۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۴۰۵۰۲
عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین:

چارچوب حکومت بر اساس اراده ملت شکل می گیرد

چارچوب حکومت بر اساس اراده ملت شکل می گیرد
حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان این که چارچوب حکومت براساس اراده ملت شکل می گیرد، گفت: برای تشکیل حکومت دینی باید جامعه دینی تربیت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه و نقش مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: نقش و جایگاه مردم در منظومه فکری امام و رهبری، گاهی به صورت مبنایی و گاهی به صورت عملی در قالب مشارکت مردمی قابل بررسی است.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در حکومت دینی، دین از مسیر اراده ملت در جامعه تحقق پیدا می کند و چنین کاری نیازمند تربیت جامعه ای دینی است زیرا در چنین صورتی مردم با خواست خود و بدون هیچ جبری حاکمیت دین را ایجاد می کنند و دین به هیچ وجه آسیب نخواهد دید.

وی با تصریح بر مشکل بودن تربیت دینی جامعه، تبیین کرد: تربیت دینی جامعه نیازمند تلاش های فراوانی است و در شرایط کنونی هر فردی به میزان توانایی خود باید برای تربیت دینی جامعه تلاش کند  و دستگاه های تربیتی و عوامل فکرساز اعم از حوزه های علمیه، دانشگاه، رسانه و پژوهشگران وظفیه مهمی را بر عهده دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نقش عملی مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب افزود: مردم می توانند براساس قانون اساسی با شرکت در انتخابات اعم از خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس، آزادانه فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

وی افزود: امکان دارد برخی با تبلیغات، موارد اشتباه را به خورد جامعه دهند در نتیجه خروجی انتخاب مردم، آن گونه که باید کارکرد دینی نخواهد داشت، در چنین مواردی ولی فقیه مراقب است حداقل های دین و قانون اساسی رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین لونی اضافه کرد: به عبارت دیگر مشروعیت، به معنای مشروعیت دینی از سوی خداوند و مقبولیت یا مشروعیت سیاسی از سوی ملت تعیین می شود و چارچوب حکومت ها براساس اراده ملت پیش می رود بنابراین باید برای تربیت ملتی قوی و دین مدار تلاش کرد.

وی در ادامه به جهت تکلیفی شرکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: حاکمیت اسلام از دستورات الهی است، تنها راه حاکمیت اسلام، ایجاد حکومت است، از سوی دیگر مردم وظیفه دارند به دستورات الهی عمل کنند، بنابراین مردم وظیفه دارند برای تشکیل حکومت اسلامی مقتدر و تقویت آن در انتخابات شرکت کنند.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: شرکت در انتخابات حق است یعنی مردم حق دارند هر فردی را که می خواهند آزادانه انتخاب و در تصمیمات کشور مشارکت کنند./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
مصطفی رستمی
ارسال نظرات