۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۴۸۰۳۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

غفلت از کبیر مطلق، ریشه تمام رذائل اخلاقی است

غفلت از کبیر مطلق، ریشه تمام رذائل اخلاقی است
آیت‌الله تحریری غفلت از کبیر مطلق را ریشه تمام رذائل اخلاقی چون کبر دانست و گفت: صفت کبر یکی از صفات قبیح نفسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز عصر در جلسه اخلاق تشریح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: صفت کبر یکی از صفات قبیح نفسانی است.

وی افزود: انسان اگر به واسطه توجه به آنچه که دارد در مقایسه با دیگران خودش را برتر ببیند و دیگران را نسبت به خود کوچک بداند این فرد مبتلا به صفت کبر است.

آیت‌الله تحریری بیان داشت: گاهی ممکن است انسان با توجه به علمی که دارد یا عبادتی که انجام می دهد نسبت به دیگران کبر بورزد؛ قارون چنین انسانی بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ابلیس تنها در ظاهر خداوند را عبادت کرد، گفت: ابلیس اگر در عباداتش نسبت به پروردگار اظهار بندگی داشت هرگز دچار تکبر نمی شد که در برابر خداوند اظهار بزرگی کند.

وی با تاکید بر اینکه صفت خود برتربینی در هر جهتی که باشد باید علاج شود، عنوان کرد: انسان همیشه باید به دنبال کمالات ظاهری و باطنی باشد اما در حین کسب این کمالات نباید گرفتار صفت کبر شود.

آیت‌الله تحریری درباره علاج کبر، عنوان کرد: رذائل ابتدا به صورت وسوسه در وجود انسان ظاهر می شود سپس اگر آدمی پذیرای این وساوس باشد کم کم این رذائل در وجود او به صورت حالت ظاهر می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان اگر متوجه محدودیت های خود باشد و به امور واقعی توجه کند دچار نواقصی مانند کبر نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان هنگام وسوسه باید به جایگاه کبیر مطلق توجه کند تا خواری دیگران و بزرگی سایرین عاملی برای غرور و یا سرشکستگی او نشود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات