۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۴۸۴۹۵
خدمتی که کرونا به بشر کرد؛

«قناعت» تکنیک همیشگی زندگی عاقلانه

«قناعت» تکنیک همیشگی زندگی عاقلانه
یک کارشناس خانواده بیان داشت: یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند آرامش را به انسان برگرداند و دلهره‌ها را کنار بگذارد، تکنیک «شکر» است. وقتی ما شکر را تمرین کنیم، عملاً‌ً به جایگاهی می‌رسیم که برای شکر کردن باید نعمت‌های خدا را ببینیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، عده زیادی از مردم با شیوع ویروس کرونا روزهای طولانی را در خانه مانده‌اند و فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شده‌اند. این خانه‌نشینی شاید یکی از چالش‌های وضع موجود رسیدن به آرامش و دور شدن از استرس و اضطراب ناشی از شیوع این ویروس است.

تأمین نیازهای اقتصادی و معیشت نیز مزید بر علت شده و در سخت‌تر شدن شرایط سهیم بوده است. حجت‌الاسلام حسین عالمی کارشناس خانواده به ما می‌گوید که چطور می‌شود در این وضعیت، زندگی را با آرامش ادامه داد.

فعالیت‌های مستمر وی که مبلغ سابق نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر، محقق و پژوهشگر و نویسنده کتاب «جوشکاری؛ ازدواج عاقلانه، آسان و به موقع» است، در زمینه ازدواج جوانان سبب شد که در ۲۴ مرداد ماه سال گذشته به دیدار خصوصی با رهبر انقلاب دعوت شود. 

راه‌حل رئیس فقه جعفری برای مشکلات 

راه‌های رسیدن به آرامش و دوری از استرس و اضطراب در این دوران قرنطینه خانگی و شیوع ویروس کرونا چیست؟

در کتاب «کافی» حدیثی از امام صادق (ع) روایت شده که به اسم حدیث «جنود عقل و جهل» معروف است. این حدیث در واقع تعریف دقیق تمدن و ماهیت فرهنگ اسلامی است. امام می‌فرمایند: خدا اولین مخلوقش را که عقل بود، آفرید و به عقل فرمود: برو، رفت و گفت: بیا آمد، بعد به عقل ۷۵ لشکر داد. در مقابل جهل را آفرید و به جهل گفت: برو، رفت، گفت: بیا، نیامد و اعتراض کرد و گفت: چرا به عقل ۷۵ لشکر دادی و به من ندادی؟ خداوند ضد آن ۷۵ لشکر را به جهل هم داد. ما عملاً ۷۵ تا لشکر و سرباز برای عقل داریم و ۷۵ تا جُند و لشکر برای جهل. این حدیث، حدیث مجملی است و دو ـ سه صفحه بیشتر نیست. امام صادق (ع) در ادامه ۷۵ سپاه عقل و جهل را برشمردند. بنابراین اگر هر مسأله‌ و مشکلی را در ذیل این حدیث بگذاریم، برای بسیاری از آن‌ها راه‌حل داریم.

«قناعت» برای فقیر و غنی است/ ۷۵ کلید برای ۷۵ مشکل 

استفاده از قناعت و ساده‌زیستی برای غلبه بر استرس و اضطراب دوران شیوع ویروس کرونا چقدر مثمر ثمر است؟

«قناعت» یکی از جنود عقل است. «قناعت» یعنی من امر حیاتم را نزول بدهم و در اندازه امکاناتم پایین بیاورم. توجه داشته باشید که «قناعت» برای فقیر و غنی است؛ چون بالاخره امکانات ما محدود است. حتی اگر ثروتمندترین انسان روی زمین هم باشیم، باز باید اهل قناعت باشیم که ثروتمان هر چقدر است، آن با ثروت و دارایی‌هایمان همخوانی داشته باشد.

اساساً «قناعت» یک تکنیک مهم و همیشگی زندگی عاقلانه برای همه افراد است. در واقع اگر با زبان عقل با بشریت صحبت کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. لازم نیست ما با لسان دین با بشریت صحبت کنیم. یکی دیگر از جنود عقل، رَهبَة است. «رهبه» یعنی ترس همیشگی و ادامه‌دار. یکی از ویژگی‌ها، مزیت‌ها و خوبی‌های کرونا برای جامعه بشریت این است که این جامعه با یک دقت، ترس و وسواسی زندگی و بهداشت را در سطح بالاتری رعایت کند. در نتیجه باید گفت عملاً ما ۷۵ کلید برای ۷۵ مشکل داریم.

دست‌ فرمان «شُکر» برای رسیدن به آرامش در قرنطینه خانگی

بلاخره چه زمانی انسان‌ها می‌توانند این دلهره را کنار بگذارند؟ 

زمانی که بتوانند در شرایط آرامی زندگی کنند و آرامش به زندگی، به ذهن و افکار آن‌ها برگردد و آسیب نبینند. یکی از آن تکنیک‌های دقیقی که می‌تواند آرامش را به انسان برگرداند و دلهره‌ها را کنار بگذارد، عمل «شکر» است. وقتی ما شکر را تمرین کنیم، عملاً‌ به جایگاهی می‌رسیم که برای شکر کردن باید نعمت‌های خدا را ببینیم و بعد تشکر کنیم. همیشه به این نتیجه می‌رسیم که مشکلات چه بسا بزرگ‌تر بود، چه بسا مرگ و میر بیشتر بود، چه بسا ویروسی می‌آمد که مردم را قلع و قمع می‌کرد و وقتی انسان به همین موضوع فکر می‌کند، آرامش عمیقی در دلش به وجود می‌آید که خدایا شکرت! البته تکنیک شکر، زمینه‌ها و مقدماتی دارد که وقتی آن مقدمات فراهم می‌شود، انسان آرامش پیدا می‌کند.

عقل می‌گوید: باید شاکر باشیم، جهل می‌گوید: کدام شکر؟ نعمت کجاست؟ ببینید چقدر بدبخت شده‌ایم! شما برای اینکه بتوانید نعمت را ببینید، باید تفکری داشته باشید و متوجه نعمت، خوبی‌ها و نعمت‌هایی که با کرونا به ما رسیده است، باشید. ببینید چقدر زود جامعه بشری خودش را با شرایط وفق داد. اگر نگاه، نگاه مثبتی باشد، خیلی جا برای شکر دارد و مسلماً این اتفاق مبارکی است که برای بشر افتاده. روانشناسان نیز روی این تکنیک اصرار دارند که می‌گویند مثبت فکر کنید، زیرا نتیجه مثبت فکر کردن این می‌شود که انسان بتواند شاکر باشد.

خدمت کرونا به بشر

این‌که دائم از خدمت کرونا به ما می‌گویید، این خدمات چه بوده است؟

امور دیگری که می‌تواند به انسان در دوران شیوع کرونا برای قناعت کردن و ساده‌زیستی کمک کند، تواضع، خضوع و خشوع از جنود عقل است. اینکه ویروسی با این ابعاد ریز با قدرت بالا، بشر را با این همه امکانات، عقل و تکنولوژی زمین‌گیر کرده است. اساساً در این ابتلا جا دارد خیلی اهل تواضع، فروتن و خضوع شویم. «خضوع» آن تواضعی است که در آن طاعت و انقیاد بیاید؛ یعنی حالا که من متوجه شدم جایگاهم کجاست و جایگاه خدا را متوجه شدم، حرف گوش کنم. اینکه انسان از موضع بندگی خودش غافل شده بود، امروز با ورود ویروس کرونا متذکر شده و این تذکر باعث شد که خودشناسی انسان بالا برود و عالم را بهتر بشناسد. در این اثنا قلدرهای عالم نمی‌توانند مانند گذشته ادامه دهند و دنیا تعاریف جدیدی پیدا می‌کند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات