۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۶۴۵۹۳۳
با حضور حجت الاسلام والمسلمین نکونام برگزار شد؛

نشست هماهنگی نحوه صحیح کفن و دفن فوت شدگان کرونایی در چهارمحال و بختیاری

نشست هماهنگی نحوه صحیح کفن و دفن فوت شدگان کرونایی در چهارمحال و بختیاری
نشست برنامه ریزی و هماهنگی مسأله کفن و دفن و نحوه خاکسپاری صحیح جان باختگان بر اثر بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با حضور امام جمعه شهرکرد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، نشست بررسی، برنامه ریزی و هماهنگی مسأله کفن و دفن و نحوه خاکسپاری صحیح جان باختگان بر اثر بیماری کرونا، عصر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیران ارگان‌ها و نهاد‌های مسؤول در امور شرعی مربوط به اموات در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد.

در این نشست، مسائل شرعی و فقهی کفن و دفن فوت شدگانِ بر اثر بیماری کرونا همراه با مدنظر قراردادن دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات مقتضی در این زمینه اتخاذ شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، در ابتدای این نشست با تشکر از نگاه مسؤولانه و احساس مسؤولیت اقشار مختلف در این ایام خاص تصریح کرد: اینکه همه افراد و اقشار مختلف به نحوی در این شرایط امتحان الهی در حال ایفای نقش هستند، به یقین نزول رحمت الهی را درپی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه خداوند مهربان است و وقتی ما نسبت به یکدیگر مهربانی کنیم و نسبت به وظایفمان دل بسوزانیم حتما خدای مهربان هم به ما بیشتر ترحم خواهد کرد، گفت: ان شاء‌الله به زودی شاهد دفع و رفع این بلیه از کشور خواهیم بود.

در ادامه این نشست مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه روال سابق بیمارستان‌های ما این بود اگر کسی فوت می‌شد جنازه را تحویل خانواده می‌دادیم، اما در شرایط موجود به دلیل بیماری واگیردار کرونا احتیاط‌های ویژه‌ای لازم است، اظهار کرد: در همین راستا یک سری وظایفی را وزارت بهداشت بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مسأله گذاشته شده است که باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بنده معتقد هستم نه تنها در استان بلکه در کل کشور در برخورد با جنازه‌های این عزیزان زیاده روی صورت می‌گیرد، افزود: این‌ها وقتی زنده هستند خیلی واگیرشان زیاد است، چون یک بیماری تنفسی است، اما وقتی کسی فوت می‌کند دیگر نفس نمی‌کشد؛ بنابراین ویروس را پخش نمی‌کند و فقط بدن آلوده است.

شیرانی تأکید کرد: بدن اگر در شرایط خاص ضدعفونی، استریل و بعد کاور شود دیگر واقعا واگیری ندارد حتی بین بعضی از همکاران ما به لحاظ علمی در این که قبر گودتر باشد یا آهک ریخته شود اختلاف نظر وجود دارد، اما آن کاری که از سوی سیستم بهداشتی باید انجام شود این است که جنازه باید ضدعفونی و بعد از تشریفات مذهبی کاور و برای خاکسپاری منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص غسل، کفن و دفن جانباختگان کرونا یک مقدار تسامح و تساهل صورت می‌گیرد و به شایعاتی که در افکار عمومی و بین مردم هست توجه می‌شود، افزود: تکلیف شرعی در این خصوص کاملا مشخص است و باید انجام شود و با رعایت احتیاط‌های بهداشتی هیچ مانعی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه در خصوص اموات کرونایی باید وضعیت تحکمی تری حاکم باشد و اجازه داده نشود که همگان بخواهند در چگونه غسل و کفن و دفن اظهار نظر کنند، گفت: حتما باید در همه شهرستان یک تیم عملیاتی کاربردی خیلی محدود باشد و سپس به شهرداری‌ها حکم بشود که وظیفه داشته باشند شرایط خاکسپاری را تسهیل کنند و هر کدام از مجموعه‌ها وظیفه خودشان را انجام بدهند.

وی با اشاره به اینکه در مرکز استان یک آمبولانس و در همه شهرستان‌ها هم یک آمبولانس برای حمل و نقل میت تدارک دیده ایم، خاطرنشان کرد: ضدعفونی، حمل نقل و تأمین وسایل حفاظت فردی برای کسانی که می‌خواهند این کار را بکنند وظیفه ما است، منتها اینکه غسالخانه در اختیار بگیریم وظیفه ما نیست.

شیرانی با بیان اینکه بیشتر همکاران علمی ما اعتقادی به آهک ریزی در قبر را نداشتند و واقعا هم در سنت و فرهنگ ما ریختن آهک هتک حرمت برای مؤمن محسوب می‌شد، تصریح کرد: همکاران ما در استان با محلول‌های کلر و آب ژاول این کار را انجام می‌دهند و همکاران بهداشت محیط ما نظارت کامل بر این مسأله دارند.

وی با تأکید بر اینکه مسائل شرعی، حرمت و حریم میت باید رعایت شود، گفت: همه اقشار در حال حاضر حامی و همراه دانشگاه علوم پزشکی هستند، اما خواهش می‌کنم در این زمینه هم دستور ویژه و تصمیم خیلی محکم گرفته شود که واقعا هر ارگانی مسؤول باشد وظیفه خودش را انجام بدهد و نظرات غیر کارشناسی و سلیقه‌ای در غسل و کفن و دفن جانباختگان کرونا اعمال نشود. /۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات