۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۶۴۲۹۰۰

«مسیح اسلام» در راه است

«مسیح اسلام» در راه است
«مسیح اسلام» کتابی که بیش از ۱۵۰ روایت از فضائل و کرامت‌های حضرت علی علیه السلام را از منابع معتبر اهل سنت روایت می‌کند، به زودی از سوی انتشارت جمکران منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، فضائل امیرالمؤمنین در قالب ۱۵۰ روایت با عنوان «مسیح اسلام» کتابی است که مراحل نهایی تولید خود را در انتشارات جمکران طی می‌کند.

«مسیح اسلام» را باید کتابی با مضمون و سبک کتاب پرفروش «فاطمه علی است» و به قلم حجت السلام علی قهرمانی دانست که درباره فضائل حضرت علی علیه‌السلام به نگارش درآمده و نویسنده تلاش کرده تا هر نقل و حدیثی را در قالب داستانکی مجزا روایت کند.

ویژگی این کتاب، ارائه بیش از ۱۵۰ روایت از فضائل و کرامت‌های حضرت علی علیه‌السلام و به نقل از منابع معتبر اهل سنت است. این چنینش و گزنیش می‌تواند فرصتی برای تقویت وحدت و تقریب مذاهب و همچنین بازشناسی امام علی (ع) برای خواننده باشد.

در ادامه به دو نمونه از داستانک‌های این کتاب اشاره می‌شود:

پدران امت

چنان او را در آغوش کشید که گویی دلتنگی سال‌ها دوری را جبران می‌کند. هر بار که نبی علی را می‌دید چون پدری مهربان او را به سینه می‌چسباند و به گرمی از او پذیرایی می‌کرد. بعد از یک دل سیر دیدن علی (ع) همان طور که دستش را در دست گرفته بود گفت: «علی جان، تو برادر من و من برادر تو ام، من برای نبوّت و تو برای امامت برگزیده شده‌ای، من و تو پدران این امّت هستیم، تو وصی و وارث من و پدر فرزندان من هستی، پیروان تو پیروان من، دوستان تو دوستان من و دشمنان تو دشمنان من هستند.»

نگاهش را به نگاه علی گره زد و صدایش را کمی بلندتر کرد تا مطمئن شود همه حاضران می‌شوند. بعد ادامه داد: «یا علی تو بعد از من حجّت خدایی بر مردم، گفتار تو گفتار من، امر تو امر من و نهی تو نهی من است. اطاعت از تو اطاعت از من و نافرمانی از تو نافرمانی من است. حزب تو حزب من که همان حزب الله است.»

روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، آلوسی، شهاب الدین، محقق: علی عبد الباری عطیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ هـ، دار الکتب العلمیة – بیروت، ج ۱۱، ص ۲۱۱.

مسیح امت

واژه کوچکی نبود؛ «مسیحِ امت». جمع اصحاب که از فهم عمق معنای آن عاجز بودند،‌هاج و واج می‌نگریستند علی را وقتی پیامبر پسر ابوطالب را با این لقب می‌خواند.

چاره‌ای جز تبیین نبود. بی‌آنکه رو برگرداند، چشم در چشم علی (ع) ادامه داد: «ای علی، مَثل تو در امتِ من مَثل عیسی پسر مریم است. قوم او سه گروه شدند؛ برخی چون حواریون مؤمن ماندند. فرقه‌ای چون یهود دشمنی پیشه کردند و جمعی نیز از غلوکنندگان شدند. امت من نیز درباره تو سه دسته خواهند شد: جمعی دوست داران و شیعیان تو باقی می‌مانند و آن‌ها مؤمنین امتم هستند. عده‌ای دشمنانت و آن‌ها پیمان‌شکنان به‌عهد تو، و فرقه‌ای هم زیاده‌گویان و غلو کنندگان درباره تواند.»

لحظه‌ای درنگ کرد و نفسی تازه کرد. بعد با لحنی که نشان از تاکید داشت گفت: «علی جان، تو و شیعیانت در بهشت خواهید بود و دشمنانت و غالیان درباره تو در آتش جهنم.»./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات