۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۶۴۵۲۸۱

درنگی فقهی به مسئله نوروز

درنگی فقهی به مسئله نوروز
سه نظر در تایید یا رد نوروز هست، کسانی که به خاطر مخالفت با اسلام به این روز تکیه دارند، افرادی که این روز را مخالف با اسلام می‌دانند و کسانی که میان این دو جمع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عید نوروز از اعیادی است که بحث در رابطه با آن بسیار زیاد است و عده‌­ای نسبت به این مساله افراط و برخی دیگر تفریط می­‌کنند و در مجموع می­‌توان نظرات را به سه قسم تقسیم کرد:

الف. عده­‌ای که به اصطلاح خودشان دین زرتشت را قبول دارند و باستان­‌گرا هستند و اعتقاد بسیار زیادی به شاهان قدیم ایران دارند این افراد به عید نوروز توجه ویژه­‌ای دارند به دلیل اینکه اسلام را در تقابل با این اعیاد می­‌دانند.

پاسخ به این افراد خود مطلبی جدا می­‌طلبد، به علاوه­ اینکه بحث ما درون دینی می­‌باشد و نه برون دینی اما وقتی جواب دسته دوم گفته شود تا حدی جواب این دسته نیز داده می­‌شود.

عید نوروز و بررسی ابعاد آن

ب.­ در مقابل افرادی هستند که به شدت با این اعیاد مخالف می­‌باشند و اعتقاد به این اعیاد را در تضاد با اسلام می­‌دانند و برای این منظور روایاتی را هم ذکر می­‌کنند، بنابرین با تمام توان به این اعیاد می­‌تازند و حتی به رهبری هم اشکال می­‌گیرند که چرا ایشان این اعیاد را تبریک می­‌گویند.

در رابطه با این دسته باید گفت که اولا با یک یا دو روایت نمی­‌توان چیزی را با قطعیت اثبات کرد و به اسلام نسبت داد، بلکه باید نگرش سیستمی در روایات داشت و سند روایات را بررسی کرد، سپس خانواده روایی برای آن تشکیل داد، ثانیا اینکه روایاتی در تایید این عید آمده است که طبق هیچ مکتب فقهی، اصولی­ (مکتب مدرسه‌ای یا تجمیع ظنونی) نمی­‌توان از آن صرف نظر کرد که موجب تناقض بدوی در این روایات می­‌گردد و باید حل تعارض کرد، بنابرین مستند محکمی در تقابل ندارند.

نوروز با اسلام منافاتی ندارد

ج. به نظر ما این اعیاد هیچ منافاتی با اسلام ندارد و حتی می­‌تواند در خدمت اسلام قرار بگیرد.

یکی از اموری که در تایید این اعیاد می­‌توان گفت استناد به سنت الهی است. سنت الهی در زمان نبی مکرم اسلام این بوده است که حتی در عرب جاهلی اگر سنتی صحیح بود و مطابق با عقل و عرف درست به حساب می‌آمد و منافاتی با شرع نداشت، جلوه­ دینی به آن می­‌داد و آن را تایید می­‌کرد، مخصوصا در معاملات که این رویکرد زیاد اتفاق افتاد.

حال این عید نوروز که پر است از سنت­‌های الهی­ که به حمل شایع در این عید انجام می­‌گیرد و قابل تقدیر است و این عید را شرعی می­‌نماید.

ولی بر فرض اگر با هیچ دلیلی قائل به این نمی‌­باشید که این عید به حمل اولی مورد تایید شرع می‌­باشد، می‌توان به حمل ثانوی یعنی به خاطر اعمال مستحبی­ که در این عید انجام می‌گیرد، این عید را سعید و مبارک دانست.

افعال مستحبی­ که در این عید انجام می­‌گیرد، در زمان­‌های دیگر بسیار کم است و وقتی مجموعه­ مستحبات در یک زمان کنار هم قرار می­‌گیرد، باعث معنوی شدن و مبارک شدن آن زمان می­‌گردد.

ولی در این زمان از این جهت که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است و جان انسان­ها در خطر است و جان انسان‌ها خطر قرمز شرع می­‌باشد و دفع ضرر محتمل واجب است، بین مهم­ترین مستحب در این عید که دید و بازدید است و یک واجب تعارض شده که انجام واجب مقدم است و برای حفظ سلامتی نباید دید و بازدید حضوری رفت.

بنابرین می­‌توان این عید را مبارک و سعید دانست. /882/ 703/

علی رضا سیاحت هویدا، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم

 

ارسال نظرات