چقدر ایوب، چقدر یونس
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیبل کردن قم و روحانیت برای “منشأ” و بخصوص “شیوع” کرونا در کشور، گرچه از شبکههای بیگانه شروع شد؛ اما از زبان نمایندگان مجلس و مقامات مسئول و شخصیتهای اجتماعی تعقیب شد. در بسیاری از شهرها نسبت به ماشین پلاک قم و لباس روحانیت حساسیت درست شد. در مواردی هم تعرّض و توهین اتفاق افتاد!
هر چه بگوئی: روحانیت درصدی از اصناف موجود قم است و تازه قم هم منشأ ویروس در ایران نبوده؛ فعلا این ابتلاء برای قم و روحانیت پابرجاست!
اگر “هویت جمعی صنف روحانیت” را در یک “تشخّص تاریخی” لحاظ کنیم؛ این پرسش موجّه جلوه میکند:
روحانیت دچار ابتلاء ایوب شده یا یونس؟!
ابتلای ایوب(ع):
دچار مسمومیت و بیماریای شد که بدنش نطقه نقطه شد[۱] از او عیبجویی شد [۲]از مردم جدایش کردند در حالیکه قومش به او میگفتند: هیچ کس را به چنین بلیهای ندیدهایم، جز به سوء سریرهاش! شاید تو هم برعکس آنچه آشکار میکردی، باطنت، زشت بوده که چنین شدی[۳]!
در حالیکه او “بیگناه”، مبتلا شده بود. رشک و حسادت شیطان بر او موجب شد عامل بیماری توسط شیطان در او دمیده شود[۴]. (انی مسّنی الشیطان بنصب و عذاب).
صبر ایوب، موجب رفع ابتلاء و عزت دوبارهاش شد. امام صادق(ع) به شیعیان فرمود:”خدای تبارک و تعالی ایوب را بدون گناه، مبتلا کرد؛ پس صبر کرد تا جایی که عار مردم شد! شما بر تعییر و عارشدن صبر نمیکنید[۵]“.
ابتلای یونس(ع):
یونس هم دورهای در شکم ماهی محبوس شد و با بیماری به بیابانی خالی انداخته شد[۶].
اما ابتلای او بدان خاطر بود که چون انبیاء دیگر، مردم را راهبری و سیاست نکرده بود[۷]. غضبناک، از مردمش بود[۸]. “کاظم” نبود که کدورتهایش را نابود کند[۹]؛ “مکظوم” بود[۱۰] مثل مشکی پر از خشم؛ البته سربسته و ساکت. قرآن او را مثل “عبدی فراری” خطاب میکند [۱۱]که مورد ملامت بود[۱۲]. لذا با وجود عصمتش، خداوند، پیامبر اسلام را از الگوگیری از او منع میکند[۱۳]. یونس گمان نمیکرد از این ترک مأموریت -با وجود هویدا شدن آثار عذاب- توبیخ شود و براو سخت گرفته شود[۱۴]. اما خداوند او را زنده ولی بیمار در شکم ماهی، حبس کرد[۱۵]. دوره لبث و قرنطینهی سختش در شکم ماهی، او را از “صاحب الحوت”(همراه ماهی) -که با غیض فروخفتهاش بود- به “ذالنون” (صاحب اختیار ماهی) رساند. و این وقتی بود که در آن ظلمات، تسبیح حق میگفت و هر عیب و نقص از حکمت خداوندی تنزیه میکرد. خداوند هم، او را استجابت و از غم و غصه-مثل دیگر مومنان- نجاتش داد[۱۶]. دوباره به رسالتی جدید مبعوث شد. اینبار برای قومی صد هزار نفری یا بیشتر[۱۷]. پیامبری شد با دو بعثت؛ یکی بهتر از قبلی!
ابتلای روحانیت:
تعییرها و عیب تراشیهایی که باوجود این همه طلبه جهادی و خدوم واقعا سزاوارشان نیست!
هر روز که میگذرد بیشتر معلوم میشود این ویروس پراکنی در دنیا از “شیطان اکبر” است[۱۸].
شاخه رسانهای او میخواهد این صنف در تشیع را، “سامری” و الان دچار مرض “لامساس”(کسی نزدیک نشود!) معرفی کند! حال آنکه “اسلام منهای روحانیت، خیانت است”. هزار سال است منصب آنان در غیبت، “منصب هارون” بوده مقابل “سامریها”.
اما بوده و هستند آحادی در این لباس که چهره “مغاضباً” یونس شدند! به تعبیر امام عزیز، “منبری پرخاشگر” شدهاند[۱۹]. کمی از زیّ تواضع و لباس مستضعفین در آمده، شوکت و شاهی پسندیدند! از بار رسالت سنگین “فریاد بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم”، شانه خالی و بعضا ساخت و پاخت کردند! و…
قرنطینهی نگاهها، مکافات و کفارهی پاک شدن این صنف شریف از آن سلولهای بیمار است. فعالتر شدن بدنه پاک روحانیت در ابتلائات دیروز و امروز مردم، ذوب کردن “نامردمیها” در بین خودشان به همراه دارد. دیگر او که برای مردم مریض نشود و در تعب نیافتد، روحانی نیست!
پاورقی
[۱] تفسیر برهان ج۴ص۶۶۲و۶۶۳
[۲] همان
[۳] همان
[۴] همان
[۵] همان
[۶] ۱۴۵/صافات
[۷] ر.ک:ادب فنای مقربان ذیل شرح ساسه العباد
[۸] ۸۷/انبیاء
[۹] اخیرا وزارت دفاع روسیه اعلام کرده: پنتاگون مسئول انتشار ویروسها با پهبادهای حامل حشرات آلوده به ویروس به نقاط هدف است!
[۱۰] ۴۸/قلم
[۱۱] ۱۴۰/صافات
[۱۲] ۱۲/صافات
[۱۳] ۴۸/قلم
[۱۴] ۸۷/انبیاء
[۱۵] ۱۳۹تا۱۴٨صافات
[۱۶] ۸۸/انبیاء
[۱۷] ۱۴۷/صافات
[۱۸] تصنیف غررالحکم ۵۰۶۰
[۱۹] http://www.shafaf.ir/fa/news/345850
متن یه جاهاییش پرش داره.