۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۴۲۳۸۸

كرونا فرصتی برای ايجاد يک پايگاه ميليونی برای كتاب‌های الكترونيكی

كرونا فرصتی برای ايجاد يک پايگاه ميليونی برای كتاب‌های الكترونيكی
رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران در صفحه مجازی، شیوع ویروس کرونا را فرصت توجه به کتاب‌های الکترونیک دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران گفت: «دوست ما آقای حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب گفته‌اند از کرونا فرصتی برای کتاب بسازیم. اين نكته خوبی است، اما به اين بهانه خواستم نكته ديگری را عرض كنم و آن اين كه، با رفتن دانشجويان به شهرها و خانه‌هايشان، دسترسی آن‌ها به بسياری از كتاب‌ها ناممكن شده و امكان امانت گرفتن نسخه فيزيكی كتاب در محل يا بيرون برای آن‌ها وجود ندارد.

برای اين مسأله چه فكری بايد كرد؟
دانشگاه تهران و شايد ديگر دانشگاه‌ها كلاس‌ها را به‌صورت آنلاين برگزار می‌كنند و اميدوارم در اين زمينه موفق باشند. اين هفته بنده سه كلاس آنلاين داشتم كه برگزار شد، هرچند نياز به امكانات بيشتری هست برخی از آن‌ها با كمک ابزارهای ديگر تا حدودی جبران می‌شود.

با اين حال، دانشجو براي تحقيق نياز به كتاب دارد و برای اين كار، چه بايد كرد؟ اگر ما طی اين سال‌ها توانسته بوديم يک پايگاه اطلاعاتی بزرگ از كتاب‌ها فراهم آوريم، و بخشي از بودجه‌های كتاب را برای حل مشكلات حقوقی آن هزينه كرده و فايل‌های الكترونيكی را در حد چند صد هزار و ميليونی فراهم آوريم، امروز می‌توانستيم با دست پر در خدمت دانشجويان باشيم. اما اكنون،‌اگر آن‌ها يک فايل الكترونيكی از يک كتاب خواستند، بايد از كجا درخواست كنند؟

بسياری از اوقات دانشجويان حاضر به پرداخت هزينه آن هم هستند، اما امكان فنی آن در قالب يک پايگاه جامع و مجهز وجود ندارد.

ما در دانشگاه تهران، طبق معمول و در حد توان پاسخگوی نيازهای محدود دانشجويان هستيم، اما اغلب درخواست‌ها از كتاب‌های جديد است كه امكان اسكن آن‌ها به دلايل حقوقی براي ما وجود ندارد. احتياط‌های بهداشتی هم ايجاب كرده كه بسياری از كارمندان نتوانند سر كار حاضر شوند، و حتی اگر مشكل حقوقي هم نبود، ‌كار اسكن را كتاب‌های درخواستي را انجام دهند.
در هر حال ما سخت نيازمند يک پايگاه نيرومند برای كتاب‌های الكترونيكی هستيم. بهتر است از فرصت كرونا برای اين كار استفاده كنيم.

اكنون بر ما فرض و لازم است تا يک طرح بزرگ در اين زمينه تهيه شده و امكانات برای دانشجويان، استادان و ديگر خواستاران كه در حال حاضر دسترسی به كتابخانه‌ها ندارند،‌ فراهم شود.»
ارسال نظرات