۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۴۵۸۵۸
تسلیم غرب در برابر کرونا؛

نخست وزیر سابق انگلیس خواستار ایجاد یک حکومت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا شد

نخست وزیر سابق انگلیس خواستار ایجاد یک حکومت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا شد
گوردون براون نخست‌وزیر سابق انگلیس ضمن اذعان به اینکه کشورها به تنهایی نمی‌توانند با کرونا مقابله کنند، از رهبران جهان خواسته تا جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا «نوعی حکومت جهانی موقتی» تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاري رسا، گاردین گزارش داد گوردون براون خواهان آن است که در قالب یک سیستم جدید تحت نظارت رهبران جهان و کارشناسان بهداشت، سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل از اختیارات اجرایی برخوردار شوند، اختیاراتی که بر حاکمیت ملی کشورها مقدم خواهند بود.

این نخست‌وزیر سابق حزب کارگر که در کانون تلاش‌های بین‌المللی جهت مقابله با تأثیرات ناشی از فروپاشی بانک‌ها در سال ۲۰۰۸ قرار داشت، در این باره گفت که به یک کارگروه با مشارکت رهبران جهان، کارشناسان بهداشت، و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی نیاز است که از اختیارات اجرایی جهت هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برخوردار باشد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه آورد: نشست مجازی گروه ۲۰ متشکل از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه روز پنجشنبه به ریاست عربستان برگزار شد، اما براون اظهار داشت شورای امنیت سازمان ملل نیز باید ترجیحاً در این نشست شرکت داده می‌شد. وی در این باره گفت: «این چیزی نیست که یک کشور واحد بتواند از پس آن بربیاید. یک واکنش جهانی هماهنگ باید صورت پذیرد.»

بروان اظهار داشت بحران کنونی با آنچه وی در گذشته با آن مواجه شده تفاوت دارد: «آن یک مشکل اقتصادی بود که علل اقتصادی و راه‌حل اقتصادی داشت. این یک وضعیت اضطراری پزشکی است و در راستای مقابله با آن باید اقدام مشترک صورت گیرد. اما هرچه در راستای مقابله با وضعیت اضطراری پزشکی بیشتر مداخله کنید، اقتصادها به میزان بیشتری به خطر می‌افتند.»

در جریان بحران مالی، براون دیگر رهبران جهان را نسبت به لزوم نجات مالی بانک‌ها متقاعد کرد و سپس نشست گروه ۲۰ را در لندن برگزار کرد که برآیند آن یک بسته نجات ۱/۱ تریلیون دلاری بود.

ترامپ

گاردین در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: علیرغم سیاست «اول آمریکا» ی دونالد ترامپ، براون معتقد است که هنوز می‌توان از یک نهاد اضطراریِ برخوردار از اختیارات اجرایی کمک گرفت. بروان اظهار داشت کارگروه جهانی پیشنهادی وی در دو جبهه با بحران خواهد جنگید.

این امر مستلزم تلاش‌های هماهنگ جهت یافتن واکسن و ساماندهی تولید، خرید، و ممانعت از سودجویی است. بسیاری از کشورها طی دو هفته گذشته اقدام به ارائه بسته‌های اقتصادی کرده‌اند، اما براون اظهار داشت که کارگروه می‌تواند: از هماهنگی میان بانک‌های مرکزی مطمئن شود؛ در راستای ممانعت از فرار بی‌سابقه سرمایه از اقتصادهای بازاری نوظهور گام‌هایی بردارد؛ و بر سر یک رویکرد مشترک جهت بهره‌گیری از هزینه‌کرد دولتی با هدف تقویت رشد توافق کند.

براون اظهار داشت در سال ۲۰۰۸ در برابر استفاده از گروه ۲۰ به‌عنوان بستری جهت مقابله با بحران مالی مقاومت صورت گرفته است، اما رهبران جهان باید بدانند که رویکرد انفرادی شانس موفقیت ندارد.

وی در این باره گفت: «ما نیازمند نوعی کارگروه اجرایی هستیم. اگر مسئولیت با من بود، گروه ۲۰ را به یک سازمان فراگیرتر تبدیل می‌کردم، زیرا در اوضاع‌واحوال کنونی باید به کشورهایی گوش داد که بیش از همه متأثر شده‌اند، کشورهایی که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند، و کشورهایی ــ نظیر کشورهای آفریقایی ــ که در آنجا احتمال تأثیرپذیری تعداد عظیمی از افراد وجود دارد.» به گفته وی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول باید توان مالی خود را افزایش دهند تا بتوانند با تأثیر این بحران بر کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط مقابله کنند.

کرونا ویروس چین

در پایان باید گفت واقعیت این است که جهانی‌شدن در وهله اول به گسترش همه‌گیری کمک کرد و این امر بطور کامل و جامع مستندسازی شده است. در حالی که براون خواستار تشکیل یک حکومت جهانی برای مقابله با کرونا شده است، نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که حتی در شرایطی که گسترش ویروس در چین شدت گرفته بود، سازمان بهداشت جهانی بطور مرتب از کشورها مصرانه می‌خواست تا تدابیر کنترل مرزی اتخاذ نکنند و درست چند هفته بعد، بسیاری از کشورهای اروپایی در نهایت مرزهای خود را بستند، اما دیگر خیلی دیر شده بود.

اگرچه ایده تشکیل یک کارگروه ویژه با اختیارات بالا برای دخالت در امور کشورهای دیگر می‌تواند انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی و استعماری نهفته‌ای در خود داشته باشد، با این حال این اظهارات مقام سابق انگلیسی عجز و ناتوانی کشورهای پیشرفته غربی در مقابله و مهار ویروس کرونا بیش از پیش نمایان می‌کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس

گفتنی است رسانه های انگلیسی گزارش دادند که تست کرونای بوریس جانسون نخست‌وزیر کنونی این کشور مثبت شده است و او علائم خفیف بیماری را دارد

. وی در صفحه توئیتری خود با بیان اینکه به کرونا مبتلا شده و هم اکنون در قرنطینه است گفته دولت را همچنان اداره خواهد کرد.

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، شمار مبتلایان به کرونا در انگلیس به عدد ۱۱۶۵۸ نفر رسیده و تعداد ۵۷۸ نیز تا کنون جان خود را از دست داده اند./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات