۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۶۵۰۰۱۵
حجت الاسلام حریزاوی مطرح کرد؛

تبدیل مساجد و هیئات به پایگاه سلامت در تاریخ شیعه ثبت می‌شود

تبدیل مساجد و هیئات به پایگاه سلامت در تاریخ شیعه ثبت می‌شود
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات گفت: سنگر شدن مساجد و هیئات به عنوان پایگاه، افتخاری است که در تاریخ روحانیت شیعه و جامعه متدین ایران اسلامی خواهد ماند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مبلغان دین و حقیقت، این است که در کنار مردم در همه فراز و نشیب‌ها حضورداشته باشند و با همراهی و هم‌فکری و هم‌افزایی مردم مسیر سلوک الی الله را بپیمایند اظهار داشت: در سازمان تبلیغات اسلامی از بدو بروز بلای کرونا و این بیماری فراگیر، جامعه مبلغان حضور مثال‌زدنی و خیره‌کننده‌ای داشتند.

وی افزود: مبلغان در این شرایط در تمام عرصه‌ها و لحظات به‌ویژه در زمینه «ارائه خدمات به بیماران کرونایی و همیاری آن‌ها»، «تجهیز و تدفین اجساد مرحومان و مؤمنان»، «ضدعفونی و پاک‌سازی اماکن عمومی»، «ایجاد مواسات و همدلی» و «رسیدگی به امور معیشتی و رفع حوائج اولیه آسیب‌دیدگان»؛ همراه مردم و به همت مردم برای به میدان آوردن ملت در صحنه برای عبور از این مراحل، حضور داشتند.

حجت‌الاسلام حریزاوی با بیان اینکه که «اگرنماز جماعت تعطیل باشد اما مسجد تعطیل نیست و اگر مراسم روضه‌خوانی تعطیل باشد اما هیئت تعطیل نیست» شعارمحوری سازمان تبلیغات اسلامی است تأکید کرد: مبلغان و روحانیون؛ مساجد و هیئات مذهبی را به سنگر دفاع از سلامت مردم تبدیل کردند و این افتخاری است که در تاریخ حیات روحانیت شیعه و جامعه متدین ایران اسلامی خواهد ماند.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی اذعان داشت: با توجه به درخواست‌های گسترده‌ای که از سراسر استان‌ها به این مجموعه رسید، موضوع بازگشایی مساجد به معنای برقراری مجدد نمازجماعت و مراسم احیاء در ماه مبارک رمضان در دستور کار معاونت فرهنگی سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این موضوع که با هم‌افزایی و مشورت سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه، دستورالعملی را به ستاد ملی کرونا ارسال کردیم عنوان داشت: امیدواریم که این دستور العمل با نگاه مثبت مورد تصویب قرار بگیرد و ما بتوانیم با رعایت فاصله‌گذاری و موارد بهداشتی مِن جمله مُهر و سجاده شخصی، ضدعفونی کردن مساجد و رعایت فاصله طولی و عرضی بر اساس موازین فقهی، شاهد اقامهٔ مجدد نمازهای جماعت در مساجد سراسر کشور باشیم.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جا دارد از تمام کسانی که در رزمایش مواسات که به دستور مقام معظم رهبری و با حضور گروه‌های خودجوش مردمی در حال انجام است، خدا قوت بگوییم و همه پیکره سازمان تبلیغات اسلامی در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور با جدیت تمام تا شب عید سعید فطر و تا لحظه توزیع زکات فطره در کنار آسیب دیدگان، فقرا و محرومین جامعه هستند.

مساجد و امامان محله؛ محور فعالیت‌های تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری

حجت‌الاسلام حمید رفیعی مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مساجد از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی به‌عنوان ملجا و پناهگاه مسلمانان بودند اظهار داشت: در طول تاریخ در زمان مشکلات و سختی‌ها، مساجد همواره مورد توجه قرار گرفتند و طبق فرمایش نبی مکرم اسلام که می فرمایند: « به هنگام نزول بلاها و مشکلات اهل مسجد در امان خواهند بود» امروزهم شاهد آن هستیم در این ابتلاء فراگیرکرونا، مساجد یکی از بهترین، زیباترین و امن‌ترین پناهگاه‌ها برای مسلمانان و مردم به شمار می‌روند و اتفاقات خوبی در این ایام توسط مردم و نیروهای جهادی با هدایت و رهبری روحانی محل رقم خورد.

حجت‌الاسلام رفیعی عنوان داشت: ماه مبارک رمضان؛ بهار قرآن و اوج فعالیت‌ها و جلوه‌گر‌های مساجد است و در این ماه بهترین فعالیت‌ها و اتفاقات را در مساجد شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، دستور رزمایش مواسات و همدلی را صادر کردند اظهار داشت: همانطور که در رسانه‌ها شاهد بودیم، مساجد در اوج ابتلا به کرونا تعطیل نشدند و فعالیت‌های مساجد به صورت جهادی و با رویکرد اجتماعی پر شور تر از همیشه اجرا شد.

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با تشکیل ستاد رمضان در مرکز، ادارات کل استان‌ها و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها؛ طرح نامه‌ای جامع توسط این ستاد با عنوان «بهار معرفت و خدمت» تنظیم و در اختیار روحانیون و مبلغین قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی؛ مساجد و امامان محله را محور فعالیت‌هایش قرار داده است اذعان داشت: برنامه و طرح‌های متعددی را برای روحانیون مستقر به‌عنوان «امام روستا»، روحانیون و ائمه جماعاتی که در شهرها مستقر هستند و مساجد شهری را فعال کردند به‌عنوان «امام محله»، و طلاب و روحانیون فعال در حاشیه شهرها با عنوان «امام پایگاه‌های اجتماعی»، آماده کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: از جمله این طرح ها، «طرح طبیب» است؛ در این طرح، روحانی باید ضمن ایجاد ارتباط و تعامل صمیمانه با مردم، نسبت به دلجویی و سرکشی از خانه‌های محله به منظور اطلاع یافتن از وضعیت فعلی و ظرفیت‌های موجود اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: در این طرح پیشنهاد شده است که روحانی به همراه معتمدین مسجد ضمن رعایت دستورالعمل‌های دوران کرونایی به منازل مراجعه کنند و از وضعیت، نیازها، مسائل، مشغله‌ها و دغدغه‌های مردم اطلاع کافی داشته باشند، تا بتوانند نسبت به توزیع حمایت‌های مادی و معنوی به بهترین نحو، اقدامات لازم را داشته باشند.

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه از طرح دیگری نام بردند و افزودند: از دیگر طرح هایی که امامان محله و روستا اجرا خواهند کرد «طرح مواسات و همدلی» است که پیش‌بینی می‌شود بیش از پانصد هزار بسته ارزاق غذایی توسط مساجد شهری و روستایی آماده شود و در اختیار مردم شریف و روزه دار قرار بگیرد. برگزاری برنامه‌های غیر حضوری اعم از برگزاری جزء خوانی قرآن کریم، آموزش قرآن، مراسم لیالی قدر، سخنرانی‌های کوتاه در فضای مجازی، بیان احکام و برگزاری مسابقات کتاب خوانی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های امامان محله و روستا در رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری خواهد بود.

منبع: فارس
ارسال نظرات