۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۶۴۱۶۰۲
نویسنده کتاب عرفان نظری

شاخصه‌های عرفان هدف مشترکی را با فلسفه و اخلاق دنبال می‌کند

شاخصه‌های عرفان هدف مشترکی را با فلسفه و اخلاق دنبال می‌کند
حجت الاسلام معلمی معتقد است با توجه به تفاوت‌های شکلی و محتوایی که بین عرفان با فلسفه و اخلاق وجود دارد، اما این دو شاخصه به طرق مختلف هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا،‌ در کتاب «عرفان نظری»، مفاهیم، مقوله‌ها، تعابیر و مباحث عرفان نظری تعریف و تشریح شده است. اثر حاضر برای دانشجویان رشته الهیات با گرایش فلسفه و عرفان در نظر گرفته شده است. نگارنده در فصل اول عرفان را تعریف کرده و این نکته را متذکر می‌شود که عرفان اسلامی بر یک سلسله اصول و مبانی استوار شده که خدای سبحان از حیث اسماء و صفات و مظاهر، احوال مبدأ و معاد و حقایق عالم بخشی از آنهاست.

نویسنده در این کتاب از عرفان عملی و نظری به عنوان دو شاخه اصلی عرفان سخن به میان آورده که شناخت مراحل سیر و سلوک و طی کردن منازل و مقامات آن در حوزه عرفان عملی قرار دارد. تفاوت عرفان نظری با فلسفه و کلام و عرفان عملی با اخلاق مبحث دیگری است که نویسنده بدان پرداخته و به مخاطبان نشان می‌دهد که این‌ها در عین تفاوت‌های شکلی و محتوایی با یکدیگر به طرق مختلف هدف و مقصود معینی را دنبال می‌کنند.

مؤلف در فصل بعد راجع به عرفان و تصوف، مایه‌های عرفان اسلامی، رابطه عرفان با علوم دیگر، رابطه عرفان و فلسفه و تعامل و داد و ستدی که این دو علم با هم دارند و نیز ارتباط میان عرفان و تفسیر و حدیث سخن می‌گوید. نویسنده در گفتار بعدی به معرفی شرح حال، خصوصیات و سرگذشت عرفای اسلامی از قرن دوم هجری تا سده دهم پرداخته که در میان آنها ابراهیم ادهم، بایزید بسطامی، منصور حلاج، شیخ ابوالحسن خرقانی، عین القضاة همدانی، شیخ فریدالدین عطار، محیی الدین ابنعربی و مولوی دیده می‌شود.

نویسنده در فصل‌های بعد رشته سخن را به مطالعه و بررسی عرفان عملی، سفرهای عرفانی، منازل و مقامات سلوک، درجات عرفان و تمرین‌هایی که سالک باید انجام دهد، دنبال می‌کند. نگارنده از وحدت شخصی وجود با عنوان مهمترین مبحث عرفان نظری یاد کرده و اطلاقات وجود، انواع حیثیات و حیث تقییدی را تعریف و آنها را دسته بندی می‌کند. تمثیل‌ها و تمسک‌های عرفا برای درک وحدت شخصی وجود نظیر مثال به صورت آینه، موج و دریا، شراب و جام و سایر تمثیل‌ها در مبحث بعد گنجانده شده و مؤلف در پایان درباره دلایل عرفا در باب وحدت شخصی وجود، ظهور و تجلی و مراتب و تعیّنات، انسان کامل و ویژگی‌های آن بحث می‌کند.

کتاب «عرفان نظری» اثر حسن معلمی در 9 فصل و 290 صفحه به همت مرکز نشر هاجر با تیراژ 500 نسخه و قیمت 28 هزار و 500 تومان راهی بازار نشر شده است./998/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات