پژوهشگر حوزوی:
حوزه انقلابی زمینه ساز جامعه بالنده و انقلابی است
نماینده طرح هجرت حوزه علمیه استان سمنان حوزه انقلابی را زمینه ساز جامعه اسلامی پویا، بالنده و انقلابی دانست و گفت: توجه عملی به بیانیه گام دوم معیار مهم حوزه انقلابی است.
حجت الاسلام سعید اعتمادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، با موضوع حوزه انقلابی و بایستههای آن، اظهارداشت: بی تردید حرکت در مسیراهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی، جدا ندانستن خود و دغدغه مندی در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی کشور از بارزترین لازمهها و شاخصههای حوزه علمیه ای است که بتوان آن را حوزه انقلابی نامید.
این پژوهشگر حوزوی شخصیتهایی همچون امام خمینی (ره)، شهید بهشتی (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) را فرزندان حوزه علمیه انقلابی و الگوهایی کم نظیر در این مکتب برشمرد که با حضور در عرصههای سیاسی و اجتماعی و ایستادگی در برابر استبداد و استعمار، مفهوم روحانیت انقلابی را در قول و عمل معنی کردند، افزود: حوزه اگر از این اهداف و آرمانها فاصله بگیرد، دیگر شایسته عنوان حوزه علمیه شیعی و انقلابی نیست، بلکه به مجموعه دینی و آموزشی ساکن و کم اثر بدل میشود که شباهت بسیاری با دیگر فرق دارد.
نماینده طرح هجرت حوزههای علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با تلاشها و مجاهدتهای علما و اساتید، حوزههای علمیه از جمله در استان سمنان در مسیر رشد و تعالی و انقلابی گری حرکت میکنند، اما باید گفت بین وضع موجود تا وضع مطلوب فاصله وجود دارد؛ رهبر معظم انقلاب حکیمانه بایستهها و چیستیهای حوزه انقلابی شایسته جامعه علوی و مهدوی را تشریح و تبیین نموده اند، حال آنکه به واقع تلاش در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب خود از نشانههای حوزه انقلابی است.
توجه همزمان به تهذیب، تحصیل و انقلابیگری شاخصه حوزه انقلابی است
حجت الاسلام اعتمادی داشتن نگاه صرفا آموزشی و علمی به حوزههای علمیه را یکی از موانع برسر راه تحقق حوزه انقلابی عنوان و تصریح کرد: از نظر بنده تکیه گاه حوزه و مدارس علمیه نباید تنها آموزش باشد، نخست تهذیب و سپس تحصیل، ابتدا رشد تعهد، اخلاق و روحیه انقلابی، سپس رشد علمی و آموزشی، امروز حوزه علمیه و جامعه اسلامی به تعهد و تخصص در کنار یکدیگر نیاز دارد و هریک از این ویژگیها به تنهایی کارآمد نیست.
وی با اشاره به دغدغهها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع حوزه انقلابی و گام دوم انقلاب اسلامی و نقش مهمی که حوزه علمیه باید در این گام ایفا نماید، گفت: برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این زمینه ضروری است، توجه به ظرفیت معنوی و فرهنگی ایام اللهها، استفاده از نفوذ کلام اساتید مطرح سیاسی و فقاهتی، علمی و بصیرتی، معرفی الگوهای خوب به طلاب جوان و برنامهریزی سالانه همراه با چشم انداز علمی، تهذیبی و سیاسی؛ در تحقق حوزه بالنده انقلابی مؤثر خواهد بود.
توجه نظری و عملی به بیانیه گام دوم معیار مهم حوزه انقلابی است
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه کشورمان بسیاری از شاخصههای حوزه انقلابی را داراست، اما باید بررسی کنیم که تا چه میزان از مسیر رسیدن به مطلوب را پیموده ایم، اضافه کرد: نحوه پرداخت حوزهها به بیانیه گام دوم و نگاه مدیریت، اساتید و طلاب مدارس علمیه به این دستورالعمل جامع معیار مهمی برای سنجش تعالی در مسیر مطلوب است.
حجت الاسلام اعتمادی در بخش پایانی گفتگو با رسا ضمن بیان اینکه طلاب و روحانیان حوزههای علمیه در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال و انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی باردیگر انقلابی بودن خود را به نمایش گذاردند، تأکیدکرد: حوزه نهادی دینی در بطن و از دل مردم است که اگر انقلابی باشد و انقلابی بماند، زمینه جامعه پویا، بالنده، بابصیرت و انقلابی را فراهم میکند./۹۷۷/ت302/ب1
این پژوهشگر حوزوی شخصیتهایی همچون امام خمینی (ره)، شهید بهشتی (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) را فرزندان حوزه علمیه انقلابی و الگوهایی کم نظیر در این مکتب برشمرد که با حضور در عرصههای سیاسی و اجتماعی و ایستادگی در برابر استبداد و استعمار، مفهوم روحانیت انقلابی را در قول و عمل معنی کردند، افزود: حوزه اگر از این اهداف و آرمانها فاصله بگیرد، دیگر شایسته عنوان حوزه علمیه شیعی و انقلابی نیست، بلکه به مجموعه دینی و آموزشی ساکن و کم اثر بدل میشود که شباهت بسیاری با دیگر فرق دارد.
نماینده طرح هجرت حوزههای علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با تلاشها و مجاهدتهای علما و اساتید، حوزههای علمیه از جمله در استان سمنان در مسیر رشد و تعالی و انقلابی گری حرکت میکنند، اما باید گفت بین وضع موجود تا وضع مطلوب فاصله وجود دارد؛ رهبر معظم انقلاب حکیمانه بایستهها و چیستیهای حوزه انقلابی شایسته جامعه علوی و مهدوی را تشریح و تبیین نموده اند، حال آنکه به واقع تلاش در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب خود از نشانههای حوزه انقلابی است.
توجه همزمان به تهذیب، تحصیل و انقلابیگری شاخصه حوزه انقلابی است
حجت الاسلام اعتمادی داشتن نگاه صرفا آموزشی و علمی به حوزههای علمیه را یکی از موانع برسر راه تحقق حوزه انقلابی عنوان و تصریح کرد: از نظر بنده تکیه گاه حوزه و مدارس علمیه نباید تنها آموزش باشد، نخست تهذیب و سپس تحصیل، ابتدا رشد تعهد، اخلاق و روحیه انقلابی، سپس رشد علمی و آموزشی، امروز حوزه علمیه و جامعه اسلامی به تعهد و تخصص در کنار یکدیگر نیاز دارد و هریک از این ویژگیها به تنهایی کارآمد نیست.
وی با اشاره به دغدغهها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع حوزه انقلابی و گام دوم انقلاب اسلامی و نقش مهمی که حوزه علمیه باید در این گام ایفا نماید، گفت: برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این زمینه ضروری است، توجه به ظرفیت معنوی و فرهنگی ایام اللهها، استفاده از نفوذ کلام اساتید مطرح سیاسی و فقاهتی، علمی و بصیرتی، معرفی الگوهای خوب به طلاب جوان و برنامهریزی سالانه همراه با چشم انداز علمی، تهذیبی و سیاسی؛ در تحقق حوزه بالنده انقلابی مؤثر خواهد بود.
توجه نظری و عملی به بیانیه گام دوم معیار مهم حوزه انقلابی است
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه کشورمان بسیاری از شاخصههای حوزه انقلابی را داراست، اما باید بررسی کنیم که تا چه میزان از مسیر رسیدن به مطلوب را پیموده ایم، اضافه کرد: نحوه پرداخت حوزهها به بیانیه گام دوم و نگاه مدیریت، اساتید و طلاب مدارس علمیه به این دستورالعمل جامع معیار مهمی برای سنجش تعالی در مسیر مطلوب است.
حجت الاسلام اعتمادی در بخش پایانی گفتگو با رسا ضمن بیان اینکه طلاب و روحانیان حوزههای علمیه در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال و انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی باردیگر انقلابی بودن خود را به نمایش گذاردند، تأکیدکرد: حوزه نهادی دینی در بطن و از دل مردم است که اگر انقلابی باشد و انقلابی بماند، زمینه جامعه پویا، بالنده، بابصیرت و انقلابی را فراهم میکند./۹۷۷/ت302/ب1
ارسال نظرات