۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۴۴۲۲۵
به همت پژوهشگاه علومو فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «مستشرقان و قرآن» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «مستشرقان و قرآن» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «مستشرقان و قرآن(نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن)» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «مستشرقان و قرآن(نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن)» اظهار داشت: تاریخ عمومی جهان از 26 قرن قبل تا کنون شاهد رقابتی سنگین و مستمّر بین شرق و غرب بوده است.

وی گفت: کشاکش قدرت در قرن ششم قبل از میلاد بین دو امپراتوری بزرگ ایران و یونان، جهان گشایی های اسکندر مقدونی پادشاه جوان یونان و لشگرکشی تا دروازه های چین در قرن چهارم ق. م، انتقال قدرت از هخامنشیان شرقی به سلوکیان غربی و سپس به اشکانیان و ساسانیان، صحنه های برجسته ای از این زقابت دراز مدت می باشد، بالطبع « شرق شناسی » غربیان و غرب شناسی شرقیان چراغ راه هر یک از دو قدرت بود. البته این رقابت که دوازده قرن تا ظهور اسلام به طول انجامید، ماهیت « ژئوپلتیک » و سیاست های جغرافیایی و اقلیمی داشت.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اما پس از بعثت آخرین پیامبر الهی و ظهور کامل ترین آیین آسمانی از افق مشرق و دعوت جهانیان از ناحیه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم و استقبال بی نظیر و چشم گیر بسیاری از غربیان ـ هم چون شرقیان ـ به این دین جامع و سالم و فطری، دستگاه حاکمه سیاسی غرب و فرمانروایی دینی کلیسا و پاپ ـ که به نحوی با یک دیگر متحد و ممزوج شده بودند ـ احساس خطر کرده و به دفاع و تهاجم علیه دین اسلام برخاستند. رقابت ها در این دوره ماهیت جدید « ایدئولوژیک و عقیدتی » پیدا کرد. لذا در این دوره « عالمان و مبلغان دین مسیحیت » متکفل « شرق شناسی » شده، و عالمان و مبلغان اسلامی به غرب شناسی پرداختند.

وی افزود: از قرن شانزدهم میلادی که اروپا و سپس امریکا به سبب مجهز شدن به صنعت و دانش تجربی و سامان دهی به امور سیاسی، برتری بر شرق را احساس می کنند، خیزش مجدد را جهت استعمار کشورهای مشرق زمین، از الجزائر تا هند و تمامی کشورهای میانه، آغاز کردند و « جاسوسان » سیاسی انگلیسی، فرانسه، آلمان، پرتقال، روسیه و امریکا، متکفلان شرق شناسی می گردند.

پهلوانی به معرفی کتاب «مستشرقان و قرآن نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت محمد حسین زمانی تألیف شده که در موسسه بوستان کتاب تهیه و منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «مستشرقان و قرآن نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن» با 588 صفحه در سال 1392 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات