۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۵۰۲۹۴
حجت الاسلام والمسلمین کبیریان:

آیت الله امینی از سرمایه های ارزشمند و تاثیرگذار انقلاب بود

آیت الله امینی از سرمایه های ارزشمند و تاثیرگذار انقلاب بود
مدیر حوزه علمیه خواهران تهران با بیان اینکه مرحوم امینی تابع وظیفه بود نه عنوان، گفت: آیت الله امینی از سرمایه های ارزشمند و تاثیرگذار انقلاب بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران تهران، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال آیت‌الله امینی گفت: ضایعه فقدان یکی از ارکان حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله امینی را به رهبر معظم انقلاب، حوزههای علمیه، اساتید محترم و طلاب بزرگوار حوزه تسلیت میگویم.

وی بابیان اینکه مرحوم امینی عالمی ربانی بود، ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) در یکی از فرمایشات خودشان خطاب به کمیل مردم را بر سه دسته تقسیم فرمودند که یکی از آنان عالم ربانی است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بابیان اینکه عالم ربانی، عالمی است که همواره با پروردگار عالمیان مرتبط است، عنوان کرد: همان‌طور که خداوند متعال تربیت بندگان را عهدهدار است عالم ربانی نیز در جهت تربیت بندگان خداوند تلاش میکند و کاری الهی انجام میدهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران مرحوم آیت‌الله امینی(ره) را یکی از مصادیق عالم ربانی دانست و گفت: در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب ویژگیهایی درباره مرحوم امینید بیان شده که مجموعه آن‌ها همان تعریف عالم ربانی است.

وی افزود: حضرت آقا در تعریف مرحوم آیت‌الله امینی واژهها و تعبیرات خاصی به کاربردند از آن جمله میتوان به عالم مجاهد پارسا و باتقوا، جهادگر درراه خدا، دل نبستن به دنیا، روحانی انقلابی و صادق اشاره کرد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین کبیریان بابیان اینکه آیت‌الله امینی همواره با مردم صادق بودند، اظهار داشت: مرحوم امینی در عرصههای مختلفی که انقلاب به حضور شخصیتهای ارزشمندی همچون وی نیاز داشت، حضور می یافت.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله امینی ازنظر فردی انسانی وارسته، بسیار متواضع و اهل انجام‌وظیفه بود، برای خود تشخصی قائل نمیشد و در هر بخشی از نظام که وجود خود را مؤثر و ضروری احساس میکرد در آن عرصه حاضرشده و به فعالیت میپرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بابیان اینکه شباهت رفتاری زیادی بین مرحوم آیت‌الله امینی و شهید مطهری وجود دارد، اظهار داشت: شهید مطهری در مقطعی سخنرانی و تألیف کتاب، در مقطعی حضور در حوزه علمیه و در مقطعی دیگر حضور در دانشگاه را وظیفه خود میدانست و بیدرنگ در آن جایگاه حاضرشده و انجام‌وظیفه میکرد، در تألیفات خود نیز هر زمان به‌مقتضای نیاز همان عصر نگارش داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران افزود: مرحوم آیت‌الله امینی(ره) نیز همچون شهید مطهری در هر دورهای برحسب شرایط زمان هر وظیفهای که آن را مهم‌تر از امور دیگر میدانست برعهده‌گرفته و در آن زمینه مجاهدت و نقش‌آفرینی میکرد.

وی با اشاره به سوابق علمی آیت‌الله امینی، عنوان کرد: سابقه علمی آیت‌الله امینی روشن است، وی مقطعی را در حوزه علمیه اصفهان تحصیل داشت و عمده دروس سطح را در اصفهان از محضر اساتید بزرگواری همچون استاد نمونه اخلاق مرحوم میرزاعلی آقای شیرازی آموخت.

حجت ‌الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به دوران تحصیل آیت‌الله امینی در قم و بهرهگیری از محضر اساتید برجسته، اظهار داشت: وی در قم از محضر شاخصترین اساتید مانند آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبائی، حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله بهاءالدینی و آیت‌الله سلطانی بهرهمند شد، درک محضر هرکدام از این بزرگواران توفیق بزرگی است که نصیب هرکسی نمیشود، آیت‌الله امینی توفیق داشت از محضر همه این بزرگواران کسب فیض کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به فعالیتهای مرحوم امینی در عرصه تدریس، ابراز کرد: مرحوم آیت‌الله امینی تا قبل از انقلاب به تدریس کتاب‌های فقه، اصول، فلسفه و کلام پرداخت، مدت‌های مدیدی نیز به تدریس اخلاق در حوزه خواهران مشغول بود.

وی افزود: با شروع انقلاب و احساس وظیفه برای حضور در عرصههای فرهنگی تدریس وی کمتر شد و حضور در عرصههای فرهنگی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان لازمه فعالیتهای فرهنگی را سفرهای مختلف تبلیغی در داخل و خارج از کشور دانست و گفت: حضور در درس سمینارهای علمی مختلف و سخنرانیهای فراوان ازجمله فعالیتهای او است، آرشیو سخنرانیهایی که از وی به‌جای مانده، گنجینهای ارزشمند برای علاقه‌مندان و جوانان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران بابیان اینکه تالیف کتاب در موضوعات مختلف از دیگر فعالیتهای فرهنگی مرحوم امینی است، عنوان کرد: آیت‌الله امینی در موضوعات گوناگونی ازجمله در بحث‌های کلامی مانند امامت، نبوت، پیامبر شناسی و خداشناسی به تألیف کتاب پرداخت، همچنین او تألیفی با عنوان تعلیمات دینی برای دوره ابتدایی و راهنمایی داشت، آموزش دین را به‌صورت عمومی در چند جلد تألیف فرمود.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله امینی در موضوع خانواده و جوانان نیز بسیار خوب کار کرد، کتاب همسرداری وی که درس اخلاق همسرداری است، هنوز هم کتاب شاخصی است، مباحث اخلاقی آن مرحوم نیز جمع‌آوری‌شده و به‌صورت کتاب درآمده است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بابیان اینکه حضرت آقا از آیت‌الله امینی با عنوان شخصیتی انقلابی نام بردند، اظهار داشت: مرور کوتاهی بر فعالیتهای آیت‌الله امینی از قبل از انقلاب تا لحظه وفات بیانگر این ویژگی است، او همواره در عرصههای انقلابی، اجتماعی و سیاسی بنابر تشخیص خودشان و یا امر رهبر معظم انقلاب حضور فعال و مؤثری داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به فعالیتهای انقلابی مرحوم امینی، ابراز کرد: آیت‌الله امینی از سال 41 با جمعی از بزرگان گروهی را تشکیل داد و به فعالیتهای انقلابی پرداخت، بعد از سال 42 و تبعید حضرت امام(ره) فعالیتهای انقلابی او در تهیه اطلاعیهها، اقدام در جهت آزادی حضرت امام(ره) و جلوگیری از اقدامات رژیم پهلوی علیه امام شدت بیشتری گرفت.

وی افزود: 15 روز بعد از پیروزی انقلاب حضرت امام(ره) به آیت‌الله امینی حکم رسیدگی به امور استان هرمزگان را که حساسیتهای خاصی داشت را صادر کردند، رسیدگی به علمای آن بلاد، ترجمان‌های مختلف و نهادهای جدیدالتأسیس انقلابی از وظایف وی به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به دیگر فعالیتهای مرحوم آیت‌الله امینی، عنوان کرد: بعدازآن امام خمینی(ره) حکم رسیدگی به امور مازندران و ترکمن‌صحرا را به ایشان سپردند، اوایل انقلاب ترکمن‌صحرا حساسیتهای ویژهای داشت، مرحوم امینی توانست در این عرصه نیز نقش پررنگی ایفا کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به عضویت مرحوم امینی در جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: عضویت در جامعه مدرسین یکی از نقشه‌های بسیار ارزشمند مرحوم آیت‌الله امینی بود، مرحوم امینی سه دوره اول مجلس خبرگان را به‌عنوان نماینده چهارمحال و بختیاری و دوره پنجم نماینده تهران در این مجلس بود.

وی افزود: نائب رئیسی خبرگان و امامت جمعه قم که به دلیل حضور علما در این شهر وظیفه بسیار سخت و حساسی است از سال 71 با حکم رهبر معظم انقلاب از دیگر فعالیتهای آن بزرگوار به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان به نقش‌آفرینی مرحوم امینی در بازنگری قانون اساسی، اشاره کرد و گفت: در آن شورایی که برای بازنگری قانون اساسی تشکیل شد مرحوم امینی از ناحیه حضرت امام(ره) و به‌عنوان نماینده ایشان مسؤولیت پیدا کرد، همچنین آیت‌الله امینی در دانشگاه امام صادق(ع) و مجمع جهانی علوم اسلامی عضویت هیأت امنا داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران بابیان اینکه مرحوم امینی تابع وظیفه بود نه عنوان، اظهار داشت: آیت‌الله امینی در هرزمانی حضور در هر مسؤولیتی را که الزامی تشخیص میداد بیدرنگ در آن مسؤولیت حاضرشده و انجام‌وظیفه میکرد حتی اگر به قیمت کمرنگ شدن مسؤولیتهای قبلی تمام می‌شد بازهم وظیفه مهم‌تر را ارجح دانسته و شروع به فعالیت در آن عرصه میکرد.

وی در پایانه خاطرنشان کرد: مرحوم امینی با آن وجهه علمی و سابقه تحصیلات قطعاً میتوانست تدریس را ادامه داده و یکی از مراجع باشد، اما وقتی تشخیص داد که باید وارد عرصه فرهنگ و خدمت به جوانان شود و خانوادهها را راهنمایی کند مسیر زندگی خود را تغییر داد و در این عرصه فعالیت کرد./813/ت300/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات