۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۴۹۴۲۹
کارشناس فرهنگی مطرح کرد؛

بیانیه گام دوم، نقشه تمدن اسلامی تا ظهور

بیانیه گام دوم، نقشه تمدن اسلامی تا ظهور
حجت الاسلام سید سلیمانی گفت: حرکت در راستای تمدن اسلامی مهمترین موضوع گام دوم انقلاب است و بیشترین نقش برای رسیدن به این هدف بزرگ را جوانان بر عهده دارند.

اشاره: جریان‌سازی برای تحقق گام دوم مهمترین کاری است که باید جوان مومن انقلابی صورت دهد و در مسیر رسیدن به کمال و خودسازی را در دستور کار خود قرار دهد تا در نتیجه تمدن‌سازی شکل بگیرد و در مسیر ظهور قرار بگیریم. این موضوع تنها زمانی می‌تواند صورت بگیرد که در ذهن و قلب مردم ضرورت حضور منجی دیده شود.

برای بررسی مسئله گام دوم انقلاب در راه تمدن‌سازی برای ظهور خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به گفت‌وگو با سیدمجتبی سید سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگی پرداخت. 

 

مصاحبه/ بیانیه گام دوم، نقشه تمدن اسلامی تا ظهور

 

رسا ـ مهمترین وظیفه انسان انقلابی در عرصه فرهنگ و رسانه چیست و برای تحقق گام دوم در این مسیر چه باید کرد؟

ابتدا جوان مومن انقلابی باید هدف از این بیانیه را بفهمد که تمدن‌سازی و مقدمه‌سازی برای جهانی شدن اسلام است، رهبر انقلاب می‌فرمایند که تمدن نوین اسلامی باید شکل بگیرد و مقدمه‌سازی آن هم طبق روایات یخرج ناس من المشرق و یوطّئون للمهدی سلطانه، به دست ما شکل خواهد گرفت.

جنبشی که شکل گرفته، با توجه به بیانیه گام دوم سرعت پذیرش مردم را نسبت به امام زمان تسریع کند. حالا چه کسی این تمدن را شکل می‌دهد؟ بیشترین اثر گذاری را جوانان در شکل‌گیری تمدن اسلامی خواهند داشت. وظیفه ما چیست که بتوانیم به آن درست عمل کنیم؟

 

مصاحبه/ بیانیه گام دوم، نقشه تمدن اسلامی تا ظهور

 

خودسازی مهمترین رکن اقدام

امام خمینی فرمود:‌ «ما مامور به وظیفه هستیم نه نتیجه.» وظیفه حضرت امام چه بود و امروز وظیفه ما چیست؟ در درجه اول خودسازی باید کنند و جالب است که در بیانیه گام دوم، رهبر انقلاب به سه اصل خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره کردند. اگر ما در خودسازی کوتاهی کنیم، قطعا در حوزه فعالیت، انسان‌هایی فاقد تقوا هستیم و کسی که خودسازی نکرده باشد، بدون شک محال است که پای شعارهای انقلاب اسلامی بایستد که همان شعارهای انقلاب جهانی حضرت حجت است.

ما وظیفه داریم تا باورها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را بدون تحریف منتقل کنیم، اولین قدم امام زمان و آرمان‌هایش این است که انقلاب متعلق به پابرهنگان است و باید با عدالت همراه باشد، نه اینکه افرادی به راس کار بیایند که کاخ شاه را بگیرند و به جای اینکه آن را به فقرا بدهند، برای منافع شخصی خودشان از آنجا استفاده کنند و اگر قرار بود که جای اسلام با طاغوت عوض نشود و فقط پوسته آن تغییر کند، پس چرا انقلاب کردیم؟

رسا ‌ـ‌ منظور از این مطلبی چیست و چه رویکردی در حال رخداد است؟

همه باید بدانند که اصل طاغوت باید به عنوان Road map محو شود و حقیقت باورها و شعارهای انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف دنیا صادر شود. تاکید می‌کنم؛ انقلاب اسلامی در گام دوم، پیام‌هایی است که آقا در بیانیه به آن اشاره کردند؛ نه جمهوری اسلامی! چون جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی تفاوت‌هایی دارد.

 

مصاحبه/ بیانیه گام دوم، نقشه تمدن اسلامی تا ظهور

 

در جمهوری اسلامی افرادی انتخاب شدند که در وقایعی به میل شخصی و مصالح خودشان عمل کردند؛ اما انقلاب اسلامی میلی جز میل ولی خدا و اسلام ندارد. یعنی ما باید دنبال تمام آرمان‌هایی بگردیم که امام معصوم در زمان غیبت دارد و آن مسیر را برویم تا انقلاب جهانی شکل بگیرد. انقلاب اسلامی شکل گرفته و چهل سال را پشت سر گذاشته است و با گذر از این چهل سال باید در چهل ساله دوم تمام آن کاستی‌ها را جبران کند.

حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی

بنابراین در مرحله اول به خودسازی نیاز داریم، در مرحله دوم باید جامعه را به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت بدهیم و این اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه جامعه جوان توجیه و همراه شود. جوانان انقلاب اسلامی و پدیده آن را درک نکردند و جوان 20-25 ساله که دهه پنجاه را لمس نکردند، باید برای آنها گذشته انقلاب را تبیین کنیم و به آنها بگوییم که از کجا به اینجا رسیدیم.

اگر شما انقلاب اسلامی را به عنوان یک قطب عظیم اسلام در مقابل استکبار و محور اتحاد جوامع اسلامی و تفکر اسلامی ببینید، 40 سال پیش دنیا در مقابل او بود و اصلا اسمی از ایران اسلامی نبود، در تفکرها و اذهان نمی‌گنجید که انقلابی شکل بگیرد. پس ما از نقطه صفر حرکت کردیم و این نکته‌ای است که آقا در گام دوم بر روی آن تاکید کردند.

رسا ـ این تبیین چگونه اتفاق می‌افتد؟

باورهایی که روزی در ذهن‌ها بود، تغییر کرد و امروز زمانی که این مسائل را برای جوانان تبیین می‌کنید و به او درباره گذشته‌ای می‌گویید که نزدیک به صفر بود و از آن نقطه به اینجا رسیدیم، الان به طریق اولی می‌توانیم کار را پیش ببریم و جوانان قطعا با قدرت چند برابر بیشتر از 40 سال پیش به آرمان‌هایشان برسند.

زمانی دشمن می‌تواند در جنگ رسانه‌ای موفق شود که امید را از جامعه و مردم بگیرد، در بیانیه گام دوم بزرگترین اصل امید به آینده است که باید به جامعه تزریق شود، تا الان توانستید که به اینجا برسید و قطعا می‌توانید پیروز شوید، قطعا باید زمینه را برای فرج ولی نعمت‌مان فراهم کنید و این اشاره مستقیم است. پس یکی از چیزهایی که نباید از آن بگذریم، امید به جامعه و جوانان و فضای حاضراست که متاسفانه مملو از ناامیدی شده است. /882/ 403/

خبرنگار: امیررضا سلیمانی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
واقعا عالی
دمتون گرم. خدا خیرتون بده
حاج اقا سید سلیمانی واقعا مرد باخدایی است. التماس دعا
0
0