا باشد می داند که ایشان یکی از معدود فیلسوفان نظریه پرداز است که مبانی جدید و نظریات مهمی در مباحث فلسفی دارند. واقعا بنده در مسائل فلسفه ایشان را می بینم یاد ابن سینا می افتم.
0
2
سید
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
تن ابن سینا تو گور لرزید واقعا.