۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۴۳۶۲۷
حجت الاسلام والمسلمین نکونام:

تعطیلی نماز‌های جمعه و جماعت در راستای سلامت مردم صورت گرفت

تعطیلی نماز‌های جمعه و جماعت در راستای سلامت مردم صورت گرفت
امام جمعه شهرکرد در توصیه‌های هفتگی خود با تأکید بر اینکه باید رسوم نوروزی در خانه‌ها برگزار شود،گفت: پرهیز از دید و بازدید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز علی رغم تعطیلی نماز جمعه در استان به دلیل شیوع بیماری کرونا و حسب دستور شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در قالب فایل صوتی به درخواست و پیشنهاد خبرگزاری رسا، مهمترین توصیه‌های هفتگی خود به مردم استان را در قالب پیام جمعه بیان کرد.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه مردم به صورت هفتگی در نماز جمعه حضور پیدا می‌کردند تا تکلیف دینی و الهی خود را انجام دهند و اجتماع پرصلابت برای تعظیم شعائر دینی شکل گیرد، گفت: امروز به حکم تکلیف و وظیفه دیگری که اقتضاء می‌کند، نماز جمعه اقامه نمی‌شود، اما منافاتی ندارد که در این ساعت و در این روز پیام جمعه از طریق دیگری ابلاغ گردد تا جامعه ایمانی و امت اسلامی با معارف دین بیشتر آشنا شوند.

بدانیم در شرایط سخت جنگی هستیم
 
حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به شرایط خاص امروز کشور به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا خاطرنشان کرد: باید بدانیم همچنان در شرایط سخت جنگی هستیم و دشمن با اراده جدی برای نابودی ما کمر بسته است تا جایی که حاضرند با طراحی‌های خبیثانه و شیطانی جهانی را به چالش بکشاند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن شناسی در شرایط کنونی از مهمترین رسالت‌های امروز ما است، ابراز کرد: بیزاری و تبری از دشمن باید جزء برنامه‌های مستمر و همیشگی ما باشد و آشنایی با مکر و حیله‌های او از ضرورت‌ها است.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حوادث گوناگون تنها با نگاه مؤمنانه و بصیرت ایمانی می‌توان به تحلیل درست رسید، تصریح کرد: برای تحلیل حوادثی که با آن روبه رو هستیم در مرحله نخست باید بدانیم عالم تحت تدبیر پروردگار متعال است و هیچ چیز در عالم از اراده حضرت حق تعالی خارج نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به اینکه حوادث برای مؤمن و غیر مؤمن کاملا متفاوت است، اظهار کرد: ابتلائاتی که برای انسان مؤمن رخ می‌دهد جنبه آرمون و امتحان دارد تا مشخص شود در مسیر ایمانی خود استوار است و یا اینکه در نهایت منجر به ترفیع درجات او می‌شود.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه حوادث برای انسان غیر مؤمن نیز جنبه‌های مختلفی دارد، گفت: این حوادث می‌تواند برای او تلنگری باشد که شاید به خود بیاید و نگاه توحیدی و ایمانی پیدا کند و از نگاه مادی فاصله بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه حوادث معمولا به وسیله انسان‌ها رغم می‌خورد و انواع گرفتاری‌ها دست ساز خود بشر است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره مبارکه شورا می‌فرمایند: «هر آنچه که از حوادث و بلا‌ها با آن مواجه می‌شوید، دست ساز خود شما است.»

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بلایی که امروز همه کشور‌ها با آن مواجه شده اند چه جنگ بیولوژیکی باشد و چه غیر از آن، در هر صورت دست ساز بشر است، افزود: به یقین خداوند هرگز برنامه و سنتش آن نیست که ظلمی بدون دلیل و بی جهت صورت گیرد؛ سنت حضرت حق آن است که اگر مردم درست عمل کردند و در مسیر ایمان قدم گذاشتند، برکاتش را بر آن جامعه نازل کند.

وی با اشاره به آیه ۹۶ سوره اعراف که می‌فرماید: «اگر جامعه خوب حرکت کند و در ریل ایمانی و سلامت باشد، خداوند برکات زمین و آسمان را به آن‌ها نازل می‌کند و آسایش روی زمین خواهند داشت»، گفت: اگر سلب آسایش صورت می‌گیرد، سنت خداوند متعال نیست بلکه این همان چیزی است که انسان برای خودش رقم می‌زند.

امام جمعه شهرکرد، داشتن بصیرت ایمانی، سیاسی و اجتماعی برای شناخت عوامل مشکلات پیش روی جامعه را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: اگر توانستیم با بصیرت عوامل مشکلات را شناسایی کنیم، قطعا می‌توانیم عکس العمل لازم را نیز داشته باشیم که این لازمه سبک زندگی مؤمنانه است.

مواجهه با حوادث باید در ظرف ایمان شکل گیرد
 
حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه مواجهه با حوادث باید در ظرف ایمان شکل گیرد، ابراز کرد: وقتی در جامعه ایمانی زندگی می‌کنیم قطعا دارای پشتوانه قوی الهی هستیم؛ بنابراین باید با این نگاه با حوادث روبه رو شویم و به اصطلاح در حوادث نباید دست و پای خود را گم کنیم.

وی با بیان اینکه در حوادث باید به صورت مستمر به خود و جامعه قوت تلقین کنیم، اظهار کرد: این تلقین باید نشأت گرفته از باور ایمانی باشد که اگر این شد قطعا اراده جدی برای مواجه با مشکلات صورت می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به این جمله امام صادق (ع) که می‌فرماید: «انسانی که از یک اراده قوی و تصمیم جدی برخوردار شود، سستی و ضعف در او راه پیدا نمی‌کند»، افزود: همه می‌دانیم حادثه و بلیّه امروز بسیار بزرگ است؛ باید بدانیم هر چه قدر بلیّه بزرگ باشد، از اراده انسان قوی‌تر نیست.

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه انسان با اراده مؤمنانه می‌تواند بر همه حوادث پیروز شود، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی، مردم ایران که پرورش یافتگان مکتب اباعبدالله (ع) هستند نشان داده اند در برابر فتنه‌ها با صلابت می‌ایستند و هیچ گاه سستی به خود راه نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه به فضل الهی به زودی نیز بر این ویروس منحوس پیروز خواهیم شد، ابراز کرد: باید در مواجه با حوادث علم و دانش مقابله را داشته باشیم؛ اگر جاهلانه با حوادث روبه رو شویم به ورطه سقوط کشیده می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه با همه حوادث نمی‌شود یکسان برخورد کرد، گفت: باید با هر حادثه‌ای متناسب با آن حادثه برخورد صورت گیرد؛ به یقین امروز مواجهه با کرونا به عنوان یک پدیده جدید نیازمند علم و دانش مخصوص خودش است که در این راستا استفاده از ظرفیت دانشمندان و اصحاب فن اساسی و کاربردی است.

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه امروز جایی برای اعمال سلیقه و تسویه حساب‌های نفسانی نیست، ادامه داد: به یقین کوچکترین غفلت سبب گرفتار شدن خود انسان و دیگران می‌شود؛ باید عالمانه با این بیماری مواجه و مقابله کنیم و این از ضرورت‌ها است.

وی با اشاره به توصیه همه علما مبنی بر رعایت دستورات بهداشتی و پزشکی تصریح کرد: رعایت امور بهداشت فردی و جمعی امروز از واجبات شرعیه است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه پرهیز از حضور در جمع‌ها و سفر از وظایف اجتماعی و مدنی امروز ما است که پشتوانه دینی هم دارد، گفت: به یقین عدم رعایت این نکات نافرمانی مدنی است که هم شرعا و هم عقلا مذموم است.
 
تعطیلی نماز‌های جمعه و جماعت در راستای سلامت مردم صورت گرفت

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، تعطیلی نماز‌های جمعه و جماعت و مراکز دینی و معنوی را در راستای سلامت مردم و حفاظت از جان آن‌ها دانست و افزود: تقاضای جدی و ناصحانه ما آن است که توصیه‌ها را جدی بگیریم تا شرایط لازم برای مقابله با این ویروس فراهم شود و متولیان امر بتوانند اقدامت لازم برای ریشه کنی آن انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با بلیّه ویروس کرونا همانند بقیه بلایای اجتماعی مشارکت عمومی و همراهی و همدلی همگان را می‌طلبد، ابراز کرد: هر کس به هر طریقی که می‌تواند همانند دوران دفاع مقدس به صورت جهادی بابد در این عرصه ایفای نقش کند و این از ضرورت‌ها است.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه مشارکت و همدلی سبب نزول رحمت، برکت و نصرت الهی نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعا با رخت بر بستن این ویروس منحوس روسیاهی برای دشمنان در تاریخ ثبت خواهد شد و دستاورد‌های این رزمایش همگانی برای ایران اسلامی خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام در ادامه نیز به ماه رجب و فرصت‌های نورانی پیش روی این ماه در آستانه ماه ضیافت الهی اشاره کرد و گفت: در این ماه پربرکت از توبه و استغفار، ذکر، دعا، مناجات و نیایش غافل نشوید چراکه این امور جزء لاینفک جامعه ایمانی و سبک زندگی مؤمنانه است.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن عید نوروز خاطرنشان کرد: باید سبک زندگی کرونایی در ایام عید نوروز مورد توجه جدی عموم قرار گیرد؛ باید رسومات نوروزی در خانه‌ها برگزار شود و پرهیز از دید و بازدید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه اظهار محبت در ایام نوروز باید باشد، اما از طریق فضای مجازی، تصریح کرد: کمک به یکدیگر خصوصا کمک به نیازمندان و انفاق را فراموش نکنیم چراکه رعایت این موارد خود سبب رفع بلا‌ها می‌شود.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه ذبح گوسفند و توزیع گوشت بین نیازمندان در رفع بلایای طبیعی نقش مهمی دارد، ابراز کرد: روز نخست عید نوروز امسال مصادف با سالروز شهادت امام موسی (ع) است که باید حرمت آن امام همام حفظ و صیانت شود. /۹۴۵۷/پ201/ب1
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات