۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۴۶۵۰۶
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه:

کرونا فرصتی برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است

کرونا فرصتی برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان وضعیت کنونی را فرصتی برای به خود آمدن دانست و گفت: کرونا فرصتی برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، چهارشنبه شب در پیامی صوتی با بیان اینکه شیوع بیماری فراگیر کرونا حکمت‌های زیادی می تواند داشته باشد، گفت: بسیار خوب است انسان نسبت به حکمت پدیده‌ها و اتفاقاتی که در زندگی فردی و یا برای بشر اتفاق می‌افتد، آگاه باشد و آن را درک کند.

وی افزود: معمولا وقتی بلایی نازل می شود انسان تلاش می کند تا حکمت آن را بفهمد، طبیعتا کسانی که دستی در عالم معنا دارند بهتر می توانند این حکمت‌ها را توضیح دهند اما هر یک از انسان‌ها با اندکی تامل و تفکر می توانند حکمت‌هایی را برای حوادث در نظر بگیرند که از آن به عنوان حکمت‌های عام یاد می شود نه حکمت‌های خاصی که درک آن نیازمند دست داشتن در اخبار باطنی عالم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: ما از حکمت شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان خبر نداریم اما می شود برخی حدس‌ها را زد، مثلا یکی از این حدس‌ها مربوط به ظلم‌های فراوانی است که در جهان رخ می دهد؛ اگر خداوند متعال بخواهد انتقام یکی از این ظلم ها را از مردم جهان بگیرد باید بلاهای بسیار بزرگ‌تری را نازل کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند اگر بخواهد انتقام یکی از مظلومانی که در فتنه های منطقه سرش از تن جدا شد یا انتقام کودکان یمن که مظلومانه به شهادت می رسند، را بگیرد حق دارد از مردم جهان که در مقابل این ظلم‌ها سکوت کردند و بعضا مشارکت نیز داشتند انتقام بگیرد و سخت‌ترین بلاها را بر سر آنان نازل کند.

وی افزود: البته خوش به سعادت ملت ایران و آن گروهی که در خط مقدم اهل مقاومت و یاری رساندن بودند، ما امروز از صدقه سر همان افراد زنده هستیم، حتی اگر امروز اهل عالم نفس می کشند به خاطر کسانی است که در برابر ظلم اهل مقاومت و مجاهدت بودند و هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: به هر حال بلای کرونا می تواند ناشی از ظلم‌هایی باشد که تا کنون انجام شده و مردم نسبت به آن بی تفاوت بودند. البته شاید حکمت دیگری هم بشود برای این بلای عالم گیر تصور کرد حکمتی که به آینده ارتباط دارد، شاید حکمت این بلای عمومی رسیدن به همان آینده روشن و سراسر نور امر فرج باشد تا بشر در این ابتلاء به عجز خود پی ببرد و آمادگی و اضطرارش برای فرج و ظهور منجی بیشتر شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما آن حکمتی که می خواهم بیشتر به آن توجه شود این است که شاید حکمت وضعیت کنونی جهان که سبب شده هر کسی در خلوت خود باشد و به تنهایی زندگی کند این است که انسان‌ها تک‌تک به خود بیایند و متوجه خودشان شوند.

وی افزود: اگر واقعا حکمت وضعیت کنونی این باشد که ما به خودمان بیاییم لازم است در این حکمت غرق شویم زیرا بسیار احتمال دارد خداوند متعال قصد کرده باشد عالم در آستانه یک تحول بزرگ دچار وضعیتی شود که افراد به خودشان بیایند؛ انسان در این خلوت‌ها نباید از عبادت‌های سحر، قرائت قرآن کریم، محاسبه نفس و تفکر غفلت کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان داشت: بهترین متن برای تفکر قرآن کریم و ادعیه ای است که از ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده است؛ گویی در این روزها خداوند خلوتی را برای افراد فراهم کرده تا هر کسی در این خلوت به خودش بیاید پس ما باید این روزها را غنیمت بدانیم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: البته این حکمت مغایرتی با این امر ندارد که این ویروس دست ساز دشمنان بشریت باشد یا با وضع طبیعی به عنوان بیماری در عالم شیوع پیدا کرده باشد، به هر حال این موقعیت برای بشر پیش آمده تا خلوت گزینی داشته باشد؛ ما باید از این خلوت به عنوان فرصت استفاده کنیم و با تبلیغ صحیح به مردم جهان نیز بگوییم در خلوت‌شان به خود بیایند و سر فصل هایی را برای اندیشیدن ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه تفکر نیکو و صحیح انسان را به خداوند نزدیک می کند، گفت: وضعیت کنونی نباید پیش می آمد زیرا این بلا است چه دشمنان بشریت این بلا را طرح ریزی کرده باشند و چه به طور طبیعی پیش آمده باشد به هر حال باید با بلا مقابله شود ولی وقتی نازل شد باید از آن بهره برد و نباید در مقابل آن درمانده و عاجز شد بنابراین این بلا را باید به فرصت تبدیل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تعلیمات دینی اسلام برنامه‌های فراوانی برای خلوت و عزلت نشینی ارائه می کند، خاطرنشان کرد: اگر تا به امروز نتوانستیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم در این موقعیت که خلوت و فراغت بیشتری داریم می توانیم سبک زندگی خود را به دور از غفلت زدگی و سرگرم شدن به فضای مجازی تنظیم کنیم؛ خداوند متعال خواسته در این مدت که ارتباط انسان ها بسیار محدود شده هر فرد برای تنهایی خودش برنامه ریزی داشته باشد./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Luxembourg
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
احسنت بسیار عالی بود
0
0