۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۴۳۵۴۴
استاد حوزه و دانشگاه در گفتاری؛

گاهی باید برای خدا ریا کرد

گاهی باید برای خدا ریا کرد
حجت الاسلام والمسلمین وزیری فرد ضمن تبیین معنای صحیح «ریا» تأکید کرد: گاهی باید برای خدا ریا کرد و حرکت طلبه ها در بیمارستان ها از همین نوع است چون موجب تبلیغ دین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد وزیری فرد مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی دفتر قم در سلسله گفتارهایی به تشریح مباحثی اخلاقی ویژه این ایام پرداخته و نکاتی مهم در ارتباط با ویروس کرونا و ضرورت مقابله با آن را یادآور شده است.

برخی همیشه به دنبال ایراد گرفتن هستند

وی در بخشی از این سلسله گفتارها نسبت به این که برخی به روحانیان برای حضور با لباس روحانیت در بیمارستان ها و کمک به بیماران کرونایی تهمت ریاکاری می زنند، گفت: اگر بدون آرم و نشان بروند برخی می‌گویند: طلبه ها هیچگاه به فکر مردم نیستند و از خانه خود بیرون نمی آیند، اگر با عمامه هم بروند می‌گویند: طلبه ها ریا می کنند، در حالی که من معتقدم این جا ریا نیست بلکه اصل خدمت است، مگر آتش نشان ها یا پلیس که با لباس مخصوص خود خدمت می‌کنند، قصد ریا دارند؟ طلبه ها هم با لباس خودشان می آیند به علاوه این که گاهی ممکن است مسأله ای بگویند یا نکته معرفتی و اخلاقی بگویند تا اگر کسی شنید نگوید تو چه کاره هستی؟

ریای خوب و بد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حتی در اسلام ریای مطلوب هم هست، گفت: ریا یعنی خود را به رؤیت دیگری رساندن و اساسا برخی از کارها را باید برای خدا ریا کرد، همچنانکه شما وقتی مجلس ختم یکی از آشنایان یا دوستان می روید خودتان را به صاحب عزا نشان می دهید و تسلیت و دلداری می دهید و هم در داخل شدن و هم در خارج شدن اتفاقا باید ریا کرد و هیچگاه کسی مخفیانه مجلس ختم نمی رود، یا این که وقتی در راه مسجد هستید دیگری را نیز به نماز جماعت دعوت می کنید که این هرگز اشکالی ندارد.

وی افزود: یا روز قدس، 22 بهمن و امثال آن هم همگی تظاهر به حضور است و شما وسط میدان می رودی و با خبرنگاران هم مصاحبه می‌کنید و این طور نیست که هیچ جا ریا نباشد بلکه ریا اگر برای خدا باشد اشکالی ندارد؛ طلبه نیز با این کار خود را به دیگران نشان می دهد و در حقیقت با یک کار دو جهاد می‌کند، هم به دیگران کمک می‌کند و هم جهاد فرهنگی برای از بین بردن ذهنیت بد نسبت به کسانی می شود که پرچم دار دین هستند.

حجت الاسلام والمسلمین وزیری فرد با بیان این که طلبه ها همواره در وسط میدان کمک به دیگران هستند، گفت: در سیل لرستان آقایی می گفت من همیشه به طلبه ها فحش می دادم و بد می گفتم چون تصورات بدی از آنها داشتم ولی در این چند روز دیدم طلبه ها آمده اند و خانه و حتی دستشویی خانه ما را تمیز کرده اند و من از این به بعد تصور دیگری از روحانیت خواهم داشت.

گاهی باید برای خدا ریا کرد | بلاها و مصائب فرد و جامعه را رشد می دهد

طلبه ها در بیمارستان ها با عمل خود تبلیغ دین می کنند

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی دفتر قم با بیان این که عمل بیش از صدها حرف کارساز است، ابراز داشت: اگر من با عمل خود مردم را به دین دعوت کنم بیش از این کارسازی دارد تا این که صدهزار بار صحبت از تعاون بکنم، بنابراین این گونه کارها تبلیغ واقعی است.

بلایا و مصائب برای فرد و جامعه مفید است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله مفید بودن بلا و مصائب پرداخت و گفت: وسوسه های شیطانی در دل بچه های خوب هم پیدا می‌شود، در حالی که این بلا به نفع و سود انسان است گرچه انسان ظاهرا خوشش نمی آید، هیچ کس از بلا خوشش نمی آید ولی اگر به نتایج و آثار آن دقت کند متوجه می‌شود که بلا هم انسان را رشد می دهد و هم جامعه را.

حجت الاسلام والمسلمین وزیری فرد تأکید کرد: آن حضرت ابراهیمی که آخر عمر است با ابراهیم اولی زندگی خیلی فرق می‌کند چون ابراهیم در کوره بلایا آب دیده شده است، این بلاها برای ما سخت و ناخوشایند است ولی اگر دید باطنی داشه باشیم و دید ملکوتی داشته باشیم یا حتی اگر دید ملکوتی هم نداشته باشیم بلکه دقیق تر به اشیاء نگاه کنیم می بینیم این ها به نفع ما است.

وی ابراز داشت: این که خداوند می‌فرماید: «عسی ان تکرهوا شیئا فهو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئا فهو شر لکم» دقیقا به همین مسأله اشاره دارد، یعنی چه بسا از چیزی خوشتان نمی آید، ولی برای شما خوب باشد و چه بسا چیزی را خوشایند بپندارید ولی برای شما مناسب نباشد و شر شما در آن باشد.

با نگاه دنیایی و مُلکی از بلایا فراری هستیم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که با نگاه دنیایی و مُلکی از بلایا فراری هستیم، خاطرنشان ساخت: اگر دقیق تر نگاه کنیم در کشور ما سیل هایی آمده است یا زلزله شده است که ما از سیل اول غافل گیر می شویم ولی در سیل دوم آماده تریم و در زلزله ها همین طور است، بنابراین این بلاها ما را آب دیده می‌کند.

وی تصریح کرد: در قضیه ویروس کرونا خیلی ها اهل کمال شدند و خیلی که میدان مبارزه نداشتند، میدان پیدا کردند؛ عده زیادی از پزشکان و پرستان و کادرهای درمانی و حتی کسانی که کارهای نظافتی انجام می دهند در این میدان خود را نشان دادند و ثابت کردند که واقعا در خط مقدم جبهه هستند.

کادر درمانی مجاهد هستند

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی دفتر قم کادر درمانی و افراد مقابله کننده با ویروس کرونا را جزو مجاهدان فی سبیل الله دانست و تأکید کرد: گرچه خیلی از این افراد در زمان جنگ نبودند ولی الان با رسیدگی به بیماران برای خود کمال کسب می‌کنند و در این میدان اگر کسی از دست رفت، شهید هست یا مثلا محققان در عرصه های طبی و پزشکی اعلام کرده اند که امروز به دلیل همین بیماری، به چیزهایی دست پیدا کردند که اگر این ویروس نمی آمد دنبال آن نمی رفتند.

وی با بیان این که با شیوع کرونا در کشور همدلی در مردم ایجاد شده و ایران در سایه همدلی و همراهی مردم قدرت این را دارد که با هرچیزی چه کوچک و چه بزرگ مقابله کند، ابراز کرد: ایران قدرت دارد هم با پهپادهای دشمن و هم ویروس هایی که با چشم مسلح دیده می‌شود مقابله کند بنابراین این عزت و عظمت برای ایران اسلامی پیدا شده است.

گاهی باید برای خدا ریا کرد | بلاها و مصائب فرد و جامعه را رشد می دهد

نوع برخورد انسان ها در مواجهه با بلاها

حجت الاسلام والمسلمین وزیری فرد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که در بلاها نوع برخورد انسان ها فرق می‌کند، گفت: برخی زود تسلیم می شوند و بلا بر آنها مسلط می‌شود به همین جهت امروز هم برای پیشگیری و درمان کاری نمی‌کنند و بدن شان را تقویت نمی‌کنند که این وادادگی است.

وی افزود: یک جور برخورد دیگری این است که همراه با جزع و فزع است یعنی افراد ناله می‌کنند و به هرکس می رسند از درد و مشکل می‌گویند و آن را اضافه می‌کنند، یک جور برخورد هم آرام و متین و بدون سر و صدا و جزع و فزع به خصوص همراه با صبر و مقاومت و فعالیت های مؤثر برای مقابله با بلا است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هر بلایی برای سنجیدن صبر است، یادآور شد: صبر از مکارم بلند اخلاقی است که اگر کسی نداشته باشد به جایی نمی رسد، همچنانکه در روایت داریم «الصبر من الایمان کالرأس من الجسد» که اگر سر از بدن جدا شد دیگری بدن حیاتی ندارد، ایمان هم باید همراه با صبر باشد تا روز افزون شده و برای صاحبش کمال بخشی داشته باشد و اگر این صبر نبود، ایمانی نیست و اجری برای انسان متصور نمی‌شود.

لطف و عنایت خود در سایه صبر داده می شود

وی با بیان این که در سایه صبر و مقاومت خداوند مسیر لطف خود را نشان می دهد، گفت: خداوند فرمود: «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب» آنهایی که اهل صبر هستند و صبر برای آنها ملکه شده است، اجر خود را بی حساب دریافت می‌کنند، یعنی از نظر کیفی و کمی و ویژگی های مختلف از جایی که گمان نمی‌کنند عنایات الهی به آنها صورت می گیرد یعنی اجری که در تصور و محاسبه نمی گنجد./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
مداومت بر تسبیحاتحضرت زهرا و دعای عظم البلا بعد از هر نماز خصوصا در این ایام ابتلا، علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، به اذن الله دافع خطرات است.
0
0