۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۴۷۶۶۸
استادیار دانشگاه تهران خواستار شد؛

ضرورت استفاده بیشتر رسانه ملی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ترویج مهدویت

ضرورت استفاده بیشتر رسانه ملی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ترویج مهدویت
استاد دانشگاه تهران ظرفیت‌ها و آسیب‌هایی در حوزه مهدویت را برشمرد و گفت: رسانه ملی برای ترویج مهدویت باید از ظرفیت استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها استفاده کند.

حجت‌الاسلام دکتر جواد اسحاقیان‌درچه استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران در پیامی تصویری به پویش منتظران ظهور که به صورت مشترک به همت کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی مهدویت و خبرگزاری رسا در حال انجام است، با تبریک میلاد حضرت بقیة الله الاعظم (عج) گفت: درباره وضعیت مهدویت در دانشگاه، یکی باید به وضعیت موجود اشاره کرد که کانون‌های مهدویت در دانشگاه فعال هست؛ برخی از فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگانی که در مراکز و کانون‌های مهدوی هستند در دانشگاه به تبلیغ و تدریس مشغول هستند.

استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: بعضی از کتب مورد توجه قرار گرفته است، در همایش‌ها و مسائل جشن‌ها و جشنواره‌ها تا حدودی از موضوعات مهدویت استفاده می‌شود؛ بویژه برخی مسائل مانند «غرب و مهدویت» و «فرق و جریان» تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است. این‌ها درباره ظرفیت‌هایی است که موجود بوده است.

وی درباره نقطه، اوج و قله‌ای که باید به آن رسید و کارهای زیادی که انجام نشده است، چند بخش را یادآور شد: کارهای زیربنایی مانند تحقیقات میدانی بویژه با ابزار خاصی که در علوم اجتماعی و مسائل علم آمار بحث می‌شود، در بخش عمومی جامعه، هم کار دانشگاه و رشته‌های دانشگاهی است که به آن بپردازند و هم دانشگاه به عنوان قشر نخبه جامعه می‌تواند متصدی این کار شود و حرف او در این موضوعات پیشبرد دارد، روش علمی آن را می‌داند، روشی که می‌تواند به کار ببرد کارآمد است و آشنا است و خود این کار میدانی باعث آشنایی هر چه بیشتر دانشگاه‌ها با این مسائل خواهد شد.

حجت‌الاسلام دکتر اسحاقیان‌درچه ابراز داشت: کار دانشگاه مقدمه‌ساز است و بستری برای کارهای علمی دیگر ایجاد می‌کند؛ الان در بحث پایان‌نامه‌های بین‌رشته‌ای به واقع نسبت به خیلی از کشورهایی که با ما کاری ندارند یا معاند هستند عقب هستیم و می‌بینیم که تحقیقات بین رشته‌ای آن‌ها در مهدویت، حتی مهدویت شیعی از ما جلوتر هستند.

این استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران افزود: برای اینکه کارهای بین‌رشته‌ای و تحقیقات بین‌رشته‌ای ما رشد کند، باید به کار میدانی و سطح سنجی مهدویت، وضعیت فعلی رویکرد مردم به مهدویت، انحراف‌ها و آسیب‌هایی که وجود دارد بپردازیم. با این کار زمینه برای پایان‌نامه‌های بین‌رشته‌ای و تحقیقات جدید هم در این موضوع فراهم می‌شود.

وی درباره کارهایی که باید در دانشگاه‌ها انجام شود گفت: یک بخش آسیب‌شناسی یعنی ورود جریان و فرقی که علیه مهدویت کار می‌کنند، به صورت آگاهانه یا به صورت یک فرقه، البته به صورت طبیعی فرق به صورت مستقیم به دانشگاه ورود پیدا نمی‌کنند اما دنباله‌های آن‌ها و تفکرات آن‌ها به طور غیر مستقیم این تفکراتی که به مهدویت مربوط است از راه برخی از دانشجویان یا استادان ممکن است ترویج شود.

این استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران در بیان مثال‌هایی از ورود جریاناتی به دانشگاه‌ها گفت: جریانات شبه معنوی و عرفانی مانند عرفان حلقه، و جریاناتی مانند بهائیت و خیلی موضوعات دیگر و عرفان‌های نو که در دیدگاهشان موعود و منجی و مهدویت و آخر الزمان است، مشاهده می‌کنیم که به صورت عملی این اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام دکتر اسحاقیان‌درچه تصریح کرد: ورود به بخش آسیب‌ها، انحرافات و جریان‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم وارد می‌شوند و در کرسی‌های تدریس، تشکل‌ها، فعالیت‌ها و جنبش‌های سیاسی اجتماعی مؤثر هستند خیلی مهم است؛ می‌بینیم که هر از چند گاهی دانشگاه‌ها دچار تشنج و اغتشاشی در این موضوعات می‌شوند؛ بنابراین لازم است که ببینیم که چه آسیب‌ها و نقاطی بوده است که فرق مربوط به مهدویت و فرقی که ادعای مربوط به مهدویت دارند، چطور وارد شده‌اند و از چه کانال و منافذی کار می‌کنند.

وی افزود: خارج از این مسأله برای درمان خیلی از انحرافات و آسیب‌ها، کانال‌دهی درست و اصلاح و پاکسازی و جهت‌دهی درست جنبش‌ها و کانون‌های دانشجویی خود مهدویت کمک می‌کند؛ یعنی مهدویت نقطه اتصالی است که امید بخش، ایجاد کننده اتحاد و روشی است که آینده را به شکل خوبی می‌سازد؛ بنابراین می‌تواند برای خیلی از تشکل‌های سیاسی فرهنگی هم مایه اتحاد و همگرایی شود و هم اینکه آن‌ها را به سمت سوق معنویت و عرفان حقیقی و معنویت حقیقی ببرد.

این استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره معنویت حقیقی گفت: خیلی از دانشجویان، چه آن‌ها که ظاهر و گرایش مذهبی دارند و چه آن‌ها که ممکن است ظاهر متفاوت داشته باشند، گرایش به یک نوع معنویت، عرفان و امور باطنی همیشه راه دارد، حتی در بعضی از رشته‌هایی مانند هنر و علوم انسانی و رشته‌های دیگر می‌بینیم که گرایش‌هایی هست.

حجت‌الاسلام دکتر اسحاقیان‌درچه ادامه داد: اگر این گرایش بخواهد درست جهت داده شود، عرفان معنوی بسیار نقطه مثبتی است، می‌تواند در این موضوع بسیار کمک کند که ما هم در بخش نرم‌افزاری باید کار بیشتری انجام دهیم و کار زمین مانده زیاد است و هم در خود دانشگاه می‌تواند این اتفاق بیفتد.

وی عرفان مهدوی را خیلی تأثیرگذار دانست و افزود: ضمن اینکه زیربناهای نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر این موضوع است؛ یعنی هم بعد سیاسی اجتماعی و ترکیبی از سیاست و معنویت نسخه ترکیبی سیاست و معنویت برای دانشگاه باید از مهدویت تغذیه شود و اگر مهدویت همه جانبه به میدان بیاید خیلی از نکات و مشکلاتی که ما در مباحث سیاسی دانشگاه داریم می‌تواند تلطیف شود و از خیلی از مشکلات و اغتشاشات جلوگیری کند.

این استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران نکات یاد شده را تنها بخشی از ظرفیت‌هایی دانست که باید انجام شود و به عنوان نکته آخر ابراز داشت: استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی در رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و این موضوعات است.

حجت‌الاسلام دکتر اسحاقیان‌درچه درباره این استفاده گفت: برخی از اساتید یا دانش آموختگان رشته‌های مهدویت و کلام مهدوی و مانند این‌ها هستند یا آثار قابل توجهی در موضوعات مهدوی دارند، یا مدرسان و مبلغان خیلی خوب و موفق و علمی در این موضوعات هستند، ولی وقتی می‌بینید که در رسانه‌ها بویژه در صدا و سیما از این عزیزان استفاده چندانی نمی‌شود؛ افراد معدودی هستند که از گذشته شناخته شده هستند، آن‌ها هم قابل استفاده هستند، ولی می‌بینید که بقیه افراد در میدان نیستند.

وی نبود این افراد در رسانه‌ها را مد نظر قرار داد و نتیجه گرفت: وقتی این اتفاق می‌افتد در رسانه و همچنین در فضای مجازی آن جاهایی که برد زیادی دارد اگر این‌ها استفاده نشوند، فضای عمومی دانشگاه و جامعه این خواهد بود که اساتید دانشگاه ورودی ندارند و در رسانه‌ها از این افراد خبری نیست، بنابراین چنین موضوعی حالت دانشگاهی ندارد، چیزی است که در حد یک امر معنوی قدسی محدود به اماکن مذهبی است.

این استادیار گروه اخلاق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر این افراد و ظرفیت‌ها شناخته شوند و به صورت مداوم و مستمر، آن‌هایی که آثار علمی دارند، آن‌هایی که امور علمی موفقیت آمیز داشته‌اند، در میدان بیایند، در رسانه‌ها و رسانه ملی از ظرفیت حداکثری آن‌ها استفاده شود، این تفکر هم به عمق جامعه القا می‌شود که دانشگاه به سمت مهدویت حرکت می‌کند، برای دانشجویان این تشویق و ترقیب است که پایان‌نامه‌های خود را به آن سمت سوق دهند و هم اساتید دیگر.

حجت‌الاسلام دکتر اسحاقیان‌درچه افزود: اگر رسانه ملی از ظرفیت اساتید دانشگاهی استفاده کند و این‌ها را در میدان وارد کند، این نکته خیلی مهمی است که قابل استفاده است./836/ج

تعداد بازدید : 4
محمود لطیف
ارسال نظرات