انتظار رجعت امام حسین (ع) مانند انتظار ظهور امام زمان (عج) است
به گزارش خبرگزاري رسا، بهمناسبت سالروز ولادت امام حسین علیه السلام گفت: یکی از اِشکالات ما شیعیان این است که برای یاد امام حسین(ع) بیشتر به گذشته میرویم و با خواندن داستانهایی از زندگی ایشان و ذکر مصیبت کربلا و گریه بر ایشان آرام میگیریم؛ در حالی که خود حضرت در روز عاشورا، یارانشان را به آینده متذکّر شده و از دوران رجعت و بازگشت به دنیا بههمراه یارانشان میگوید.
وی افزود: این روایت را مرحوم میرلوحی در کتاب «کفایة المهتدی» صفحه 513 از کتاب «اثبات الرجعة» نوشته فضلبن شاذان آورده که با ذکر سند خویش از امام باقر(ع) روایت کرده است:
«امام حسین(ع) شبِ قبل از شهادت به یارانش فرمود: رسول خدا(ص) به من فرمود: "پسرم! تو بهزودی بهسوی عراق رانده شده و در سرزمینی بهنام «عَمُورا» و «کربلا» فرود میآیی و همانجا شهید میشوی و جمعی نیز با تو به شهادت میرسند."، اینک وقت سفارش رسول خدا(ص) فرا رسیده است و من، فردا نزد او خواهم رفت. پس هر یک از شما دوست دارد که بازگردد، همین امشب بازگردد که من به او اجازه داده و بیعت خود را از او برداشتم؛ و در این باره تأکید بلیغ فرمود اما آنان راضی نشدند و گفتند: به خدا سوگند که هرگز از تو جدا نمیشویم تا اینکه هر کجا شما بروی ما نیز بیاییم. زمانی که حضرت چنین دید، فرمود: شما را بشارت باد به بهشت. به خدا سوگند که ما پس از آنچه فردا بر سرمان خواهد آمد، مدّتی که خدا بخواهد درنگ میکنیم و سپس خداوند ما و شما را هنگام ظهور قائمِ ما (از قبر) بیرون میآورد و از ظالمان انتقام میگیرد و من و شما، آنها را در غُل و زنجیرها و انواع عذابها و کیفرها مشاهده خواهیم کرد.»
به امام حسین(ع) عرض شد: ای پسر رسول خدا! قائمِ شما کیست؟ فرمود: هفتمین نفر از فرزندان پسرم محمّد باقر و او، حجّتبن الحسنبن علیبن محمّدبن علیبن موسیبن جعفربن محمّدبن علی، پسرم است و او همان است که مدّتی طولانی پنهان گشته و سپس آشکار میشود و زمین را پر از قسط و عدل میکند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده است».
حجتالاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در روایت دیگری فرمود: «امام حسین(ع) پیش از شهادت به یارانش گفت که رسول خدا(ص) به من فرمود: "پسرم! تو بهزودی به سوی عراق رانده میشوی و آن سرزمینی است که پیامبران و جانشینان آنها در آنجا با یکدیگر دیدار کردهاند و آن سرزمین «عَمُورا» نام دارد و تو در آنجا شهید میشوی و جمعی از یارانت نیز همراه تو به شهادت میرسند که درد شمشیر و نیزه را احساس نخواهند کرد"؛ و این آیه را تلاوت فرمود: "(گفتیم: ای آتش! برای ابراهیم سرد و سلامت باش)، آتش آن جنگ نیز بر تو و آنان سرد و سلامت خواهد بود."
شما را بشارت باد! به خدا سوگند، همین که ما را بکشند، به محضر پیامبر(ص) وارد میشویم. سپس من تا آن زمان که خدا بخواهد، درنگ میکنم و اولین کسی خواهم بود که زمین برای او میشکافد، آنگاه از زمین خارج میشوم و خروج من، همزمان با خروج امیر مؤمنان علی(ع) و قیام قائم ما و حیات رسول خدا(ص) خواهد بود. سپس از جانب خدا، گروهی از آسمان بر من فرود میآیند که تاکنون به زمین نیامدهاند و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و سپاهی از فرشتگان نیز بهسوی من فرود آیند و محمّد(ص) و علی(ع) و من و برادرم و همه کسانی که خدا بر ایشان منّت نهاده است، سوار بر مرکبهای الهی ــ که اسبان دورنگ از جنس نور هستند و تاکنون کسی سوار آنها نشده ــ فرود میآییم.
سپس محمّد(ص) پرچم خود را به اهتزاز در آورده و آن را با شمشیر خود به قائم ما میدهد و ما تا آن زمان که خدا بخواهد میمانیم. سپس خداوند از مسجد کوفه، چشمهای از روغن و چشمهای از شیر و چشمهای از آب بیرون میآورد. سپس امیر مؤمنان(ع) شمشیر رسول خدا(ص) را به من داده و مرا به شرق و غرب عالم میفرستد و من بر هیچ یک از دشمنان خدا نمیگذرم مگر آنکه خونش را ریخته و تمام بتها را میسوزانم تا اینکه به دیار هند رفته و آنجا را فتح میکنم. و دانیال و یوشع نزد امیر مؤمنان(ع) آمده و گویند: خدا و پیامبرش راست فرمودند؛ و حضرت هفتاد نفر را با آنها بهسوی بصره میفرستد و آنان دشمنان خود را میکشند. و لشکری به سوی روم میفرستد و خداوند آنجا را بهدست آنان فتح میکند. سپس من، جانوران حرامگوشت را میکشم تا بر روی زمین، جز حیوانات پاک نماند. و سراغ یهودیان و مسیحیان و دیگر ملّتها رفته و آنان را بین اسلام و شمشیر مخیّر میکنم؛ پس هر کس اسلام بیاورد، او را رها میکنم و هر کس اسلام نیاورد، خداوند (بهدست من) خونش را خواهد ریخت.
و هیچ یک از شیعیان ما نمیماند مگر اینکه خداوند فرشتهای نزد او فرستد تا خاک را از چهرهاش پاک کند (و او را رجعت بدهد) و همسران و منازلش را در بهشت به او بشناساند. و بر روی زمین، هیچ نابینا و زمینگیر و گرفتاری نمیماند مگر آنکه خداوند بهوسیله ما اهلبیت، گرفتاری او را برطرف خواهد کرد.
و برکت از آسمان بر زمین فرود آید بهطوری که درختان، میوههای خداخواسته خود را سرشار آورند و مردم میوههای زمستان را در تابستان، و میوههای تابستان را در زمستان بخورند و این همان فرموده خداوند است: (اگر اهل کتاب، ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند، ما برکات آسمان و زمین را بر ایشان میگشودیم، اما تکذیب کردند و ما نیز ایشان را به اعمالشان گرفتار کردیم)». (قطبالدین راوندی، الخرائج والجرائح، ج2، ص848)
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: همانطور که در سایر روایات نیز آمده است، دوران رجعتها با بازگشت امام حسین(ع) آغاز میشود و رجعت ایشان همزمان با رجعت رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) و قیام قائم(ع) خواهد بود و پس از ایشان یارانشان و سایر مؤمنان نیز به دنیا باز خواهند گشت و پس از نابودی دشمنان خدا در روی زمین، حکومت الهی را که خداوند به بندگان صالحش وعده داده برپا میکند و با گسترش ایمان و تقوا در میان بندگان، زمینۀ نزول برکات آسمان و زمین بر ایشان را فراهم خواهند کرد.
حجتالاسلام رفیعی اظهار کرد: چقدر زیباست که مؤمنان بیش از آنچه به عاشورا و ذکر مصیبت حضرت میپردازند، به دوران رجعت و آمدن حضرت و حوادث بعد از آن بپردازند و همانگونه که منتظر آمدن امام زمان(ع) هستند، منتظر آمدن امام حسین(ع) نیز باشند./1360/