مدیرحوزه علمیه امام صادق شاهرود در گفت وگو اختصاصی با رسا:
رواج تفکر عدم دخالت روحانیت در سیاست خواست دشمن است
مدیرحوزه علمیه امام صادق(ع) شاهرود با بیان اینکه منشور روحانیت مبین نگاه جهانی امام و انقلاب اسلامی است، گفت: رواج تفکر عدم دخالت روحانیت در سیاست خواست دشمن است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی بذرکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شاهرود، با موضوع روند حرکت حوزه و روحانیت و نسبت آن با منشور روحانیت حضرت امام خمینی (ره)، آسیبها و چالشهایی که طلاب و حوزه با آن روبرو هستند و اندیشه حضرت امام (ره) در این زمینه، اظهارداشت: اگر بخواهیم بررسی کنیم که حوزههای علمیه تا به امروز، چه اندازه توانسته اند بر اساس نیازهای جامعه حرکت کنند باید نخست بپرسیم که منظور از جامعه آیا تنها سرزمین ایران است؟ اگر این نگاه وجود داشته باشد با نگاه امام راحل (ره) و البته نگاه کلان اسلام در تضاد است؛ زیرا امام خمینی (ره) همواره در عرصه تبلیغ و تبیین مباحث انقلابی نگاه سرزمینی صرف نداشت، بلکه نگاه این رهبرعظیمالشأن جهانی بود؛ این نکته در وصیت نامه ایشان و هم در منشور روحانیت به وضوح قابل مشاهده است.
مدیرحوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود با بیان اینکه، نگاه امام خمینی (ره) توجه به کل جامعه بشری بود، از ابتدای انقلاب اسلامی و پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، انقلاب و نظام اسلامی ما در مسیر برطرف کردن نیازهای کل جامعه بشری حرکت کرده است، البته این حرکت در زمانهای مختلف به دلیل موانع یا حمایت ها، سیاستهای دولتها یا شرایط اجتماعی آن زمان با سرعت بوده یا با کندی مواجه شده است.
جامِعَةُ الْمُصطفَی نمونه ای از نگاه جهانی انقلاب اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نمونه حاکمیت این نگاه تأسیس جامِعَةُ الْمُصطفَی است که با نگاهی جهانی صورت گرفته، متون و مواد درسی در جامِعَةُ الْمُصطفَی تدریس میشود با نگاهی جهانی برگرفته از نگاه اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی تهیه و تعیین شده است، آرمانهایی که امام عزیزمان تأکیدات فراوانی بر آنها دارند.
وی با اشاره به اینکه بعضاً شاید ما برای رسیدن به آن آرمانها از ابزارهای نامناسبی استفاده کرده باشیم یا دچار اشتباهاتی در مسیر خود شده باشیم، تصریح کرد: بی تردید بسیاری از آرمانهای انقلاب اسلامی به دلیل فراهم نبودن زیرساختها هنوز محقق نشده است، اما نظام اسلامی در مسیر تحقق این آرمانها حرکت میکند.
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار اضافه کرد: باید زیرساختهای پرورش طلاب جوان را با نگاه جهانی فراهم کنیم، نیازهای آنها را بررسی نموده و بر اساس نیازهای جامعه جهانی مواد درسی خود را تنظیم کنیم، اگر بخواهیم ارزشهای دینی و فرهنگ خود را به جوامع دیگر ببریم نخست باید زبان خود را به آن مناطق ببریم که در این کار چندان موفق نبوده ایم، همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر تولید علم به زبان فارسی تأکید کردند تا طالبان علم برای دست یافتن به یافتههای علمی ما زبان فارسی را بیاموزند، اینگونه میتوانیم فرهنگ خود را به دیگر جوامع صادر کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسئله مهم دیگر در این بخش برای طلاب علوم دینی آموزش زبانهای خارجه است، به ویژه زبانهای عربی و انگلیسی و البته دیگر زبان ها؛ نباید جامعه مدنظر اسلام را تنها کشور ایران ببینیم، بلکه جامعه جهانی و بشری است که نگاه عمیق و وسیع اسلام ناب محمدی مدنظر دارد.
وی تصریح کرد: آموزش زبانهای خارجه در حوزههای علمیه آغاز شد، آموزش زبان عربی مدتی خوب پیگیری شد، اما امروز در بسیاری از حوزههای علمیه کاملاً متوقف شده است، متاسفانه آموزش زبانهای زنده دیگر دنیا را هم که نداریم، اگر میخواهیم نگاه جهانی اسلام و انقلاب را محقق سازیم، باید به این مهم در حوزههای علمیه پرداخته شود.
پرداخت دروس حوزوی به آرمانهای امام و اهداف انقلاب بسیار ناچیز است
مدیر حوزه علمیه امام صادق(علیه السلام) شاهرود در ادامه با انتقاد از اینکه در مواد آموزشی و درسی طلاب متونی که برای آشنایی با افکار امام و آرمانهای انقلاب باشد وجود ندارد و اگر متونی هم وجود داشته باشد بسیار کوتاه، سطحی و مختصر است و طلاب آشنایی عمیق و دقیقی با آرمانهای امام و انقلاب اسلامی ندارند؛ گفت: حال آنکه طلبه تا با نگاه و اندیشه امام خمینی (ره) آشنا نشود و نیازهای اصلی جامعه را با آن نسنجد، نمیتوانیم بر اساس این نگاه و سیاستها انقلابمان را به جلو حرکت دهیم و در این مسیر طی طریق کنیم.
وی با بیان اینکه شاید نتوان به صورت بخشنامهای و یکپارچه در تمامی مدارس علمیه به سرعت متون علمی جدیدی را جایگزین کرد، اما مدارس علمیه به صورت خود جوش میتوانند برخی مفاهیم و متون درسی را در برنامه آموزشی و پرورشی خود قرار دهند، افزود: یکی دیگر از کاستیهایی که در این زمینه به شدت آزار دهنده است، عدم پرداختن حوزههای علمیه به بیانیه مهم گام دوم انقلاب پس از گذشت یکسال از صدور این بیانیه است.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت حوزههای علمیه باید برای رشد اندیشههای سیاسی و اجتماعی طلاب و اساتید برنامههای مدون داشته باشند، یادآورشد: متأسفانه امروز میبینیم که برخی از اساتید حوزه حتی توان تحلیل سیاسی مناسب را ندارند، بیتردید اگر در هر کلاس اساتید مطلع حضور داشته باشند شاهد رشد موزون شخصیت معنوی، علمی و سیاسی طلاب خواهیم بود.
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار اضافه کرد: متأسفانه امروز میبینیم که در برخی از اوقات وقتی شبههها یا حجمه هایی به اسلام و انقلاب وارد میشود، بعضی طلاب و روحانیان ما سکوت میکنند، این سکوت به معنی زاویه داشتن با انقلاب و آرمانهای امام نیست، بلکه، چون پاسخ آن سوال یا شبهه را نمیدانند و نمیتوانند جواب بدهند، ترجیح میدهند سکوت کنند، اما اگر در حوزههای علمیه آنها را مسلح کنیم و وظیفه خود را در بستر رشد فکری، سیاسی، اخلاقی و معنوی آنها به درستی انجام دهیم، طلاب به راحتی میتوانند به این شبهات پاسخ بگویند.
تفکر عدم دخالت علما و طلاب در سیاست، از آسیبهایی است که حوزه را تهدید می کند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز جامعه روحانیت با چالشهای فراوانی روبه روست، اما چالش نخست که بسیار مهم است و برای جامعه اسلامی و جایگاه روحانیت خطرناک است و امام خمینی (ره) نیز در منشور روحانیت به عنوان یک آسیب آن را مطرح کرده، تفکر عدم دخالت علما و طلاب در سیاست است که در واقع میتوان گفت اصل و اساس آن تفکر جدایی دین از سیاست انگلیسیها است.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود گفت: البته تأکید میکنم که بنده با تفکری که سعی دارد نشان دهد حوزههای علمیه ما به سمت سکولار شدن در حال حرکت است، بسیار مخالفم و باید اذعان کنیم که به لطف خداوند حوزههای علمیه ما این وضعیت را ندارند، اما متأسفانه این تفکر در بین برخی از افراد و حوزویان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در دفتر عالم بزرگواری که محل رجوع و تقلید مردم است نوشته شده "بحثهای سیاسی ممنوع" هرچند اگر منظور از این اعلان، پرهیز از سیاسی بازی باشد، اما در نگاه مردم مروج اندیشه جدایی دین از سیاست است و این نگاه اگر وجود داشته باشد و در جامعه گسترش یابد بسیار خطرناک است، متأسفانه مشاهده میکنیم که این آقایان حتی در تبلیغ هایشان و منابرشان مطالبی انتخاب میکنند که ربطی به واژههای انقلاب، جهاد و شهادت، دشمنشناسی و دشمن ستیزی و استکبارستیزی نداشته باشد، این آسیب بسیار مهمی است که امروز طلاب و روحانیون و حوزههای علمیه را تهدید میکند.
مبلغین باید آینده پژوه باشند/ عملکرد برخی حوزهها با نگاه جهانی حضرت امام زاویه دارد
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار تهدید دیگر را فاصله گرفتن طلاب و روحانیان حوزهها از برخی علوم دانست و اظهارداشت: امام خمینی (ره) نیز در بیانات خود و البته در منشور روحانیت از این موضوع با عنوان یکی از آسیبهایی که حوزه و روحانیت را تهدید میکند نام بردند، امروز هم میبینیم که متأسفانه در برخی حوزههای علمیه کشور نسبت به فلسفه نگاهی وجود دارد که در مقابل نگاه جهانی حضرت امام خمینی (ره) است و یا با آن نگاه زاویه دارد.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود یکی دیگر از آسیبهایی که طلاب حوزههای علمیه را تهدید میکند را غافل ماندن از تحولات آینده و نیازهای روز جامعه عنوان کرد و گفت: حوزههای علمیه و طلاب حتماً باید در بحث تبلیغ، "آینده پژوهی" را باب کنند، مبلغ باید آینده پژوه باشد، اگر خدایی ناکرده ما دچار روزمرگی بشویم و تنها به نیازهای امروز توجه کنیم، این بسیار برای جامعه خطرناک است.
وی تأکید کرد: باید با استفاده از افرادی که حقیقتاً دارای تخصص هستند، دریابیم که این جامعه در یک دهه، دو دهه و سه دهه آینده چه نیازهایی دارد و از امروز خود را آماده کنیم، بی تردید اگر حوزههای علمیه، طلاب و روحانیون با برنامه و چشم اندازی صحیح حرکت کنند و در کنار آن آیندهپژوهی و سنجش نیازها را مد نظر قرار دهند، بی تردید موفقیت حاصل میشود و حوزههای علمیه ما در آینده دچار انفعال نخواهند شد./977//300/خ
مدیرحوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود با بیان اینکه، نگاه امام خمینی (ره) توجه به کل جامعه بشری بود، از ابتدای انقلاب اسلامی و پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، انقلاب و نظام اسلامی ما در مسیر برطرف کردن نیازهای کل جامعه بشری حرکت کرده است، البته این حرکت در زمانهای مختلف به دلیل موانع یا حمایت ها، سیاستهای دولتها یا شرایط اجتماعی آن زمان با سرعت بوده یا با کندی مواجه شده است.
جامِعَةُ الْمُصطفَی نمونه ای از نگاه جهانی انقلاب اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نمونه حاکمیت این نگاه تأسیس جامِعَةُ الْمُصطفَی است که با نگاهی جهانی صورت گرفته، متون و مواد درسی در جامِعَةُ الْمُصطفَی تدریس میشود با نگاهی جهانی برگرفته از نگاه اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی تهیه و تعیین شده است، آرمانهایی که امام عزیزمان تأکیدات فراوانی بر آنها دارند.
وی با اشاره به اینکه بعضاً شاید ما برای رسیدن به آن آرمانها از ابزارهای نامناسبی استفاده کرده باشیم یا دچار اشتباهاتی در مسیر خود شده باشیم، تصریح کرد: بی تردید بسیاری از آرمانهای انقلاب اسلامی به دلیل فراهم نبودن زیرساختها هنوز محقق نشده است، اما نظام اسلامی در مسیر تحقق این آرمانها حرکت میکند.
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار اضافه کرد: باید زیرساختهای پرورش طلاب جوان را با نگاه جهانی فراهم کنیم، نیازهای آنها را بررسی نموده و بر اساس نیازهای جامعه جهانی مواد درسی خود را تنظیم کنیم، اگر بخواهیم ارزشهای دینی و فرهنگ خود را به جوامع دیگر ببریم نخست باید زبان خود را به آن مناطق ببریم که در این کار چندان موفق نبوده ایم، همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر تولید علم به زبان فارسی تأکید کردند تا طالبان علم برای دست یافتن به یافتههای علمی ما زبان فارسی را بیاموزند، اینگونه میتوانیم فرهنگ خود را به دیگر جوامع صادر کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسئله مهم دیگر در این بخش برای طلاب علوم دینی آموزش زبانهای خارجه است، به ویژه زبانهای عربی و انگلیسی و البته دیگر زبان ها؛ نباید جامعه مدنظر اسلام را تنها کشور ایران ببینیم، بلکه جامعه جهانی و بشری است که نگاه عمیق و وسیع اسلام ناب محمدی مدنظر دارد.
وی تصریح کرد: آموزش زبانهای خارجه در حوزههای علمیه آغاز شد، آموزش زبان عربی مدتی خوب پیگیری شد، اما امروز در بسیاری از حوزههای علمیه کاملاً متوقف شده است، متاسفانه آموزش زبانهای زنده دیگر دنیا را هم که نداریم، اگر میخواهیم نگاه جهانی اسلام و انقلاب را محقق سازیم، باید به این مهم در حوزههای علمیه پرداخته شود.
پرداخت دروس حوزوی به آرمانهای امام و اهداف انقلاب بسیار ناچیز است
مدیر حوزه علمیه امام صادق(علیه السلام) شاهرود در ادامه با انتقاد از اینکه در مواد آموزشی و درسی طلاب متونی که برای آشنایی با افکار امام و آرمانهای انقلاب باشد وجود ندارد و اگر متونی هم وجود داشته باشد بسیار کوتاه، سطحی و مختصر است و طلاب آشنایی عمیق و دقیقی با آرمانهای امام و انقلاب اسلامی ندارند؛ گفت: حال آنکه طلبه تا با نگاه و اندیشه امام خمینی (ره) آشنا نشود و نیازهای اصلی جامعه را با آن نسنجد، نمیتوانیم بر اساس این نگاه و سیاستها انقلابمان را به جلو حرکت دهیم و در این مسیر طی طریق کنیم.
وی با بیان اینکه شاید نتوان به صورت بخشنامهای و یکپارچه در تمامی مدارس علمیه به سرعت متون علمی جدیدی را جایگزین کرد، اما مدارس علمیه به صورت خود جوش میتوانند برخی مفاهیم و متون درسی را در برنامه آموزشی و پرورشی خود قرار دهند، افزود: یکی دیگر از کاستیهایی که در این زمینه به شدت آزار دهنده است، عدم پرداختن حوزههای علمیه به بیانیه مهم گام دوم انقلاب پس از گذشت یکسال از صدور این بیانیه است.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت حوزههای علمیه باید برای رشد اندیشههای سیاسی و اجتماعی طلاب و اساتید برنامههای مدون داشته باشند، یادآورشد: متأسفانه امروز میبینیم که برخی از اساتید حوزه حتی توان تحلیل سیاسی مناسب را ندارند، بیتردید اگر در هر کلاس اساتید مطلع حضور داشته باشند شاهد رشد موزون شخصیت معنوی، علمی و سیاسی طلاب خواهیم بود.
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار اضافه کرد: متأسفانه امروز میبینیم که در برخی از اوقات وقتی شبههها یا حجمه هایی به اسلام و انقلاب وارد میشود، بعضی طلاب و روحانیان ما سکوت میکنند، این سکوت به معنی زاویه داشتن با انقلاب و آرمانهای امام نیست، بلکه، چون پاسخ آن سوال یا شبهه را نمیدانند و نمیتوانند جواب بدهند، ترجیح میدهند سکوت کنند، اما اگر در حوزههای علمیه آنها را مسلح کنیم و وظیفه خود را در بستر رشد فکری، سیاسی، اخلاقی و معنوی آنها به درستی انجام دهیم، طلاب به راحتی میتوانند به این شبهات پاسخ بگویند.
تفکر عدم دخالت علما و طلاب در سیاست، از آسیبهایی است که حوزه را تهدید می کند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز جامعه روحانیت با چالشهای فراوانی روبه روست، اما چالش نخست که بسیار مهم است و برای جامعه اسلامی و جایگاه روحانیت خطرناک است و امام خمینی (ره) نیز در منشور روحانیت به عنوان یک آسیب آن را مطرح کرده، تفکر عدم دخالت علما و طلاب در سیاست است که در واقع میتوان گفت اصل و اساس آن تفکر جدایی دین از سیاست انگلیسیها است.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود گفت: البته تأکید میکنم که بنده با تفکری که سعی دارد نشان دهد حوزههای علمیه ما به سمت سکولار شدن در حال حرکت است، بسیار مخالفم و باید اذعان کنیم که به لطف خداوند حوزههای علمیه ما این وضعیت را ندارند، اما متأسفانه این تفکر در بین برخی از افراد و حوزویان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در دفتر عالم بزرگواری که محل رجوع و تقلید مردم است نوشته شده "بحثهای سیاسی ممنوع" هرچند اگر منظور از این اعلان، پرهیز از سیاسی بازی باشد، اما در نگاه مردم مروج اندیشه جدایی دین از سیاست است و این نگاه اگر وجود داشته باشد و در جامعه گسترش یابد بسیار خطرناک است، متأسفانه مشاهده میکنیم که این آقایان حتی در تبلیغ هایشان و منابرشان مطالبی انتخاب میکنند که ربطی به واژههای انقلاب، جهاد و شهادت، دشمنشناسی و دشمن ستیزی و استکبارستیزی نداشته باشد، این آسیب بسیار مهمی است که امروز طلاب و روحانیون و حوزههای علمیه را تهدید میکند.
مبلغین باید آینده پژوه باشند/ عملکرد برخی حوزهها با نگاه جهانی حضرت امام زاویه دارد
حجت الاسلام و المسلمین بذرکار تهدید دیگر را فاصله گرفتن طلاب و روحانیان حوزهها از برخی علوم دانست و اظهارداشت: امام خمینی (ره) نیز در بیانات خود و البته در منشور روحانیت از این موضوع با عنوان یکی از آسیبهایی که حوزه و روحانیت را تهدید میکند نام بردند، امروز هم میبینیم که متأسفانه در برخی حوزههای علمیه کشور نسبت به فلسفه نگاهی وجود دارد که در مقابل نگاه جهانی حضرت امام خمینی (ره) است و یا با آن نگاه زاویه دارد.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) شاهرود یکی دیگر از آسیبهایی که طلاب حوزههای علمیه را تهدید میکند را غافل ماندن از تحولات آینده و نیازهای روز جامعه عنوان کرد و گفت: حوزههای علمیه و طلاب حتماً باید در بحث تبلیغ، "آینده پژوهی" را باب کنند، مبلغ باید آینده پژوه باشد، اگر خدایی ناکرده ما دچار روزمرگی بشویم و تنها به نیازهای امروز توجه کنیم، این بسیار برای جامعه خطرناک است.
وی تأکید کرد: باید با استفاده از افرادی که حقیقتاً دارای تخصص هستند، دریابیم که این جامعه در یک دهه، دو دهه و سه دهه آینده چه نیازهایی دارد و از امروز خود را آماده کنیم، بی تردید اگر حوزههای علمیه، طلاب و روحانیون با برنامه و چشم اندازی صحیح حرکت کنند و در کنار آن آیندهپژوهی و سنجش نیازها را مد نظر قرار دهند، بی تردید موفقیت حاصل میشود و حوزههای علمیه ما در آینده دچار انفعال نخواهند شد./977//300/خ
ارسال نظرات