۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۴۶۴۷۰
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

«جهش تولید» زمینه‌ساز خودکفایی کامل اقتصادی ایران است

«جهش تولید» زمینه‌ساز خودکفایی کامل اقتصادی ایران است
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: عزم راسخ مسؤولان اقتصادی و دولتی در اصلاح ساختارهای پولی و مالی و مالیاتی و فسادزدایی از اقتصاد زمینه‌ساز جهش تولید است.

حجت‌الاسلام محمد خانی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ملزومات تحقق شعار جهش تولید، اظهار کرد: بسیاری از صاحب‌نظران انقلابی که با نگاه فرصت محور و پیروی از مکتب سلیمانی به عرصه جنگ اقتصادی می‌نگرند، شرایط را برای جهش اقتصادی مهیا می‌بینند.

وی با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته و حرکت به وجود آمده در عرصه رونق تولید مؤید این ادعاست، افزود: کاهش شدید صادرات نفت به خاطر تحریم شرایطی را به وجود آورده است که دولت ناچار است به سمت تولید فرآورده‌های نفتی و میعانات نفتی و گازی روی آورد. اتفاقی که سال گذشته در صدور ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز افتاد.

حجت‌الاسلام خانی ادامه داد: همچنین وقوع جنگ قیمت‌ها یا جنگ نفتی بین روسیه و عربستان و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت تا ۲۰ دلار موجب کاهش وابستگی به نفت و حرکت سریع‌تر به سمت اقتصاد منهای نفت خواهد شد و عملاً توجه همگان را به سمت تولید داخلی بیشتر سوق خواهد داد.

وی تصریح کرد: درواقع کاهش فروش نفت موجب خواهد شد، دولت از کم‌توجهی به واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری جلوگیری کرده و زمینه‌ای بهتر برای تنفس تولید داخلی به وجود آید.

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی اگرچه از جهاتی ضرر زا ست اما از جهاتی دیگر موجب خواهد شد قدرت خرید مردم در خرید کالاهای خارجی کاهش یابد و به سمت خرید کالاهای داخلی برود؛ مانند آنچه اکنون در بازار لوازم خانگی شاهد آن هستیم.

وی افزود: علاوه بر این تحریم موجب شده بسیاری از شرکت‌های دارای نام و نشان جهانی و به‌اصطلاح صاحب برند از ایران خارج شوند و طبعاً نگاه و توجه مردم به سمت کالاهای ایرانی برود.

حجت‌الاسلام خانی گفت: از سوی دیگر شکست مذاکره با آمریکا و اروپا و بدعهدی‌های مکرر و بی‌عملی اروپا در گشایش کانال مالی موجب شده است تا حتی عناصر خوش‌باور در این عرصه نیز از نگاه به بیرون قطع امید کرده و توجهشان بیش از پیش به ظرفیت‌های داخلی معطوف شود.

وی تصریح کرد: این موارد فرصت‌های به وجود آمده از پس تحریم است که زمینه‌های مناسب و لازم را برای جهش اقتصادی فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام خانی گفت: بدون تردید عزم راسخ مسؤولان اقتصادی و دولتی در اصلاح ساختارهای پولی و مالی و مالیاتی و به‌ویژه نحوه نگاه و ورود مجلس جدید به این موضوع و در تصویب قوانین راهگشا و نظارت مؤثر و تقویت تلاش قوه قضاییه در فسادزدایی از اقتصاد و کمک به شفاف‌سازی این عرصه و مهم‌تر از همه توجه مردم به تولید ملی در این میدان تکمیل‌کننده، خیز بلند ایران اسلامی به‌سوی اقتصاد قوی و ایران قوی است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات