۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۴۰۲۲۴
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» اظهار داشت: یکی از پرسش‌های مهم سیاست‌گذاران عرصه اقتصاد در شرایط جهانی شدن و افزایش فقرِ ناشی از این پدیده، آن است که آیا دولت‌ها باید ابتدا و پیش از هر چیز در برنامه‌های توسعه‌ای خود، به‌دنبال رشد اقتصادی باشند تا به‌طور طبیعی و از طریق اثر سرریز و رخنه به پایینِ منافع رشد، فقر کاهش یابد، یا اینکه باید فقر و مسائل توزیعی را به‌طور مجزا و منفک از رشد نگریست و برنامه‌های خاصی برای فقرزدایی تدوین کرد ؟ یا اینکه ممکن است راه سومی ارائه شود و آن این است که رشد، شرط لازم برای کاهش فقر است، نه شرط کافی؛ و برای کاهش اطمینان‌بخش فقر، راهبرد رشد موافق فقرا می‌بایست اعمال شود.

وی گفت: درباره چیستی رابطه بین رشد اقتصادی و درآمد فقرا متخصصین توسعه دهه‌ها است که در مورد اهمیت نسبی رشد اقتصادی کل، سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌های اجتماعی و برنامه‌های کمک برای تأثیرگذاری بر درآمد فقرا بحث می‌کنند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یک نگرش که به‌طور وسیعی جا افتاده، این بوده است که رشد اقتصادی آن‌طوری که به اعضای غیرفقیر جامعه سود می‌رساند، به فقرا به آن نسبت منفعتی نمی‌رساند.

وی افزود: حداقل تا حدی، این تصور مبتنی بر فرضیه‌ای است که توسط سایمون کوزنتس ( 1955 ) طراحی شده است. بدین ترتیب که توزیع درآمد در مراحل اولیه رشد بدتر می‌شود و فقط بعدها که درآمد افزایش می‌یابد، نابرابری و فقر بهتر می‌شود.

پهلوانی اظهار داشت: پاسخ به این پرسش که کدام یک از راه‌های سه‌گانه فوق می‌تواند جواب مشکل باشد، متضمن بررسی و تحقیق درباره ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی، توزیع و فقر است.

وی گفت: درباره این پیوند متقابل اندیشمندانی مانند کوزنتس، نورث، استیگلیتز، سن، داینینگر و اسکوایر، راوالیون، چن و دیگران تحقیقات ارزنده و شایان توجه‌ای انجام داده‌اند که درک روابط پیچیده بین رشد، نابرابری و فقر را برای اقتصاددانان و سیاست‌گذاران امکان‌پذیر و راه را برای ارائه طریق جهت سیاست‌های مناسب و ایجاد نهادهای کارآمد فقرزدا هموار کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این کتاب، در مقام رد فرضیه کوزنتس هستیم که می‌گفت: «در مراحل اولیه رشد، نابرابری و فقر افزایش یافته و سپس بعد از رسیدن به یک نقطه اوج، این دو یعنی نابرابری و فقر با افزایش درآمد کاهش می‌یابند » و می‌خواهیم فرضیه‌های مخالف را تقویت کنیم.

پهلوانی به معرفی کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت ناصر جهانیان تألیف شده که در پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهیه و در انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «اسلام و رشد عدالت محور» با 637 صفحه در سال 1387 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات