۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۴۹۲۰۶

کتاب‌های پیشنهادی شش نویسنده مطرح خراسانی برای مطالعه در روزهای قرنطینه

کتاب‌های پیشنهادی شش نویسنده مطرح خراسانی برای مطالعه در روزهای قرنطینه
شش نویسنده مطرح خراسانی، فهرستی از چندین عنوان کتاب جذاب و متفاوت را که مورد پسندشان بوده است برای مطالعه در روز‌های کرونایی اخیر به مردم معرفی کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، علیرضا مهرداد، ابوطالب مظفری، ثریا صدقی، محمدحسین جعفریان، سعید تشکری و محمدهادی زاهدی، شش نویسنده مطرح خراسانی، فهرستی از چندین عنوان کتاب جذاب و متفاوت را که مورد پسندشان بوده است، برای مطالعه در روز‌های کرونایی اخیر، به مردم معرفی کردند.

داستان کرونا و تبعات آن در این روزها، هرچند به مرحله جدیدی رسیده است، اما همچنان شعار #در_خانه_بمانیم توصیه اصلی مسئولان است. این خانه‌نشینی قطعا فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا در این روز‌های پراسترس در خانه‌هایمان اندکی با دوری از فضای مجازی و دریای اخبار ناامیدکننده و تلخ که بعضا کذب هم هستند، با کتاب آرام بگیریم. برای خوانندگان همیشگی کتاب، این روز‌ها فرصت خوبی برای مطالعه بیشتر، و برای افرادی که همواره از کتاب دوری کرده‌اند، فرصت خوبی برای آشتی با کتاب است؛ اما اینکه چه کتابی برایمان مفید و جذاب‌تر است، چه کتابی مهارت‌های بیشتری به ما می‌آموزد و حتی این موضوع که چه کتاب‌هایی را باید در اولویت خواندن قرار دهیم، از جمله مسائلی است که شاید برای برخی‌ها دغدغه باشد. به‌همین دلیل تلفنی و از بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، سراغ ۶ نویسنده مطرح و پیشکسوت خراسانی رفتیم و از آنان خواستیم که به مردم چند عنوان کتاب خوب و جذاب و متفاوت را برای مطالعه ویژه ایام #در_خانه_بمانیم، پیشنهاد کنند.

«آرتیست»؛ پیشنهاد خاص علیرضا مهرداد
علیرضا مهرداد، نویسنده نام‌آشنای خراسانی بیش از ۱۵ سال است از دفاع مقدس روایت می‌کند و کتاب‌هایی نظیر «سفر مامور ۲۵۱۹»، «شهد فروش»، «شمسه»، «فراخوانده»، «پانزده آیه» و «بروید و پیدایش کنید» را در کارنامه آثار خود دارد. مهرداد که کارشناس خاطره و داستان و عضو شورای تالیف و چاپ آثار دفاع مقدس در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی است، برای مطالعه در این روز‌های قرنطینه دو کتاب «آرتیست» آخرین و جدیدترین اثر سعید تشکری و «دریا دل» به قلم مریم قربان‌زاده از تازه‌های نشر را پیشنهاد می‌کند.

«آرتیست» که انتشارات نیستان آن را در ۱۴۴ صفحه منتشر کرده، توانسته ساحت جدیدی پیش روی ادبیات دینی بگشاید. در این رمان با نقدی اجتماعی رو‌به‌رو هستیم. سعیدی تشکری در این کتاب می‌نویسد: «آن قدر می‌نویسم تا سبک و صدای خاص خودمان را پیدا کنیم و صدای هوچی‌های احمقی را که به ما می‌خندند، نمی‌شنویم. مهم نیست که چقدر دنبالش بگردیم، زانو‌های زخمی و تعداد زمین خوردن‌هایمان مهم نیست. پس هرچه از داشته‌ها که مربوط به گذشته است، توی کمد می‌گذاریم داستان جدید ما باید اول برای خودمان شگفتی داشته باشد، بدون عشق به گذشته و خاطرات و خوانده‌های قبلی …».
 
اما «دریادل» که روایتی از بانوی قهرمان فاطمه دهقانی، همسر شهید ابولفضل رفیعی است، روایت پرماجرا ۴۳۰ صفحه‌ای است که توسط انتشارات ستاره‌ها به چاپ رسیده است. در این کتاب، همسر شهید، پس از گذشت سال‌ها، دوباره با او سخن می‌گوید.

ابوطالب مظفری و پیشنهاد مطالعه ۲ اثر فاخر از استاد شفیعی کدکنی
ابوطالب مظفری، نویسنده، شاعر و نقاد اهل افغانستان که از پیشگامان ادبیات مقاومت در این کشور شمرده می‌شود، سال‌های زیادی است که در مشهد زندگی می‌کند. او که یکی از بنیانگذاران مرکز فرهنگی (دُر دری) در ایران است و در کارنامه خود آثاری همچون مجموعه شعر‌های «دور پرویز و فرهاد‌های عاشق»، «آخرین نسل»، «تصحیح دیوان سعید بلخ» و «دفتری از گزیده ادبیات معاصر» را دارد.  

مظفری برای معرفی کتاب به ما از کتاب‌هایی یاد کرد که خود اخیرا در اولویت مطالعه قرار داده است و در نظرش ارزش این را دارند که در این فرصت مغتنم به سراغ آن‌ها برویم. وی بر مطالعه کتاب‌های جدید استاد شفیعی کدکنی تاکید کرد که اخیرا نیز به چاپ رسیده‌اند و معتقد است «این کیمیای هستی» و «تذکره اولیا» از جمله کتاب‌هایی هستند که می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار خوانندگان آن قرار دهد.
 
در مورد کتاب «این کیمیای هستی» دکتر شفیعی کدکنی باید این نکته را متذکر شد که این کتاب در سه جلد در سال ۹۷ توسط نشر سخن درباره حافظ به چاپ رسیده است. جلد اول این اثر درباره جمال‌شناسی و جهان شعری حافظ، جلد دوم یادداشت‌ها و نکته‌ها و در جلد سوم درباره درس‌گفتار‌های این استاد دانشگاه تهران درباره حافظ است. در متن این کتاب آمده است: با اطمینان می‌توان گفت هیچ ملتی شاعری از نوع حافظ ندارد، حافظ در فرهنگ بشری ما بی‌مانند است.  در نظر بسیاری از خوانندگان این کتاب نیز گفته شده که خواندن آن بر هر فرد علاقه‌مند به شعر واجب است.
 
کتاب «تذکره اولیا» کدکنی نیز ازجمله کتاب‌هایی است که نباید هیچ فرصتی را برای خواندن آن از دست بدهیم؛ چراکه استاد کدکنی پس از ۵۰ سال تصحیح، آن را به چاپ رسانده است و می‌توان گفت هیچ نکته‌ای در توضیحات و تعلیقات این کتاب وجود ندارد که ناگفته مانده باشد. استاد کدکنی نیز معترف است که پنجاه سال این کتاب دغدغه او بوده است، کدکنی همچنین عواید فروش این کتاب دوجلدی را که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است، به موسسه خیریه دارالاکرام (حامی کودکان محروم مانده از تحصیل) اختصاص داده است.

کتاب‌های پیشنهادی بانوی نویسنده خراسانی
ثریا صدقی، بانوی نویسنده پیشکسوت خراسانی و دارای آثاری همچون «کادوی خوشمزه»، «تبسم ماندگار»، «فیلی و چیلی»، «کوچه سنگی» و «باران آیه‌ها» است که در حوزه ترجمه و نقد از جمله صاحب‌نظران استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. وی برای کسانی تازه کتاب خواندن را شروع کرده‌اند، کتاب‌هایی نظیر «بامداد خمار» نوشته فتانه حاج سیدجوادی از انتشارات البرز و «سهم من» به‌قلم پرینوش صنیعی از انتشارات روزبهان را پیشنهاد می‌کند و همچنین بر مطالعه مجموعه پنج‌جلدی «بهترین داستان‌های جهان» از احمد گلشیری که توسط انتشارات علمی و فرهنگی چاپ شده است، تاکید دارد و کتاب‌های «کلیدر»، محمود دولت‌آبادی از نشر فرهنگ معاصر و «آتش بدون دود» از نادر ابراهیمی و انتشارات روزبهان را هم نمونه‌های خوبی از کتاب‌های تاریخی برای مطالعه در این ایام می‌داند.
 
صدقی همچنین تاکید کرد در این روز‌ها که زمان کافی داریم کتاب‌هایی نظیر «امیر ارسلان نامدار» نوشته محمدحسین نقیب ممالک که توسط انتشارات‌های مختلفی همچون نیما، مژگان و کانون منتشر شده است، کتاب «حسین کرد» از ایرج افشار که نشر چشمه آن را چاپ کرده است و اگر هم به دنبال کتاب‌هایی با طعمی طنزگونه هستیم، سه‌گانه‌های آب‌نبات (هل‌دار، دارچینی، پسته‌­ای) از انتشارات سوره مهر به قلم برادرش مهرداد صدقی را پیشنهاد می‌کند.
 
روایت فرستاده کابل به کاخ سفید؛ پیشنهاد محمدحسین جعفریان
برای تکمیل این گزارش، سراغ محمدحسین جعفریان شاعر، مستندساز، روزنامه‌نگار و خبرنگار جنگی که در سال ۱۳۷۲ در شمال شرق افغانستان مجروح و از یک پا جانباز می‌شود، هم رفتیم. او یکی از معدود خبرنگاران جهان است که با ملا محمد عمر رهبر طالبان دیدار داشته است. بیشتر شهرت جعفریان به‌واسطه شعر‌های بلند و نیز گزارش‌ها و مستندهایش در مورد جنگ‌های جهان است. او برای علاقه‌مندان به فرهنگ افغانستان دو کتاب «فرستاده» و «سفر به پایتخت فراموشی» را پیشنهاد می‌کند.
 
کتاب «فرستاده» که از جمله آثار زلمی خلیل‌زاد است که مصطفی احمدی آن را به فارسی ترجمه کرده و انتشارات کوله‌پشتی هم در ۴۸۸ صفحه آن را به چاپ رسانده است. زَلمی خلیل‌زاد که او را می‌توان یکی از اثرگذارترین چهره‌های سیاسی منتسب به افغانستان و آمریکا در تشکیل دولت افغانستان پس از سرنگونی طالبان دانست، در این کتاب شرح زندگی خود را با تمرکز بر حوادث سیاسی افغانستان، عراق و ایالات متحده در سه بخش و ۲۶ فصل به رشته تحریر درآورده است.
فرستاده کابل به کاخ سفید، سفر پرماجرای زندگی خود را از افغانستان تا ایالات متحده آمریکا با تمرکز بر حوادث و جریانات سیاسی به تصویر می‌کشد. در این کتاب، او دیدگاه‌های خود و ایالات متحده را در خصوص منطقه خاورمیانه، به‌ویژه افغانستان، عراق و حتی ایران بیان می‌کند.
کتاب «سفر به پایتخت خاموشی» از محمدحسین جعفریان هم که انتشارات سوره مهر در ۲۴۶ صفحه منتشر کرده است، اثری خواندنی و مناسب مطالعه در این ایام است. این کتاب درواقع مجموعه یادداشتی از سفر محمدحسین جعفریان و بهروز افخمی به کابل برای شرکت در اولین سالگرد شهادت احمد شاه‌مسعود است؛ شرح و توصیف دقیقی از کابل آن روز‌ها که به خواننده علاوه بر ثبت یک روایت در ذهن، اطلاعات زیادی از وضعیت یکی از کشور‌های همسایه و متحدمان ارائه می‌کند.

سعید تشکری چه کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کند؟
در این گزارش سراغ سعید تشکری هم رفتیم. تشکری با وجود بیماری و کسالت مانند همیشه پاسخگوی ما بود. تشکری نویسنده مشهور خراسانی و خالق آثار متعددی از جمله «ولادت»، «پاریس، پاریس»، «بارِ باران»، «غریب قریب»، «هندوی شیدا»، «مفتون و فیروزه»، «هرایی»، «هندوی شیدا»، «پاکان و الماس»، «آبی‌ها»، «موقف»، «اوسنه‌ی گوهرشاد»، «دورتاب»، «سیمیا» و «آرتیست» است و تاکنون جوایز زیادی را هم در کارنامه خود ثبت کرده است.
 
تشکری، کتاب‌های «خیاط مایه‌دار و کف‌بین» اثر فاضل اسکندر، «فیل در تاریکی» از قاسم هاشمی‌نژاد را از جمله آثاری می‌داند که ارزش خواندن در ایام را دارند. «خیاط مایه‌دار و کف‌بین» از جمله آثار فاضل اسکندر است که بابک شهاب آن را ترجمه و نشر حکمت کلمه آن را در ۳۱۷ صفحه به چاپ رسانده است. اسکندر نویسنده ایرانی‌تبار اهل آبخاز بود که بیشتر عمر خود را در مسکو سپری کرد و این مجموعه داستان را از دید یک کودک به دنیا بزرگسالان نوشته است. این کتاب که زبانی دلنشین و تا حدودی طنزآمیز در هفت داستان خود دارد، به دنبال آموزش و قضاوت نیست.
 
اما کتاب «فیل در تاریکی» قاسم هاشمی‌نژاد نیز رمانی در سبک جنایی و نوآور از نویسنده‌ای ایرانی است و به‌عنوان یکی از مهمترین آثار ادبیات پلیسی ایران تلقی می‌شود. «فیل در تاریکی» در سال ۹۸ توسط نشر هرمس در ۱۵۳ صفحه برای دومین بار چاپ شده است. این رمان در اصل در سال ۱۳۵۵ نوشته و در همان سال در پاورقی روزنامه «رستاخیز جوان» منتشر شده است. گفته می‌شود که دو سانسور کلی باعث شده است این کتاب آنگونه از انتظار می‌رفت، دیده نشود و آن‌ها: سانسور پیش حکومتی پیش از انقلاب و دیگری سانسور طیف سیاسی از روشنفکران چپ‌گرا بود که هر چیزی را که مخالف نظرات خودشان بود، برنمی‌تافتند. اما امروز بسیاری از خوانندگان این کتاب معتقد هستند این اثر از جمله کتاب‌هایی است که پس از شروع کردن نمی‌توانید کتاب را زمین بگذارید، علاوه بر این، آفرینش لهجه‌های مختلف زبان فارسی نیز از دیگر نقاط قوت و تمیز این کتاب از سایر آثار محسوب می‌شود.

کتابخانه و کتابفروشی به‌جای معرفی کتاب.
اما محمدهادی زاهدی که ازجمله نویسندگان، شعرا و اهل قلم استان خراسان رضوی است و آثاری مانند «ترجمه ساده و روان صحیفه سجادیه»، «رساله حقوق» و «یک قمقمه دریا» را در کارنامه خود دارد و سال‌ها نیز دبیرجشنواره انتخاب کتاب رضوی بوده، معتقد است که بازتولید و نگارش به‌روز آثار عربی به زبان ساده در نشر فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) اثرگذار است و از همین رو، زاهدی به‌جای معرفی چند عنوان کتاب، یک کتابخانه و یک کتابفروشی خوب را معرفی کرد.

زاهدی می‌گوید در این ایام خودقرنطینگی مردم می‌توانند از کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و فروشگاه مجازی انتشارات آستان قدس رضوی به‌خوبی بهره ببرند و از این دو بستر کتاب‌های بسیار مناسبی را یا مطالعه و یا تهیه کنند.
به هر روی و با هر سختی و شرایطی که باشد، این روز‌های سخت بر کشورمان و جهان هم می‌گذرد؛ لذا باید جدای از شعار دادن، تلاش کرد که این تهدید را در معنای واقعی کلمه، به فرصت تبدیل و تلاش کرد روزهایمان با اجرا کار‌های مفید پُر کرده و نتیجه‌ای مطلوب از این قرنطینه به دست آوریم، شاید از این طریق تحمل خانه‌نشینی‌های این روز‌ها هم به تجربه‌ای شیرین و دل‌پسند تبدیل شود.
منبع: ایبنا
ارسال نظرات