۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۵۰۲۷۴
مرگ دهها سالمند مشکوک به کرونا در آسایشگاه‌های کانادا؛

کارکنان خانه سالمندان از ترس ابتلاء به کرونا گریختند!

کارکنان خانه سالمندان از ترس ابتلاء به کرونا گریختند!
مسئولان مونترال کانادا از مرگ ۳۱ سالمند در آسایشگاهی که کارکنانش از ترس ابتلا به کرونا محل کار خود را ترک کرده بودند و سالمندان بی‌نوا را به حال خود رها کرده بودند، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاري رسا، نشنال پست با انتشار خبر درگذشت ۳۱ سالمند در یک خانه سالمندان، نوشت: اداره پزشکی قانونی استان کِبک کانادا اعلام کرده که در خصوص مرگ ده‌ها سالمند در یک آسایشگاه خصوصی سالمندان واقع در غرب مونترال تحقیق خواهد کرد. فرانسوا لاگو نخست‌وزیر دولت محلی استان کِبک احتمال «سهل‌انگاری فاحش» را در خصوص مرگ این افراد مطرح نموده است. اداره پزشکی قانونی در بیانیه خود اظهار داشت درباره شرایط پیرامون مرگ این افراد تحقیق خواهد کرد. در بیانیه مذکور آمده است: «پزشکی قانونی در موارد مرگ‌ومیر خشن، مبهم، یا ناشی از سهل‌انگاری احتمالی مداخله می‌کند.»

در همین رابطه، پلیس مونترال تحقیقات در این خصوص را آغاز کرده است. تحقیقات پس از آن آغاز شد که مسئولان بهداشت محلی به پرونده بیماران در آسایشگاه هرون دسترسی پیدا کردند و متوجه شدند که ۳۱ نفر از ۱۵۰ سالمند ساکن این آسایشگاه از روز ۱۳ مارس به بعد از دنیا رفته‌اند. اداره بهداشت استان کِبک نیز در حال تحقیقات در این باره است. لاگو گفته که حداقل پنج مورد از این موارد مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به بیماری کرونا بوده است، اما این رقم ممکن است افزایش یابد. وی در این خصوص اظهار داشت: «صادقانه بگویم، به نظر من... سهل‌انگاری فاحشی در آسایشگاه هرون اتفاق افتاده است.»

مسئولان این شهر اولین بار روز ۲۹ مارس، یعنی سه روز پس از گزارش اولین مورد مرگ‌ومیر، از آسایشگاه رزیدنس هرون بازدید کردند و آنجا را «متروکه» یافتند، زیرا کارکنان آسایشگاه ترک کار و سالمندان را به حال خود رها کرده بودند. بر اساس این گزارش، ماجرای آسایشگاه رزیدنس هرون جدیدترین مورد از شرایط بد آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری سالمندان است که به درصد بالای مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در سطح کانادا ربط داده شده است.

در یک آسایشگاه دیگر واقع در شهر لاوال در شمال مونترال نیز ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و آزمایش کووید-۱۹ تعداد ۱۱۵ نفر دیگر مثبت اعلام شده است. این در حالی است که اداره پزشکی قانونی اعلام کرد که در حال حاضر درباره آسایشگاه‌های دیگر تحقیق نمی‌کند، اما اوضاع را زیر نظر دارد و در صورت نیاز مداخله خواهد کرد.

اداره بهداشت طی بیانیه‌ای تائید کرد که طی روزهای آینده همه ۴۰ آسایشگاه خصوصی سالمندان واقع در این استان را بازرسی خواهد کرد. در بیانیه مذکور آمده است: «در راستای محافظت از سالمندان و جلوگیری از تکرار حوادث غم‌انگیزی نظیر آنچه در آسایشگاه خصوصی سالمندان هرون اتفاق افتاد، تمام تلاش خود را بکار می‌بندیم.»

دکتر ترزا تام مقام ارشد بهداشتی کانادا از مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در آسایشگاه‌های سالمندان در سطح این کشور ابراز تأسف کرد و آن را «میراث دلخراش این همه‌گیری» خواند. وی افزود: «این رویدادهای اندوه‌بار لزوم اتخاذ تدابیر سختگیرانه در خصوص کنترل و ممانعت از ابتلا به بیماری را خاطرنشان ساختند و به تدوین دستورالعمل کنترل و ممانعت از ابتلا برای آسایشگاه‌های سالمندان انجامیدند.»

گفتنی است پیش از این نیز دادستان ایالت کِبک در سال ۲۰۱۷ در خصوص آسایشگاه رزیدنس هرون شکایاتی در خصوص مراقبت‌های ناکافی، بدرفتاری با بیماران دارای اختلالات شناختی، شکایات در خصوص غذا و فقدان ارتباط با خانواده‌ها دریافت کرده و تحقیقاتی انجام داده بود.

لازم به ذکر است شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۲۶ هزار ۲۹۲ نفر و تعداد قربانیان این بیماری نیز به ۸۲۵ نفر افزایش پیدا کرده است./1360/

ارسال نظرات