۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۴۵۴۷۸
یادداشت؛

سراب خود ساخته غرب

سراب خود ساخته غرب
رفتار امروز حاکمان و مردمان در کشورهای مدعی نشان‌گر ”ریاکاری بین‌المللی” است که سال‌هاست چهره‌ای موجّه از خود ساخته‌اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیدایش و شیوع سریع ویروس کرونا در جهان، تأثیر فراوانی بر فعالیت‌های جامعه جهانی گذاشته است، اضلاع این تأثیرات در تمام رفتار‌های بشر، امری است که نسل‌ انسان‌های موجود به یاد نمی‌آورد، در حقیقت وحشتی که از این ناحیه بر روان بشر گذاشته و موج ان هر روز بیشتر نیز می‌شود، اتفاقی است که حرکت بشر را تا حدود زیادی متوقف نموده و جهان را در خود قرنطینه کرده است. مهم‌تر از وضع موجود، اوضاع پساکرونایی می‌باشد که تبعات آن را از هم‌اکنون می‌توان حدس زد از این‌رو بسیاری بر این باورند که شیوع ویروس کرونا، مقطعی است که تغییرات کلانی را رقم خواهد زد. پیش‌بینی آینده جهان، هرچند بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن بازشناسی اعمال بشر در سده اخیر بویژه در پنجاه سال گذشته می‌باشد، سال‌هایی که هیاهو و غوغاسالاری جهان اولی و جهان سومی، دو قطبی بزرگی را برای سرآمدی برخی و سرکوب‌گری، برخی دیگر از کشورها، ایجاد کرده، استعماری نرم ولی خطرناک‌تر از استعمار خشن که سایه خود را بر جهان مستولی ساخته است که ره‌آورد آن استبداد کبیر و استکبار کشور‌هایی را رقم زده است تا در فضایی خودساخته، سرکوب‌گری را به شکلی آرایش کرده بر جهان تحمیل نمایند که حتی سخت‌ترین جنگ‌های سخت، چنین دست‌آوردهایی را برای مزوران جهانی، در پی نداشته است.

باور به ضعف، تغییر خودخواهانه فرهنگ، تزریق احساس وابستگی، تحقیر ملت‌ها در بسیاری از ملل و ممالک و در نتیجه، به تارج بردن داشتن منابع، ایست مغزی و فکری، کور کردن استعدادها و نابود کردن ارزش‌ها و بازداری از هرگونه توسعه و پیشرفت ملت‌ها و کشورها، از جمله حیله‌های خوانین دهکده جهانی! بوده است که برای خارج کردن بخشی از جهان از ایفاگری نقش شایسته و از طرفی ایجاد حلقه‌های زور و تزویر در بخش دیگری از جهان بوده است که همواره با شعارهای جذاب و فریبنده و چهره‌های بزک کرده، اهداف خود را دنبال نموده‌اند. اما حقیقت امر چیست؟ آیا غرب در واقع چنانکه در ظاهر ادعا می‌کند دارای صداقت است؟ و نیز آیا جهان مدرن! فاصله خود را با دیگران به اندازه‌ای زیاد کرده که دیگران ناچار به پیروی از آن‌ها خواهد بود؟ جواب این‌ پرسش‌ها تا قبل از شیوع ویروس کرونا گاه دشوار بود و اگر جوابی هم بود، ذهن‌های شکل گرفته از همان داده‌های فریبنده، پذیرای آن نبود، اما اکنون باطن مدعیان، برملا گشته و جایی برای توجیه باقی نگذاشته است و اتفاقا برای فهم این حقیقت پوشالی، نیازی به تحلیل نیست.

امروزه اخبار و مستنداتی که از کشورهای غربی می‌رسد، بهت‌آور است؛ پنهان‌کاری‌های بی‌سابقه، کمبود یا نبود امکانات درمانی، رها کردن سالخوردگان مبتلا به کرونا، راهزنی کشورها از یکدیگر در لوازم و مواد بهداشتی و درمانی، هجوم غیرقابل تصور به فروشگاه‌های مواد غذایی و... آبروی خود فریفته‌گان غربی را برده است که البته شیفتگان انان را نیز به فکری عمیق فرو برده است. امروز به وضوح مشخص است که جهان با سرابی بیش روبرو نبوده و نیست، سراب موهومی که پوچی آن بر همگان قابل لمس است.

قران کریم با تعبیر و توصیفی زیبا اعمال این‌گونه انسان‌ها را اینگونه بیان می‌فرماید: «والذین کفروا اعمــلهم کسراب بقیعة یحسبه الظمـان ماء حتی اذا جاءه لم یجده شیـا... كسانى كه کفر ورزيدند كارهايشان چون سرابى در زمينى هموار است كه تشنه آن را آبى مى‌پندارد تا چون بدان رسد آن را چيزى نيابد»

نگارنده در صدد انکار برخی پیشرفت‌های غرب نیست که البته آن را هم باید با دیدی عمیق مورد بررسی قرار داد، اما توجه به چند نکته را لازم می‌داند:

اول: رفتار امروز حاکمان و مردمان در کشورهای مدعی نشان‌گر ”ریاکاری بین‌المللی” است که سال‌هاست چهره‌ای موجّه از خود ساخته‌اند.

دوم: رفتارهایی اینگونه، شعارهای آزاردهنده غرب ستمگر در موضوعاتی دیگر مانند حقوق بشر و حمایت از ملت‌ها را، پوچی آن را برای همگان، نمایان‌تر ساخته است.

 سوم: قساوت برآمده از همان تفکر ظالمانه و بی‌رحمانه، چهره زشت و پلید حاکمان استکباری را واضح‌تر از گذشته نموده در همین‌باره به تحریم‌های ظالمانه جنایت‌پیشگان آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ملت عزیز ایران، اشاره می‌شود که در دورانی که کشورمان درگیر با ویروس کرونا است و پزشکان، پرستاران و کارکنان و نیروهای جهادی با جان و دل در حال مداوا و برطرف کردن خطرات این ویروس هستند و برخی از این عزیزان جان خود را شرافتمدانه در این راه تقدیم می‌کنند، باز هم بر تحریم‌ها اصرار و بر آن می‌افزایند، اشک‌ها و گریه‌های پزشکان نابغه کشورمان که بر بالین متوفیان کرونا بخاطر نبود برخی از داروها، مشاهده می‌شود، بزرگترین درس‌ها و پیام‌ها را جهانیان می‌دهد که آیا این‌ها مدعیان حقوق و سلامتی بشرند؟ این را به صراحت می‌گویم، ”مردم ما این ظلم‌ها را نه می‌بخشند، نه فراموش می‌کنند و نه از آن می‌گذرند”

چهارم: مسیر آینده جهان که می‌تواند مبدأ آن شیوع ویروس کرونا باشد، صلح و عدالت واقعی است، که مبنای آن آموزه‌های توحیدی و مطابق با فطرت بشر، می‌باشد.

به امید آن روز که تزویر و فریبکاری در تمام ابعاد آن برچیده شود و حقیقت ترقی و تعالی در جهان، محقق گردد. /924/ج

حسین بنیادی

حسین عجمی
ارسال نظرات