عصر امامت امام باقر دوران نوزایی شیعه بود
![عصر امامت امام باقر دوران نوزایی شیعه بود](/files/fa/news/1398/12/6/228444_638.jpg)
حجتالاسلام علیرضا احمدی، نماینده ولیفقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالروز میلاد امام محمدباقر (ع)، اظهار کرد: دوران زندگی امام پنجم، امام باقر (ع) بهطور کامل ادامه منطقی دوران زندگی امام سجاد (ع) است.
وی افزود: در ابتدای دوران امامت ایشان با تلاشهای طاقتفرسای پدر بزرگوارشان یعنی امام سجاد (ع) شیعه دوباره احساس وجود و شخصیت میکند؛ بهگونهای که گفتهاند «الامام السجاد (ع)، باعثُ الاسلام من جدیدٍ»؛ امام سجاد (ع)، اسلام را دوباره بازسازی کرد.
حجتالاسلام احمدی تصریح کرد: دعوت شیعی که چند سالی بر اثر حادثه کربلا و حوادث خونین پس از آن مانند حادثه حَرِّه و حادثه توّابین و سختگیریهای خلفا متوقف مانده بود و جز در پوششهای بسیار ضخیم ارائه نمیشد، دوباره افزایش یافت.
وی افزود: در دوران امام محمدباقر (ع) در بسیاری از اقطار کشورهای اسلامی، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، دعوت شیعی ریشه دوانیده و قشر وسیعی را به خود متوجه ساخته و حتی در دایرههای محدودتر بهصورت یک پیوند فکری و عملی که میتوان از آن به یک تشکیلات حزبی تعبیر کرد، درآمده بود.
حجتالاسلام احمدی گفت: درواقع با تلاشهای امام محمدباقر (ع) آن روزی که امام سجاد (ع) میفرمود: «مَا بِمَکةَ وَ اَلْمَدِینَةِ عِشْرُونَ رَجُلاً یُحِبُّنَا»؛ یعنی در همه حجاز، دوستان و علاقهمندان ما به بیست نفر نمیرسند، سپری شده بود.
وی افزود: از طرفی هم خلفای مروانی پس از دوران اقتدار بیستساله عبدالملک بن مروان و فروکوفتن همه سرهای داعیهدار و فرونشاندن همه شعلههای مخالفت، احساس امنیت و رضایت میکردند و هم به آن جهت که متاع آسان بهدستآمده خلافت را مانند گذشتگان خود قدر نمیدانستند و نیز به جهت سرگرمیهایی که معمولاً لازمه آن جاه و جلال است، چندان به کار تشیع نمیپرداختند و درنتیجه امام و یارانش تا حدودی از تعرضهای آنان در امان بودند و به همین دلیل توانستند منشأ اثرات فراوانی برای اسلام و تشیع باشند.
نماینده ولیفقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به خدمات امام محمدباقر (ع) به اسلام، گفت: درواقع عصر امامت امام باقر (ع) دوران نوزایی شیعه بود./9314/ت310/ب1