۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۳۹۷۷۸
حجت الاسلام آقا میری:

خطبه غدیر جزء خطبه‌های راهبردی شیعه است

خطبه غدیر جزء خطبه‌های راهبردی شیعه است
کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه خطبه غدیر بین ما شیعیان مظلوم واقع شده است، گفت: خطبه غدیر جزء خطبه‌های راهبردی شیعه است که می‌تواند بسیاری از گره ها را باز کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام سید حسین آقامیری شنبه شب در مراسم ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در حسینیه نخل صدره و فره شهرستان کاشان برگزار شد، گفت: انسان در زندگی خود دارای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است.

وی افزود: هرچند همه ما اهداف متفاوتی داریم، اما وجه مشترک همه اهداف ما به عنوان شیعه امیرمومنان (ع) در عصر غیبت کبری یک هدف و آرمان مشترک آن هم ظهور امام زمان (عج) است.

حجت الاسلام آقامیری گفت: مسأله ظهور چیزی نیست که ما برای خودمان تعریف کرده باشیم چرا که جریان ظهور و رسیدن به منجی موعود جدای از اینکه انبیای الهی از آمدن او خبر داده باشند و در کتب آسمانی از او سخن گفته باشند، در روز غدیر زمانی که پیامبراکرم (ص) خطبه غدیر را می‌خواند حدود ۲۰ ویژگی از موعود شیعه در خطبه نبی به آن اشاره می‌کند.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: خطبه غدیر کماکان بین ما شیعیان مظلوم واقع شده است در حالیکه که جزء خطبه‌های راهبردی شیعه است و امروز نیز می‌تواند بسیاری از گره‌های بازنشدنی ما را باز کند، اما ما کوتاهی کرده ایم.

وی افزود: در عید غدیر هزاران بنر در شهرستان‌ها نصب می‌شود که بر روی ۹۹ درصد آن‌ها نوشته است «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، اما به این عبارت همچنان بی توجه هستیم.

حجت الاسلام آقامیری گفت: خطبه امام سجاد (ع) نیز از خطبه‌های کاربردی شیعه است، اما مظلوم واقع شده است و نسبت به آن بی توجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اوصاف ویژه پیامبر اکرم (ص) در رابطه با امام زمان (عج) در خطبه غدیر، ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر می‌فرماید، کسی که کاخ ستمگران را بر سرشان خراب و قلعه مستکبران را در هم می‌شکند و حکومت ظلم را نابود می کند خواهد آمد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در عصر غیبت کبری هدف مشترک و نهایی همه ما ظهور امام زمان (عج) است و شرط رسیدن به این هدف را نیز خداوند در قرآن اینگونه اعلام کرده است، «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا» باید جهاد کنید.

وی افزود: برای رسیدن به آن هدف مشترک که ظهور است، «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» نیاز به جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیراست.

حجت الاسلام آقامیری گفت: جهاد برای ظهور امام زمان (عج) به معنای جنگ نظامی نیست چرا که یکی از اقسام جهاد جنگ نظامی است، جهاد به معنی تلاش و کوشش بسیار در برابر موانع حاکمیت خدا در جهان است و حاکمیت خدا در جهان به معنی ظهور امام زمان (عج) است.

وی افزود: جهاد اول جهاد اصغر است که محدود به زمان جنگ نظامی است، مانند جنگ در سوریه و عراق نیست که برخی تصور می‌کنند به ما ربط ندارد، اما براساس روشنگری‌های فرمانده کل قوا که می‌فرماید، اگر ما نجنگیم باید در کرمانشاه بجنگیم، امروز بچه‌های ما غیرت و همت به خرج دادند و خاکریز‌ها را به آن طرف مرز‌ها بردند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: هرچند زن‌های ما در این جهاد حضور مستقیم ندارند، اما حضورشان کلیدی است و اگر مادر از فرزند و همسر دل نکند همسر و بچه او مجاهد نخواهد شد و امروز مجاهدتر از شهدای حرم، خانواده‌های آن‌ها هستند که از همسران خود دل کندند.

به گفته وی در جهاد اصغر با وجود اینکه خانم‌ها نقش مستقیم ندارند، اما اگر زن دل نکند مرد با چه امیدی می‌تواند برای جهاد اعزام شود.


حجت الاسلام آقامیری از جهاد اکبر به عنوان دومین نوع جهاد نام برد و عنوان کرد: جهاد اکبر زن و مرد نمی‌شناسد و جهاد با نفس اماره است و به همه ارتباط دارد و همه باید مراقب باشند نفس اماره بر عقل آنها غلبه نکند.

وی افزود: برای مبارزه با بی حجابی نیاز نیست بی حجاب‌ها را جمع کنید، چادری‌ها خوب عمل کنند بی حجابی ریشه کن می‌شود، بنابراین بچه‌ها را از کودکی با استدلال اسلامی آشنا کنید تا وقتی بزرگ شدند بتوانند خود را حفظ کنند، چرا که انسان‌های این عصر، انسان‌های استدلالی هستند.

حجت الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه جهاد سوم جهاد کبیر است، گفت: خداوند در آیه ۵۲ سوره فرقان می‌فرماید، «جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً» با این قرآن با کفار جهاد کنید، که منظور از جهاد جنگ نظامی نیست بلکه جهاد به معنای عدم تبعیت از دشمن در همه ابعاد زندگی است./۱۳۰۷/پ310/ب1
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات